Startuje YEP - interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery

Startuje YEP - interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery15.10.2018 10:49
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Młodzi ludzie zastanawiają się, ile muszą zarabiać, aby zrealizować swoje plany. Nie wiedzą, czym w praktyce jest zawód managera reklamy, programisty, na czym polega praca aktuariusza czy inżyniera budowy mostów. Właśnie startuje pierwsza w Polsce innowacyjna platforma internetowa YEP, która za pomocą kilkunastu kliknięć pomoże rozwiązać te dylematy.

Kalkulator przyszłych zarobków, testy kompetencji, baza ofert pracy, praktyk i staży - to tylko niektóre dostępne tam narzędzia. Platforma ma działać wg zasady - myślisz praca, klikasz YEP.

Na platformie YEP (od nazwy programu - Youth Empowered Program) umieszczone zostały innowacyjne testy predyspozycji zawodowych i kompetencji. Ich wyniki mają pomóc młodym ludziom w planowaniu drogi zawodowej i określić, z jakich zawodów mogą czerpać najwięcej przyjemności i pieniędzy. Ale uwaga, nie są to standardowe pytania o to, kim chcesz być czy jakie przedmioty najbardziej lubisz w szkole, ale np. „Jakiego rodzaju dokumenty na Netflixie oglądasz najchętniej?”, „Po którą książkę sięgniesz w pierwszej kolejności?”, „O czym najchętniej rozmawiasz podczas piątkowej imprezy?” czy „Jakiego youtubera obejrzałbyś najchętniej?”. Brzmi zagadkowo i zachęcająco? Proponujemy rozwiązać test i sprawdzić wynik. Może i Wy zaskoczycie samych siebie.

Kolejny krok to test kompetencji - po jego wypełnieniu otrzymujemy listę kilku zawodów odpowiadającym udzielonym odpowiedziom i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Ale dostęp do bazy zawodów dostępny jest także bez testów. Rzetelne i pełne opisy zawodów mają umożliwić młodym ludziom w pełni świadomy wybór.

Design i funkcjonalności wzorowane są na doświadczeniach amerykańskich, co odróżnia YEP od większości dostępnych na rynku internetowych serwisów edukacyjnych czy stron urzędowych. W serwisie YEP zamieszczona jest również obszerna baza ofert pracy, która jest na bieżąco aktualizowana.

Zobacz też: Cybersejf. Policja zabiera komputer ofierze cyberataku

Platforma YEP oferuje także pełen dostęp do wiedzy: bazy publikacji i artykułów oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV. Na bieżąco będą dostępne informacje o najważniejszych wydarzeniach studenckich i konferencjach w całej Polsce, o których młodzi ludzie będą mogli się nie tylko się dowiedzieć, ale - co wyróżnia interaktywny charakter serwisu - także sami o nich informować.

"Myślałeś/aś o swoim życiu za 15-20 lat?". To pierwsze pytanie, które otwiera dostęp do interaktywnego kalkulatora wynagrodzeń, przygotowanego przez Citi Bank Handlowy.

To nie jest zwykły kalkulator, jaki mają setki serwisów o pracy. Ten pozwala wyliczyć minimalne zarobki młodego człowieka, które powinien osiągnąć w wieku 35-40 lat, aby żyć zgodnie z preferencjami i marzeniami. Wystarczy odpowiedzieć na 13 szczegółowych pytań - poczynając od płci, planowanego życia rodzinnego, wymarzonego miejsca zamieszkania, środka komunikacji, aż po preferowany styl spędzania wakacji i wolnego czasu, nawet ilość kupowanych ubrań czy wybór poziomu technologii towarzyszących w życiu codziennym (gry, filmy czy ich brak w życiu).

- Zależy nam, aby Platforma stała się pierwszym i automatycznym wyborem dla młodych osób, kiedy pomyślą o pracy zawodowej (myślisz praca, klikasz YEP), czy to w kontekście zastanawiania się nad ścieżką kariery czy rozwijania kompetencji. Chcemy by umożliwiła tzw. budowanie społeczności i pozyskiwania informacji, ułatwiła poszukiwania ofert pracy, zarobku, praktyk, zajęcia. W kolejnych odsłonach, blogach i podpiętych stronach czy filmach, YEP zamierza podpowiadać, w jaki sposób zdobywać umiejętności i wiedzę - mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji "Sukces Pisany Szminką".

