Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym - Maszyna vs Człowiek

Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym - Maszyna vs Człowiek13.03.2019 16:57
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Era panująca obecnie jest erą internetu, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Marketing i reklama także przeniosły się do internetu. W końcu jest najskuteczniejszym medium gwarantującym przepływ informacji i dotarcie do milionów jego użytkowników.

Obecnie większość firm zdaje sobie sprawę, że Google Ads jest bardzo efektywnym oraz najczęściej wykorzystywanym sposobem na reklamę w sieci. Dzięki Google Ads możliwa jest personalizacja reklam. Treści reklamowe trafiają do odpowiednich grup w odpowiedni sposób. Jednak nie zmienia to faktu, że specjaliści Google mają na celu zwiększenie skuteczności Google Ads. W tym celu z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, która już teraz zrewolucjonizowała funkcjonowanie tego rozwiązania.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Jeszcze kilka lat temu sztuczna inteligencja kojarzyła się głównie ze światem fikcji, filmów science fiction i robotów przypominających wyglądem człowieka. Obecnie przez sztuczną inteligencję rozumie się programy komputerowe, które są w stanie się uczyć.

Dobrym przykładem są programy, które na podstawie obserwacji ludzi grających w daną grę potrafią się nauczyć jej zasad, nabyć umiejętności niezbędne do gry, a następnie wygrywać nawet z mistrzami w tej dziedzinie. Już teraz tzw. Al, czyli z ang. artificial intelligence jest obecny w internecie na szeroką skalę.

Szacuje się, że ponad połowa konsumentów ma do czynienia z tym zjawiskiem. Rozwój automatyzacji w tej kwestii jest naturalną koleją rzeczy i wynika z postępującej cyfryzacji.

Obecnie Google, czyli firma odpowiadająca za sukces Google Ads, przoduje w badaniach nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w marketingu internetowym. Podstawą skuteczności tego zabiegu jest skorzystanie z „machine learning”, czyli uczenia maszynowego. Wdrożenie go w internetowe kampanie marketingowe jest gwarantem sukcesu.

Uczenie maszynowe, a sztuczna inteligencja

Podstawową cechą sztucznej inteligencji jest fakt, że jest ona zdolna do uczenia maszynowego. Jest to nic innego jak umiejętność systemów Al do samodzielnego uczenia się. Tak naprawdę oznacza to zdolność do znajdowania schematów postępowania, działania itp., jednak bez konieczności zrozumienia ich znaczenia.

Dany system (maszyna) posiada zatem umiejętności przeprowadzenia analizy, czyli potrafi zobaczyć efekt, ale nie jest w stanie zidentyfikować przyczyn takiego stanu rzezy. Przykładem dla tego typu postępowania będzie sytuacja, kiedy maszyna będzie umiała stwierdzić, że ktoś wchodzi na stronę internetową i jest to poprzedzone danym postępowaniem, dzieje się o konkretnej porze dnia lub internauta ma określone cechy.

Jednak nie będzie w stanie „zrozumieć”, dlaczego tak się dzieje. Nie oznacza to jednak, że maszyna tylko analizuje i udostępnia wyniki. Porównuje ona podobne wyniki różniące się parametrami i choć system nie rozumie zależności, jest w stanie stwierdzić, że np. wiek osoby ma związek z tym, jakie sklepy odzieżowe ona odwiedza.

Podstawowym zadaniem uczenia maszynowego to odnalezienie schematów, które się sprawdzają i powtarzają, a nie zrozumienie rzeczywistości i przyczyn procesów zachodzących w świecie. Jak widać, jest to zatem idealne narzędzie, które może zostać wykorzystane w marketingu internetowym.

Uczenie maszynowe, czyli 'Smart Ads' w marketingu internetowym

Celem wielu firm jest optymalizacja kampanii Google Ads. W związku z tym zwracają się oni do firm zajmujących się świadczeniem podobnych usług. Jednak najnowsze badania pokazują, że uczenie maszynowe jest dużo efektywniejsze w prowadzeniu kampanii, niż tradycyjna obsługa przez specjalistę.

Ogromne znaczenie ma to zwłaszcza podczas kampanii z dużą ilością danych. Obecnie takie działania odbywają się za pomoc platform optymalizacyjnych, których działanie opiera się właśnie na uczeniu maszynowym. Dzięki odpowiednim algorytmom przeliczają one dane w czasie rzeczywistym.

