Ta forma reklamy podbija internet. Firmy wydają na nią aż 65 proc. budżetów promocyjnych

Ta forma reklamy podbija internet. Firmy wydają na nią aż 65 proc. budżetów promocyjnych10.10.2019 15:10
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

Wydatki na reklamę kupowaną w tzw. modelach programatycznych na świecie mają się zwiększyć z 70 miliardów dolarów wydanych w 2018 roku do 80 miliardów na koniec 2019 r. i 98 miliardów rok później - wynika z najnowszego raportu portalu o marketingu Interaktywnie.com pt:" Programmatic buying' 2019".

Raport w pdf za darmo można pobrać tutaj.

W Polsce już w pierwszym kwartale 2019 roku na wszystkie rodzaje promocji online firmy przeznaczyły po raz pierwszy więcej, niż na reklamę w telewizji - aż 1,1 mld zł. To wzrost o 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku. A programmatic buying przyniósł rewolucję w prowadzeniu kampanii reklamowych w internecie. Marketerzy, którzy dotychczas planowali miejsce emisji na podstawie wskaźników dopasowania i kontekstu, mogli wreszcie skupić się na komunikacji do konkretnej osoby i - dzięki danym pochodzącym z plików cookies - precyzyjnie określić, do kogo mówią. W uproszczeniu, model programatyczny pozwala bowiem kupować uwagę jednego, konkretnego użytkownika, a nie np. tysiąc wyświetleń danej reklamy. Wraz z automatyzacją zmieniła się też szybkość prowadzenia działań reklamowych. W czasie rzeczywistym można dzisiaj aktywować kampanię, wyłączyć ją lub zmienić sposób jej prowadzenia, co z kolei wpływa na ich koszt.

Nic zatem dziwnego, że prognozy są obiecujące. Jak czytamy w raporcie Interaktywnie.com, wydatki reklamodawców na programmatic mają się zwiększyć z 70 miliardów dolarów (2018 rok) do 80 miliardów w 2019 roku i do 98 miliardów rok później. Wzrosnąć ma również liczba formatów reklamowych dostępnych tym modelu, bo - mimo że od dłuższego już czasu nie jest on zarezerwowany wyłącznie dla reklamy odsłonowej - segmenty mobilny, wideo i audio dopiero zaczynają eksplorować ten temat na szerszą skalę.

Według szacunków, amerykańscy reklamodawcy do 2021 roku wydadzą prawie 88%, czyli 81 miliardów dolarów reklamę kupowaną w tym modelu. W Polsce zmierzamy w tym samym kierunku, choć wolniej. Wydatki na reklamę programatyczną w 2018 roku stanowiły u nas prawie 35% ogólnych wydatków na display, włączając w to również wydatki na wideo sprzedawane w tym modelu, jak wynika z badań IAB Polska/PwC AdEx.

Dzięki kampaniom zautomatyzowanym komputery rzeczywiście mogą zarządzać miejscami reklamowymi w tysiącach witryn tak, by we właściwym czasie dotrzeć do właściwych odbiorców. Nie trzeba już, wybierając miejsca emisji, opierać się na tradycyjnych zmiennych, takich jak choćby zasięg, czy deklarowana przez wydawcę grupa docelowa. Na bazie posiadanych danych o użytkowniku można dopasować komunikat do jego rzeczywistych preferencji, a potem dynamicznie określać miejsce i czas emisji. Tyle teorii.

W praktyce szybko bowiem okazało się, że reklama programatyczna jest bardzo podatna na nadużycia. Największymi zagrożeniami okazały się te związane z bezpieczeństwem marki i fraudami. Programmatic początkowo bowiem rozwijał się bez żadnej kontroli i długo nie trzeba było czekać na podmioty, które to wykorzystały.

Badania cytowane przez Interaktywnie.com wykazały, że zautomatyzowane reklamy wideo przyciągnęły o 73 procent więcej przeglądających je botów, niż przeciętnie. Reklamy kupowane w modelu tradycyjnym były natomiast o 59 procent rzadziej narażone na fałszywe wyświetlenia.

Problemy z przejrzystością spowodowały znaczny spadek zaufania reklamodawców do tego modelu, ale i tak większość z nich nie wyobraża sobie powrotu do tradycyjnego. Wysiłki branży skierowane są więc na to, by system uszczelnić. Technologia, która może w tym pomóc już zresztą istnieje (np. Google DoubleClick Bid Manager wprowadza automatyczne zwroty kosztów za widoki, które wyglądają podejrzanie, a niektóre platformy programistyczne oferują również prawdziwy wgląd w wydajność i ochronę przed oszustwami). Jednocześnie jednak boty stają coraz bardziej wysublimowane i fałszywy ruch coraz trudniej wykryć.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.