Sprawdź, czy jesteś uzależniony od Facebooka

Sprawdź, czy jesteś uzależniony od Facebooka14.05.2012 16:36
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Norwescy naukowcy opracowali zestaw sześciu pytań pomagających w ustaleniu, czy nasze korzystanie z Facebooka przybrało już postać kompulsywną. Aby przekonać się, czy cierpimy na uzależnienie od mediów społecznościowych, warto sprawdzić, jak wypadamy na Skali Uzależnienia od Facebooka opracowanej na uczelni w Bergen.

Stopień, w jakim zgadzamy się z każdym ze stwierdzeń, określamy na skali od 1 do 5. przy czym: 1 oznacza bardzo rzadko, 2 – rzadko, 3 – czasem, 4 – często, 5 – bardzo często. A oto opisy nawyków dotyczących portalu społecznościowego, do których trzeba się ustosunkować:

- Poświęcasz wiele czasu na myślenie o Facebooku lub planowanie, co umieścisz na portalu.
- Odczuwasz potrzebę, by zaglądać na Facebooka coraz częściej i dłużej.
- Korzystasz z Facebooka, aby zapomnieć o problemach w życiu osobistym.
- Próbowałeś świadomie ograniczyć czas spędzany na Facebooku, ale bez powodzenia.
- Jeśli nie masz możliwości sprawdzić, co dzieje się na Facebooku, stajesz się niespokojny i poddenerwowany.

Korzystasz z Facebooka tak często i długo, że ma to negatywny wpływ na twoją pracę lub edukację.

Gdy uzyskana suma punktów wynosi co najmniej 24. można śmiało mówić o uzależnieniu. Czas poszukać grupy wsparcia – tylko nie na Facebooku!

Główna autorka opublikowanego w Psychological Reports badania, Cecilie Schou Andreassen z Uniwersytetu w Bergen, pociesza tych, którzy uzyskali w teście wysoki wynik. Nie jesteście sami! Psycholog mówi: _ Wskaźniki korzystania z Facebooka rosną szybko. Mamy już do czynienia z odmianą uzależnienia od Internetu: uzależnieniem od mediów społecznościowych. _

Zespół Andreassen przebadał 42. studentów, w tym 227 kobiet i 196 mężczyzn. Oprócz ankiety dotyczącej Facebooka, uczestnicy wypełniali też testy osobowościowe. Co łączy uzależnionych od Facebooka?

Uzależnienie częściej występuje u młodszych użytkowników. Doszliśmy też do wniosku, że jednostki nacechowane niepokojem oraz niepewnością w towarzystwie spędzają na Facebooku więcej czasu niż osoby pewne siebie. Być może ci, których bezpośrednie kontakty z ludźmi stresują, wolą porozumiewać się przez media społeczne zamiast spotykać z innymi twarzą w twarz.

Z drugiej strony, zestawienie ankiet przeprowadzonych przez Andreassen wykazało, że wielu „uzależnionych od Facebooka”. to ekstrawertycy, czyli osoby otwarte i potrzebujące wielu bodźców oraz kontaktów międzyludzkich.

Przypomnijmy tu inne badanie, wiążące nadaktywność na portalu z osobowością narcystyczną.

Czy użycie słowa „uzależnienie”. oznacza, że powinniśmy się już niepokoić? Jak to leczyć? Może poczekajmy, aż psychologowie opracują też metodologię terapii tego uzależnienia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.