Natomiast wykwalifikowany specjalista zajmujący się kampaniami Google Ads musiałby poświęcić 8-godzinny dzień pracy na osiągnięcie podobnych wyników. Uczenie maszynowe daje zatem rozwiązanie podstawowego problemu współczesnej reklamy internetowej. Dziś problemem nie jest bowiem zabieranie informacji, ale ich analiza i wykorzystanie tak, by kampania odniosła sukces.

Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w optymalizacji kampanii?

Optymalizacja kampanii Google Ads poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemie smartads zbiera prawdziwe żniwo. Umożliwia ona bowiem zebranie informacji na temat grupy docelowej i analizę. Następnie na podstawie tych wyników platforma wykorzystująca sztuczną inteligencję dostarcza od razu spersonalizowanej oferty dla klienta.

Kampania jest zatem prowadzona dokładnie tak, by osiągać, jak najlepsze rezultaty. Warto dodać, że przygotowanie takiej oferty jest mniej czasochłonne i o wiele dokładniejsze. Co więcej, na podstawie analizy nawyków i preferencji internautów, trafiają do nich reklamy produktów podobnych do tych, którymi są oni zainteresowani.

Dodatkowo sztuczna inteligencja jest w stanie na podstawie wielu zmiennych, np. pogody, lokalizacji, wieku itp. dopasować reklamę odpowiednią dla danej osoby, która zachęci go do odwiedzenia danej strony. Takie procesy mają na celu zmaksymalizowanie szansy np. na zakup lub odwiedzenie witryny (w zależności od tego, co jest ostatecznym celem kampanii).

Udoskonalenie wyniku podstawowym celem kampanii

Oczywiście optymalizacja kampanii i wprowadzenie zmian na podstawie spersonalizowanej oferty brzmią ciekawie. Niewątpliwie mogą zachęcić wielu reklamodawców do skorzystania z uczenia maszynowego w swojej kampanii. Jednak tak naprawdę podstawowym celem tych wszystkich zabiegów jest zwiększenie skuteczności Google Ads.

Algorytmy, które zapewniają dopasowanie kampanii do potrzeb klienta, pozwalają także na oszacowanie najlepszej stawki. Oznacza to, że sztuczna inteligencja wykorzystywana w marketingu pozwala na osiągnięcie optymalnego punktu pomiędzy konwersjami po wyświetleniu a stawką.

W zależności od tego, na jakiej podstawie rozliczana jest kampania, stawka może być optymalizowana także na podstawie ilości kliknięć. W każdym razie podstawowym celem uczenia maszynowego w marketingu (ale też w innych dziedzinach) jest dążenie do doskonalenia swoich wyników.

Oznacza to, że punktem, do jakiego dąży takie oprogramowanie, jest zwiększenie konwersji, przy jednoczesnym zmniejszeniu jej kosztu. Brzmi to, jak rozwiązanie idealne, jeżeli chodzi o kampanie Google Ads i wiele osób uważa, że tym właśnie jest.

Korzyści wynikające ze skorzystania ze sztucznej inteligencji w marketingu internetowym

W artykule zostały wyjaśnione podstawowe założenia funkcjonowania sztucznej inteligencji w systemach reklamy Google Ads. Podsumowując, wykorzystane tego rozwiązania niesie ze sobą następujące korzyści:

  • mniejsze nakłady pracy i czasu na zoptymalizowanie kampanii Google Ads;
  • mniejszy koszt obsługi kampanii niż w przypadku specjalistów,
  • zwiększenie skuteczności Google Ads,
  • personalizacja kampanii,
  • dobór odpowiednich przestrzeni reklamowych, rodzaju reklamy itp.,
  • dopasowanie prezentowanych treści do odbiorcy, jego nawyków, preferencji oraz potrzeb,
  • zwiększenie konwersji danej witryny,
  • optymalizacja kosztów w stosunku do efektów kampanii związana ze zmniejszeniem stawki i zwiększeniem konwersji,
  • ciągłe uczenie maszynowe platformy zarządzającej kampanią, a tym samym ciągły wzrost skuteczności kampanii,
  • nieustanne doskonalenie kampanii.

Jak widać, sztuczna inteligencja na dobre zapanowała w marketingu internetowym. Na ten moment ciężko znaleźć bardziej efektywne i precyzyjne mechanizmy optymalizujące. Trzeba także pogodzić się z tym, że w kwestiach analizy danych sztuczna inteligencja jest bardziej efektywna niż działanie człowieka, jeżeli prowadzisz kampanie reklamowe w Google Ads to warto skorzystać z oferty serwisów oferujących tego typu rozwiązania, np. SmartAds.pl. Nie należy zatem walczyć z postępem, a jednie korzystać z udogodnień, jakie on ze sobą niesie. Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu reklama internetowa nabrała nowego wymiaru.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.