Stresujące prezenty świąteczne

Stresujące prezenty świąteczne18.12.2013 16:30
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Polacy chętnie umieszczają gadżety technologiczne na swoich świątecznych listach życzeń. Co ciekawe, dla obdarowujących jest to tymczasem najbardziej stresujący rodzaj prezentu. Wynika to przede wszystkim z ogromnego zróżnicowania oferty – od laptopów, desktopów, tabletów PC, tradycyjnych tabletów, smartfonów, po konsole do gier. Wybór nie jest łatwy i jak pokazują badania – wymaga dobrej znajomości technologii.

Wyniki badania przeprowadzonego przez Microsoft pokazują, że aż 9. proc. Polaków chciałoby dostać pod choinkę gadżet technologiczny – to znacznie więcej niż średnia europejska, wynosząca 78 proc. Jest to jednocześnie najbardziej stresująca kategoria prezentów dla obdarowujących.

Prezenty postrzegane jako najbardziej stresujące w zakupie:

Urządzenia technologiczne – 36 proc.
Odzież – 33 proc.
Biżuteria i zegarki – 12 proc.
Wyposażenie kuchni i domu – 6 proc.
Perfumy –. 7 proc.

Badani jako przyczyny, dla których zakupy technologiczne sprawiają im problemy wskazywali przede wszystkim potrzebę poświęcenia zbyt wiele czasu na poszukiwania (2. proc.), co pokazuje jak bardzo jesteśmy zabiegani przed świętami. Natomiast w porównaniu ze średnią europejską, Polacy nie mają większych problemów ze zrozumieniem specyfikacji czy funkcji poszczególnych urządzeń (odpowiednio 27 proc. i 8 proc.). Chcemy być również najbardziej "technologicznie świadomi" w poszukiwaniach właściwego prezentu – najczęściej sięgamy po recenzje internetowe (79 proc. w porównaniu do 44 proc. średniej europejskiej), dopiero potem zwracamy się do zorientowanych znajomych (40 proc.) oraz sprzedawców (37 proc.).

W bardziej szczegółowym ujęciu wyniki badania pokazują, że choć kobiety podobnie jak mężczyźni, chętnie otrzymałyby prezenty technologiczne, to znacznie rzadziej mają już skonkretyzowany wybór (2. proc. kobiet w porównaniu do 63 proc. mężczyzn). Z kolei zakup takiego gadżetu jest dla nich znacznie mniej stresujący (22 proc. w porównaniu do 38 proc.), mimo mniejszego zorientowania w nowinkach technologicznych (22 proc. deklaruje brak rozeznania w porównaniu do 7 proc. mężczyzn) i częstszej konieczności przeprowadzenia długich poszukiwań (47 proc. w porównaniu do 26 proc.). Dokonując wyboru, kobiety częściej niż mężczyźni ufają sprzedawcy (49 proc. w porównaniu do 36 proc.) czy "swojej drugiej połówce" (33 proc. w porównaniu do 7 proc.).

Co tak właściwie wzbudza największe emocje? Polki zdecydowanie kierują się w stronę mobilności, wskazując tablety (2. proc.) i smartfony (20 proc.) jako najbardziej pożądane prezenty technologiczne. Polscy mężczyźni są nieco bardziej zachowawczy – jedna czwarta chciałaby otrzymać tradycyjnego desktopa, wysoko na listach życzeń są również smartfony (18 proc.), laptopy (16 proc.) i ultrabooki (13 proc.), dopiero potem tablety (12 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone wśród 7 50. konsumentów drogą ankiety elektronicznej i objęło następujące kraje: Austria, Bośnia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Węgry, Włochy, Ukraina. Próba dla Polski wyniosła 404 osoby.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.