Świąteczna gorączka 2018. Wiemy, co robili Polacy

Świąteczna gorączka 2018. Wiemy, co robili Polacy31.12.2018 11:39
Źródło zdjęć: © PAP

"Thank God it's Christmas" – śpiewał zespół Queen. Okres świąt jak zwykle poprzedziła zakupowa gorączka. Jak Polacy poradzili sobie w tym roku? Te odpowiedzi przynosi nam specjalnie przygotowany raport.

Firma Deloitte postanowiła wziąć pod lupę to i owo i sprawdzić, jakie konkluzje płyną z wydawanych w kraju pieniędzy. Zobaczmy najpierw, jak postrzega się gospodarkę. Aż 34 proc. Polaków ocenia obecny stan gospodarki pozytywnie. To najwyższy poziom optymizmu w Europie, gdzie średnia to 23 proc. Co ciekawe 32 proc. pozytywnie zapatruje się na perspektywę przyszłego roku. Choć w tym przypadku spadamy na drugą pozycję za Portugalią, w której optymistycznie sytuację ocenia 37 proc. respondentów. Średnia dla Europy wyniosła 25 proc.

Na tle Europy, Polacy są najbardziej skłonni przekraczać założony budżet na wydatki świąteczne. W 2017 roku 53 proc. deklaruje, że przekroczyła pierwotny budżet o ponad 200 zł. Średnia dla Europy wyniosła natomiast 32 proc. Bardziej skłonni do przekraczania budżetów są mężczyźni (58 proc.) niż kobiety (48 proc.).

Źródło zdjęć: © Deloitte
Źródło zdjęć: © Deloitte

Obok Włochów przodujemy za to kupowaniu na ostatnią chwilę. W 2017 roku w obu krajach 27 proc. respondentów kupowało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia. W tym roku deklarowano jednak, że zakupy będą wyjątkowo wcześniej. Od bliskich najczęściej oczekujemy w kolejności od najmniej oczekiwanego: gier, gotówki, książek, słodyczy i kosmetyków bądź perfum. Sami natomiast sprawimy podobne prezenty w podobnej kolejności: gry, gotówkę, słodycze, kosmetyki lub perfumy z książką na czele.

- Sprzęt AGD już od pewnego czasu utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych prezentów. Konsumenci szukają praktycznych upominków i często decydują się na produkty do pielęgnacji ciała i włosów, takie jak: szczoteczki soniczne, irygatory, depilatory IPL, golarki, lokówki i prostownice, podświetlane lusterka czy masażery - wymienia dla WP Tech Beata Babij, Business Unit Manager w firmie ABC Data. - Popularnością cieszą się także artykuły gospodarstwa domowego, obecnie często już wyposażone w funkcje "smart". Wśród nich wymienić można chociażby ekspresy do kawy, sokowirówki, wyciskarki, wolnoobrotowe, blendery typu Mix&Go czy roboty planetarne. Wiele z tych urządzeń idealnie wpisuje się w trendy żywieniowe Polaków, którzy coraz częściej zwracają uwagę na właściwą, zdrową dietę - podkreśla.

Wśród najchętniej kupowanych prezentów dla nastolatków znajdą się słodycze, gry, książki oraz gotówka. Na dalszych pozycjach rankingu największy awans zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc w górę względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotyczy artykułów szkolnych. Zamiast się uczyć, lepiej zostać YouTuberem. Ewentualnie czeka nas bycie mikroinfluencerem na Instagramie. Jakie czasy, takie aspiracje.

W tym roku wśród najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci znalazły się lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans o 4 miejsca). W ten pozbawiły miejsca na podium zeszłorocznego zwycięzcę: zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.).
Na tle Europy Polacy dużo chętniej korzystają z Internetu przy poszukiwaniu pomysłów na prezent. Zaskakującą pozycję w źródłach inspiracji stanowią fora i blogi, bo aż 24 proc. To najwyższy wynik w Europie, gdzie średnia jest na poziomie 15 proc. Co nie powinno dziwić – w końcu blogerzy już dawno zadomowili się w tradycyjnych mediach pokroju telewizji.

Źródło zdjęć: © Deloitte
Źródło zdjęć: © Deloitte

I chociaż najchętniej szuka się inspiracji w Internecie, większość faktyczny zakup produktu deklaruje w sklepie stacjonarnym, bo aż 58 proc. Ale to i tak mniej niż średnia europejska, która wynosi aż 70 proc. Najpopularniejsze artykuły offline są z kategorii jedzenie i napoje, zdrowie i uroda oraz związane z domem. Na komputerze najczęściej kupujemy mobilne akcesoria elektroniczne, sportowe oraz związane z domem. Na urządzeniach mobilnych zaś też mobilne akcesoria, filmy oraz produkty z działu technologia.

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.