SMS-y bardziej intymne niż pamiętniki

SMS-y bardziej intymne niż pamiętniki29.05.2009 17:33
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Według wyników badań przedstawionych przez LG, ponad połowa amerykańskich nastolatków uważa, że treści wysyłane przez nich w wiadomościach tekstowych są bardziej intymne niż te zapisywane w pamiętnikach czy mailach. Jednocześnie prawie jedna trzecia z nich obawia się, że treści te mogą być czytane przez ich rodziców. I nie jest to obawa bezpodstawna.

Każdej minuty amerykańcy nastolatkowie wysyłają ponad 1,2 mln wiadomości tekstowych. Znajdujące się w nich treści są w wielu przypadkach bardziej odważne niż te, które można by powiedzieć drugiej osobie twarzą w twarz - tak zadeklarowała jedna trzecia badanych.

Właśnie dlatego młodzież obawia się, że treści te mogłyby trafić w niepowołane ręce, jakimi są ręce ich rodziców. Obawia się tego 31% badanych i jak wynika z kolejnych danych otrzymanych w wynikach ankiety - nie są to obawy bezpodstawne. Rodzicom zadano pytanie czy czytają wiadomości wysyłane i odbierane prze ich nastoletnie pociechy, na co twierdząco odpowiedziało aż 47% z nich.

Między innymi z tego powodu młodzież posługuje się w wiadomościach swoim własnym językiem, którym są z reguły skróty popularnych wyrazów czy związków wyrazowych. Pozwala im to nie tylko w pewnym stopniu zaszyfrować przesyłane pomiędzy sobą informacje, ale zmniejsza również ilość znaków potrzebnych do ich napisania. Dzięki temu w jednej wiadomości może się zmieścić znacznie więcej treści.

W związku z tym firma LG stworzyła mini słownik, którego zadaniem jest odszyfrowywanie wykorzystywanych przez młodzież skrótów. O ile popularne kombinacje znaków takie jak "CU" (ang. see you - do zobaczenia) czy "TIA" (ang. thanks in advance - z góry dziękuję) są używane i zrozumiałe przez wiele osób, o tyle inne mogą powodować poważne zakłopotanie nawet wśród tych, którzy intensywnie korzystają z wiadomości tekstowych. Bo co może znaczyć np. akronim "!" czy "3MP"?

Wyniki badań wskazują również, że jedną z przyczyn dla których rodzice czytają wiadomości swoich dzieci jest m.in. obawa o to, czy nie zawierają one treści erotycznych, w tym coraz bardziej popularnych "seks-wiadomości" (sexting).

Badanie zostało przeprowadzone on-line w dniach od 8 do 13 kwietnia b.r. Wzięło w nim udział 1000 amerykańskich nastolatków korzystających z wiadomości tekstowych oraz 1049 ich rodziców. Błąd statystyczny wyników został oszacowany na 3%.

Wracając jednak do wyżej wymienionych skrótów, według słownika, który można znaleźć pod tym adresem, akronim "!" oznacza "chcę coś powiedzieć" (ang. I have a comment), natomiast "3MP" to nic innego jak stwierdzenie, że "więcej pieniędzy oznacza więcej problemów" (ang. More Money, more problems). Proste, prawda? ;-)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.