SMS obchodzi 22 urodziny! 160 znaków, które kochają Polacy

SMS obchodzi 22 urodziny! 160 znaków, które kochają Polacy02.12.2014 12:50
Źródło zdjęć: © Fotolia

3 grudnia SMS obchodzi swoje kolejne urodziny. Mimo, że krótka wiadomość tekstowa kończy właśnie 22 lata, to wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych środków komunikacji. Z raportów UKE i GUS-u wynika, że Polacy w dalszym ciągu kochają SMS-y, chociaż w ostatnim roku odnotowano pierwszy od lat spadek liczby wysłanych wiadomości. Liczba nadanych SMS-ów wciąż jest bardzo wysoka i według UKE wynosi ponad 52 mld wiadomości tekstowych.

  1. lata temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiej sieci Vodafone wysłał pierwszą na świecie krótką wiadomość tekstową o treści „Merry Christmas” z życzeniami świątecznymi dla swoich kolegów. Pierwszy SMS został wysłany z komputera, gdyż ówczesne telefony komórkowe nie posiadały jeszcze klawiatury. Pierwsza krótka wiadomość tekstowa z życzeniami dotarła do Richarda Jarvisa, dyrektora w firmie Vodafone, który odebrał ją używając modelu komórki Orbitel 901.

W dniu narodzin SMS-a niewiele było takich osób, które wierzyły, że te 16. znaków stanie się jednym z najchętniej wykorzystywanych sposobów komunikacji między ludźmi na całym świecie. Początkowo operatorzy planowali wykorzystywać je tylko do informowania klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku, dlatego nie było możliwości przesyłania komunikatów między różnymi sieciami. SMS-y zaczęły krążyć między różnymi sieciami operatorów dopiero 7 lat później, w 1999 roku.

Okazało się, że ta niepozorna, prosta i tania usługa zaczęła jednak zdobywać popularność. Główną grupą napędzającą rozwój SMS na początku lat dziewięćdziesiątych była młodzież, która doskonale sobie radziła z redagowaniem wiadomości liczących tylko 16. znaków. Mimo upływu lat okazuje się, że w dalszym ciągu SMS sprawdza się jako skuteczne narzędzie przekazywania informacji.

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 201. roku przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w ubiegłym roku Polacy wysłali 52,2 mld SMS-ów, co oznacza spadek o 0,9% względem poprzedniego roku. Na jednego mieszkańca kraju przypadło średnio 1355 wysłanych wiadomości SMS w ciągu roku. Raport UKE wskazuje na pierwszy od 2009 roku spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysłanych w polskich sieciach komórkowych.

Z kolei raport „Łączność”. opublikowany przez Główny Urząd Statystyczny wskazuje, że w ubiegłym roku Polacy wysłali o ponad 1,2 mld SMS mniej niż w 2012 roku. Zmniejszenie liczby nadanych SMS-ów spowodowany jest m.in. wzrostem popularności smartfonów oraz komunikatorów mobilnych wykorzystywanych do codziennej komunikacji między użytkownikami.

*„Mimo że statystki UKE i GUS wskazują na spadek liczby SMS-ów wysłanych przez Polaków to wyraźnie widać, że krótka wiadomość tekstowa to wciąż cieszy się ogromną popularnością i sympatią użytkowników telefonii komórkowej. Transformacja technologiczna z telefonów komórkowych w kierunku nowoczesnych smartfonów przełożyła się na wzrost wykorzystania komunikatorów mobilnych – to właśnie one uważane są za głównego konkurenta SMS-ów. Krótka wiadomość tekstowa świetnie sprawdza się np. w komunikacji w sytuacji kryzysowej, gdy kluczowe jest niezawodne dotarcie do szerokich grup odbiorców. Przez te wszystkie lata z SMS-em zdążyliśmy się zaprzyjaźnić i myślę, że niewielu jest takich, którzy wyobrażają sobie swojego smartfona bez takiej funkcjonalności.” *–. powiedział Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Analitycy Analysys Mason wskazują, że w 201. r. przeciętny użytkownik telefonii komórkowej w Polsce wysłał 1014 SMS-ów, co oznacza, że Polska znalazła się powyżej średniej dla wybranych państw Unii Europejskiej wynoszącej 956 wiadomości SMS. Badanie pokazuje, że najwięcej SMS-ów na użytkownika przypada we Francji – 2837, Belgii – 2442 oraz Irlandii – 1780. Najmniejszą popularnością SMS-y cieszą się w Holandii (270), Estonii (193) i Bułgarii (95).

Ogromna popularność krótkiej wiadomości tekstowej nawet wśród użytkowników bezpłatnych aplikacji komunikacyjnych wynika z uniwersalności usługi, jaką jest SMS. Wysyłanie SMS-ów jest niezależne od dostępu do internetu dociera do odbiorców, którzy przebywają na obszarze pozbawionym mobilnych sieci szerokopasmowych. Pod tym względem jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem, niż mobilne komunikatory. Ponadto, porozumiewanie się z drugą osobą za pośrednictwem komunikatora mobilnego wymaga, aby oboje rozmówcy posiadali smartfony i byli zalogowani do tej samej aplikacji.

SMS-y są coraz bardziej popularnym narzędziem do autoryzacji przelewów, w ten sposób przekazywane są również przypomnienia o zaległych fakturach czy terminie wizyty u lekarza. Wiadomość tekstowa może również zawierać informację o zniżkach lub atrakcyjnych wydarzeniach kulturalnych w miejscu zamieszkania odbiorców. Sprawdza się również podczas powodzi lub innych sytuacji kryzysowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.