Świąteczne zakupy on-line - jak wybrać najlepszy sklep?

Świąteczne zakupy on-line - jak wybrać najlepszy sklep?19.12.2011 13:16
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Tydzień przedświąteczny to czas najbardziej intensywnych zakupów. Tym, którzy jeszcze nie zdążyli kupić prezentów dla swoich najbliższych, a planują zrobić to przez Internet przypominamy kilka zasad, które mogą uchronić nas przed niepotrzebnym stresem oraz rozczarowaniem.

Każdy e-konsument powinien mieć na uwadze kilka podstawowych kwestii związanych z wyborem sklepu, w którym chce dokonać zakupu świątecznych prezentów. Oto kilka porad przygotowanych przez Instytut Logistyki i Magazynowania, które pomogą wam uniknąć problemów, jakie niosą ze sobą zakupy on-line.

*1 Sprawdź od kogo kupujesz *
Zakupy w Internecie pozwalają zachować pewną anonimowość Konsumentowi, jednakże sklep, zgodnie z literą prawa musi być całkowicie rozpoznawalny. Sklep ma obowiązek opublikować pełną nazwę przedsiębiorstwa, jego adres oraz organ rejestrowy działalności gospodarczej (sąd lub urząd miasta) wraz z numerem rejestru, pod którym go zarejestrowano. Jeżeli działalność prowadzi osoba fizyczna, na stronie WWW powinien się znaleźć jej adres zamieszkania. Brak tych danych może budzić obawy co do wiarygodności sklepu oraz przysporzyć problemów w przypadku wystąpienia sporu.

2 Sprawdź opis produktu i cenę
Opis produktu oraz zdjęcie to często jedyna możliwość na zapoznanie się z produktem kupowanym on-line. Jeżeli budzi on Twoje wątpliwości poproś sklep o dodatkowe wyjaśniania. Zwracaj także uwagę czy opis ceny i kosztów dodatkowych jak np. transportu, podatku czy pakowania przesyłki oraz wartość podana w podsumowaniu koszyka zamówienia są spójne.

3 Sprawdź dostępność towaru
Pamiętaj o tym, że sklep internetowy ma nawet 3. dni na realizację złożonego zamówienia, dlatego szczególnie w okresie wzmożonych zakupów internetowych, upewnij się, że towar, który planujesz kupić jest faktycznie dostępny oraz w jakim czasie może być dostarczony.

4 Pamiętaj, że jako Konsument masz prawo rezygnacji z zakupu
Jako Konsument, który zawarł umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez podawania przyczyny, składając stosowne oświadczenie w terminie 1. dni od daty otrzymania rzeczy lub świadczenia. Produkt nieużywany należy wówczas zwrócić najpóźniej w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Sklep, także w terminie 14 dni, powinien zwrócić poniesione przez Ciebie koszty - cenę towaru oraz jeżeli był poniesiony to także koszt wysyłki do klienta.

Warto pamiętać, że jeżeli Regulamin sklepu nie zawiera wymaganych informacji to termin dziesięciodniowy wydłuża się do okresu 3 miesięcy. Jednak jeśli sprzedawca wcześniej wyśle warunki sprzedaży na piśmie, wtedy termin 3 miesięczny ulega skróceniu do 1. dni od otrzymania Warunków sprzedaży na piśmie.

5 Nie każdy towar możesz zwrócić
Pamiętaj, że prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny przewiduje kilka wyjątków. Nie będziesz mógł zwrócić towaru, jeżeli
- usunąłeś oryginalne opakowanie z nośnika informacji, a był on integralną częścią towaru (w szczególności gry, oprogramowanie, płyty z muzyką i filmami)
- świadczenie było ściśle związane ze wskazaną osobą, np. na śpioszkach, specjalnie dla Ciebie wyszyto imię dziecka,
- zakupiłeś prasę, bilety do kina, teatru czy na koncert
- zakupiłeś towar szybko psujący się,

*6 Masz prawo do reklamacji *
Koniecznie zachowaj paragon –. może się przydać. Jeżeli w trakcie dwóch lat od zakupu towar okaże się wadliwy, niezgodny z umową lub zepsuje się, możesz go reklamować. Swoich praw możesz dochodzić bądź w oparciu o instytucje uregulowane w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (tzw. reklamacja za niezgodność towaru z umową)
bądź w oparciu o udzieloną gwarancję, jeżeli taka została udzielona (gwarantem może być zarówno sprzedawca jak i producent). Warunki gwarancji muszą być określone na piśmie w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd informacji, wystarczający do prawidłowego i pełnego korzystania z gwarancji.

Warto pamiętać, że warunki zawarte w gwarancji mogę być określone w ten sposób, że sprzedawca nie jest zobowiązany wobec konsumenta do jakichkolwiek czynności z dołączonej do towaru gwarancji, więc korzystając z niej konsument będzie zobowiązany dostarczyć reklamowany towar (na swój koszt i ryzyko) do punktu serwisowego.

Podsumowując, należy zawsze rozróżniać instytucję prawną gwarancji od niezgodności towaru z umową. Jednak sprzedawca nie może narzucać konsumentowi z jakiej instytucji może skorzystać.

7 Twoje dane osobowe podlegają szczególnej ochronie Gromadząc oraz prezentując dane osobowe swoich klientów, sklep ma obowiązek odpowiednio je zabezpieczyć. Zwracaj uwagę, czy strona poprzez którą logujesz się do sklepu lub przeglądasz swoje dane jest odpowiednio zabezpieczona certyfikatem SSL. O bezpieczeństwie świadczy symbol zamkniętej kłódki w adresie strony lub u dołu przeglądarki internetowej i zmiana przedrostka adresu sklepu z http na https.

Instytut Logistyki i Magazynowania zachęca do nagrodzenia najlepszych sklepów internetowych poprzez wyrażenie o nich własnej opinii w ramach Konkursu Bezpieczny eSklep. Konkurs organizowany jest przez ILIM pod patronatami honorowymi Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Wojciecha Rafała Wiewiórowskiego. Oceniaj sklepy na stronach www.bezpiecznyesklep.pl.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.