Smartfonowe wakacje Polaków - urlop w internecie

Smartfonowe wakacje Polaków - urlop w internecie31.07.2015 06:42
Źródło zdjęć: © philcampbell/flickr.com

Większość osób wyjeżdżających na urlop spędza je... w sieci. Dla 62% Wi-Fi w hotelu to informacja, od której zależy czy pojedzie w dane miejsce. 42% Polaków będzie podczas wakacji aktywnie używać mediów społecznościowych, 65% dzielić się zdjęciami, a 39% zamelduje się przynajmniej raz w ciekawym miejscu - wynika z raportu SMART Wakacje, przygotowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro.

47 proc. osób posiadających w gospodarstwie domowym urządzenie mobilne, wykorzystuje je już do przygotowań przed urlopem. Nie tylko kupuje mobilnie produkty i usługi związane z wakacjami, ale także sprawdza wszelkie informacje o miejscu pobytu i przygotowuje tzw. mobilny pakiet rozrywkowy, czyli pobiera na urządzenie mobilne filmy, książki i gry oraz kompletuje muzykę. Co przezorniejsi (12 proc.) zaimportują na urządzenie mobilne także komplet dokumentów związanych z zaplanowanymi wakacjami. Ale na tym nie koniec. Na urlop swój smartfon weźmie aż 95 proc. jego posiadaczy. To bardzo dużo, szczególnie jeśli przyrównamy to do wskaźnika dla "zwykłej komórki", który wyniósł zaledwie 53 proc.

55% Polaków zabiera na wakacje smartfon. Najczęściej wykorzystuje go do utrzymywania kontaktu z rodziną (36 proc.) i dokumentowania wakacji czyli robienia zdjęć i filmów wideo (30 proc.). Duża część (24 proc.) powierza mu także codzienne budzenie. Smartfon pomaga Polakom realizować zadania w wielu podstawowych i jednocześnie niezwykle ważnych obszarach życia. Badani wskazali ich aż 16.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Przede wszystkim zapewnia kontakt z bliskimi, a w związku z tym 16 proc. daje też poczucie bezpieczeństwa. Rozwija też życie społeczne pozwalając na dokumentację wakacji (30 proc.) i dzielenie się wrażeniami na bieżąco (8 proc.). Realizuje również wiele funkcji informacyjnych, przykładowo pozwala wyszukiwać lokalizacje (18 proc.), informacje i opinie o zwiedzanych miejscach (12 proc.), konsultować zakup pamiątek (10 proc.), czy w końcu płacić. 17 proc. Polaków chce mieć smartfona po prostu zawsze pod ręką. 32 proc. badanych wykorzystuje do zakupów wakacyjnych urządzenia mobilne, a z tego 50 proc. przed wakacjami kupuje ubrania. Prawie tyle samo rezerwuje noclegi. A na wakacjach zamiast w pełni odpoczywać, pracuje 32 proc. kobiet i 40 proc. mężczyzn, także z wykorzystaniem mobilnego dostępu do sieci.

Jednym z najczęstszych zastosowań smartfonów na wakacjach jest dzielenie się zdjęciami ze znajomymi. 55 proc. zabierających ze sobą urządzenia mobilne dzieli się zdjęciami z wakacji.35 proc. spośród nich przesyła zdjęcia swoi bliskim mailowo, 25 proc. publikuje zdjęcia w portalach społecznościowych po powrocie z wakacji, a 13 proc. jak tylko ma dostęp do Wi-Fi. Kobiety (16 proc) częściej niż mężczyźni (9 proc.) publikują zdjęcia z wakacji każdego dnia po powrocie do hotelu. Na tle pań polscy panowie wypadają w niektórych sytuacjach dość staroświecko: mężczyźni częściej niż kobiety przesyłają zdjęcia mailowo (44 proc vs 28 proc.). Mailowo przesyłają zdjęcia najczęściej osoby 55+. Im urlopowicz młodszy, tym częściej dzieli się zdjęciami jak najszybciej. Nastolatkowie (15-18 lat) najczęściej dzielą się wrażeniami i zdjęciami gdy tylko zdarzy się coś ciekawego (22 proc.).

Jedną z najczęściej wykonywanych aktywności w sieci podczas urlopu jest meldowanie się w ciekawych miejscach i dzielenie wrażeniami z tych miejsc. Robi tak 39 proc. internautów aktywnych w sieci podczas urlopu (16 proc. internautów ogółem). Kobiety meldują się w różnych miejscach nieco częściej niż mężczyźni (40 proc. vs 38 proc.). Najczęściej Polacy meldują się podczas odwiedzania atrakcji turystycznych, ale też i w zwykłych miejscach kojarzących się z dobrym wakacyjnym nastrojem, np. na plaży. Miarą przywiązania do smartfonów jest lista przedmiotów, które badani woleliby zapomnieć jadąc na wakacje zamiast urządzenia mobilnego. 27 proc. badanych Polaków wolałoby nie zabrać biżuterii, 18 proc. zegarka, 15 proc. książki, 8 proc stroju kąpielowego, a 6 proc. kluczy. Na bezludnej wyspie 2. proc. z nas jako jedyny przedmiot z cywilizowanego świat chciałoby mieć właśnie smartfon lub tablet, a dopiero na drugim miejscu (18 proc.) jest scyzoryk, wybierany zresztą głównie przez mężczyzn. Kolejne miejsca zajmują:
książka (17 proc.), coś do ubrania (9 proc.), latarka (6% proc. i... ulubiony drink (5 proc.).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.