Sześć polskich projektów w finale kosmicznego laboratorium YouTube

Sześć polskich projektów w finale kosmicznego laboratorium YouTube17.01.2012 14:20

YouTube, Lenovo i Space Adventures we współpracy z agencją kosmiczną NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA) opublikowały dziś listę sześćdziesięciu regionalnych finalistów YouTube Space Lab (youtube.com/Spacelab) – ogólnoświatowego konkursu dla uczniów w wieku 14–18 lat, których zadaniem było opracowanie pomysłu na naukowy eksperyment możliwy do przeprowadzenia w przestrzeni kosmicznej.

W finale konkursu znalazło się aż sześć zgłoszeń z Polski przygotowanych przez uczniów z Warszawy, Gdyni, Darłowa i Świdnika. Tym samym Polska znalazła się na trzecim miejscu pod względem liczby finalistów, tuż za Stanami Zjednoczonymi (dziesięć drużyn-finalistów) oraz Indiami (dziewięć drużyn).

Do konkursu zgłoszono tysiące filmów wideo z ponad 8. krajów – wyjątkowy wynik, biorąc pod uwagę poziom trudności zadania, jakim było opracowanie projektu eksperymentu, który faktycznie da się przeprowadzić w przestrzeni kosmicznej. Uczestnicy musieli nie tylko opisać swoje pomysły w zgłoszeniu wideo, ale również zaprezentować sposób, w jaki zostaną one wykorzystane przez wykwalifikowanych astronautów i naukowców w przestrzeni kosmicznej. Partnerem YouTube Space Lab w Polsce jest Centrum Nauki Kopernik, a patronat nad konkursem objęła Minister Edukacji Narodowej.

Począwszy od dzisiaj do 2. stycznia użytkownicy YouTube mogą głosować na najlepszy ich zdaniem finałowy eksperyment. Do wyłonienia zwycięzców zostali również zaproszeni znani naukowcy, tacy jak wybitny profesor Stephen Hawking, doradcy NASA William Gerstenmaier (Associate Administrator for Human Exploration and Operations NASA) oraz Leland Melvin (Associate Administrator of Education NASA, były astronauta), astronauci Frank De Winne z ESA i Akihiko Hoshide z JAXA oraz założyciel Cirque du Soleil - Guy Laliberte. Użytkownicy YouTube oraz jurorzy wybiorą sześciu regionalnych zwycięzców (po dwie drużyny z każdego z trzech regionów świata). Szczęśliwcy w marcu pojadą do Waszyngtonu na wielki finał YouTube Space Lab, podczas którego ogłoszone zostaną dwie zwycięskie drużyny.

Olbrzymie zainteresowanie konkursem na całym świecie Space Lab zaprosił początkujących naukowców w dwóch kategoriach wiekowych, 14-1. lat i 17-18 lat, pojedynczo lub w grupach do trzech osób, do umieszczenia na YouTube.com/SpaceLab zgłoszeń wideo opisujących eksperymenty. Kanał Space Lab, skupiający najlepsze filmy na temat kosmosu i nauki na YouTube, zanotował ponad 40 mln odsłon na całym świecie.

Około jedna trzecia uczestników konkursu pochodzi z Indii, zaś około 15. z USA. Pozostali to mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Rosji, Izraela, Kanady, Hiszpanii, Włoch, Polski i Japonii. 78% zgłoszonych drużyn to młodzież w przedziale 14-16 lat, reszta zgłoszeń to osoby w wieku 17-18 lat. Prawie połowa pomysłów została zgłoszona przez pojedyncze osoby, reszta zgłoszeń pochodzi od zespołów składających się z dwóch lub trzech osób.

W marcu sześciu finalistów z różnych regionów świata spotka się w Waszyngtonie, aby doświadczyć lotu w stanie nieważkości oraz odebrać laptopy Lenovo IdeaPad. Spośród finalistów jurorzy oraz internauci wyłonią dwóch zwycięzców, po jednym projekcie z każdej grupy wiekowej. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 40. km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube. Ponadto, zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie. Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Star City - miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów.

Finaliści z Polski

w przedziale wiekowym 14-16 lat:
Maciej Giza
Michał Styk, Maria Leniarska, Jakub Jabłoński
Stanisław Bartczak, Sylwia Grabińska, Mateusz Piotrowski
Rafał Wesołowski, Marcin Ruchniewicz, Krzysztof Kallas

w przedziale wiekowym 17-18 lat
Bartosz Krzowski
Patrik Kopcinski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.