Czemu to takie ważne? Otóż co 10. mieszkaniec Polski to osoba w wieku 18-26 lat. Według Eurostatu aż 900 tys. Polaków z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli (to tzw. NEET - Not in Employment, Education or Training). - Większość młodych jednak stawia na edukację, chce łączyć ją z pracą i mieć dobry zawód w przyszłości, ale nie wie jak to zrobić, gdzie szukać wiedzy - wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, na zlecenie Coca-Cola (Raport „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”).

Wyniki badań pokazują, że młodzi ludzie w Polsce, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, czują się zagubieni, nie wiedzą, gdzie i jak szukać informacji na temat rynku pracy. Nie umieją znaleźć odpowiedzi na pytanie „co chcę robić w życiu” i nie mają pomysłu na siebie. Dopiero 22-23 latkowie zaczynają precyzować swoje ścieżki kariery i oczekiwane zarobki. Co 4. oczekuje, że w przyszłości będzie zarabiać średnią krajową tj. ok 3200 zł na rękę, ale większość z nich chce zarabiać dwukrotność tego wynagrodzenia. Co ciekawe nawet osoby powyżej 24 roku życia nie są w stanie określić planów zawodowych.

- Pracujemy nad treściami, które przybliżą młodym poszczególne zawody: od hydraulika po kontrolera lotów. Na platformie znajdą się wywiady z ludźmi, którzy już na rynku działają, którzy opowiedzą, jak się rozwijali i jakie pierwsze kroki podejmowali, dlaczego dany zawód jest fajny i jakie są jego ciemne strony. Bardzo zależy nam na materiale, który będzie realny: ma pokazywać zawody takie jakimi one są, aby użytkownicy świadomie wybrali opcję dla siebie - dodaje Olga Legosz.

Badania Deloitte pokazują również, że branża IT i nowych technologii jest to najpopularniejsza branża, w której młode osoby chcą docelowo pracować. Jednocześnie zmiany potrzeb pracodawców oraz specyfiki zawodów, wynikające ze zmian technologicznych, skutkują tym, że młodzi potrzebują coraz większych kwalifikacji, a także wiedzy i kontaktów.

Co ważne - 61 proc. osób w wieku 22–26 lat zbiera informacje o rynku pracy i konkretnych zawodach na stronach internetowych. Tylko 25 proc. wiedzę o rynku pracy zdobyło od doradcy zawodowego. Młodzi twierdzą, że „w sieci jest wszystko”.

- Z czasem chcielibyśmy, by platforma stała się również przestrzenią do budowania społeczności, która wymienia się wiedzą o rynku, o pracodawcach, zarobkach, zawodach i pomaga młodym ludziom budować swoją sieć kontaktów - zaistnieć w branży, spotkać mentora - wyjaśnia Olga Legosz.

Autorzy raportu Deloitte podkreślają, że w Polsce widoczny jest spadek liczby miejsc pracy wynikający z automatyzacji części zadań (np. zastąpienie pracy bankiera przez bankomaty i e-platformy transakcyjne). Równocześnie rośnie popyt na umiejętności, które będą na te zmiany odporne. Do takich umiejętności należą m.in. te z obszaru nauki, technologii, inżynierii oraz matematyki. Rekomendują więc jednocześnie zwiększenie dostępności i jakości bezpłatnych kursów e–learningowych dla uczniów szkół podstawowych, średnich, zawodowych oraz studentów uczelni wyższych.

- Jednym z narzędzi na platformie są bezpłatne szkolenia on-line, które mają pomóc młodym w rozwinięciu umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Wszystkie materiały zostały przygotowane przez ekspertów i trenerów zajmujących się na co dzień rynkiem pracy i doradztwem zawodowym. Dodatkowym atutem jest program mentoringowy przygotowany przez naszą firmę, dzięki któremu użytkownicy platformy uzyskują dostęp do mentorów: pracowników naszej firmy, a docelowo także organizacji i firm współpracujących - mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.

Sukces Pisany Szminką - Misją Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką jest kompleksowe wspieranie kobiet oraz młodzieży, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń. Fundacja prowadzi obecnie największy ogólnopolskim program aktywizacji zawodowej kobiet „Sukces TO JA”. Na warsztatach przeszkolono bezpośrednio ponad 2400 kobiet. Sieć regionalnych Ambasadorek programu “Sukces TO JA” obecnie rozwija się w 29 miastach w całej Polsce. Fundacja jest także organizatorem X edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, w którym nagradzane są sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze, a ich osiągnięcia nagłaśniane na skalę ogólnopolską. W ubiegłorocznej edycji konkursu zostało nominowanych ponad 300 kobiet.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.