SMS od "operatora". Wpłacisz złotówkę, stracisz całe oszczędności

SMS od "operatora". Wpłacisz złotówkę, stracisz całe oszczędności26.11.2018 09:22
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Oszuści podszywają się dosłownie pod każdego operatora i proszą o dopłatę. Dodają przy tym, że jeżeli nie dojdzie do uregulowania zaległości, numer zostanie zablokowany. Wyjaśniamy, dlaczego nie wolno reagować na tę wiadomość.

SMS-owy przekręt na dopłatę cieszy się wśród przestępców sporą popularnością. Jest w miarę wiarygodny i można stosować go w różnych wariantach - niedawno w fałszywej wiadomości złodzieje podszywali się pod popularny sklep z elektroniką. Teraz atakują jako "operator" - ostrzega serwis Niebezpiecznik.

To właśnie "operator" jest nadawcą fikcyjnej wiadomości. Nie jest wymieniony z nazwy, więc na wiadomość uważać muszą użytkownicy każdej sieci w Polsce. Oszuści proszą w SMS-ie o dopłatę 1 zł do rachunku, bo w innym przypadku numer zostanie zablokowany.

Oszustwo jest sprytne. Złotówka to niewielka kwota - a na pewno nie tak duża, by ewentualne zaległości wyjaśniać z operatorem. Można się domyślać, że nie zabraknie osób, które dla świętego spokoju uruchomią link przesłany w wiadomości, by dokonać wpłaty.

Link prowadzi do fałszywej strony, podszywającej się pod PayU. Choć z wyglądu prezentuje się jak prawdziwy serwis do dokonywania płatności, to wystarczy rzucić okiem na adres, żeby rozpoznać przekręt. Jeżeli jednak ktoś nie zwraca uwagi na szczegóły, może podać przestępcom dane do logowania do banku.

Ci szybko je wykorzystują. Wchodząc na konto ofiary, dodają swój rachunek do zaufanych odbiorców. Następnie oszukiwana osoba otrzymuje wiadomość z banku - myśląc, że akceptuje przelew za złotówkę do operatora, tak naprawdę zatwierdza zlecenie oszustów. A wtedy nic nie stoi na przeszkodzie, by wyczyścić konto ofiary.

Jak się chronić? Przede wszystkim nie klikajmy w linki w wiadomościach czy mailach. A jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy. Czytajmy też dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów - bardzo często pełne są literówek czy błędów - a także SMS-y z banku. Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.