Smartfon - wróg czy przyjaciel kobiety?

Smartfon - wróg czy przyjaciel kobiety?16.12.2015 12:42
Źródło zdjęć: © Marjan Lazarevski / CC

Dzięki smartfonowi Polki efektywniej pracują i spędzają wolny czas. Rzadziej kupują prasę i oglądają mniej telewizji. Jednocześnie kobiety zaczynają zauważać negatywny wpływ posiadania telefonu na jakość relacji rodzinnych, a także na własną niezależność. Co piąta posiadaczka smartfona uważa, że poświęca mu zbyt dużo czasu.

Westwing Home & Living, we współpracy z firmą badawczą PMR, przeprowadził badanie, w którym zapytał Polki, jaki mają stosunek do swojego smartfona. Niemal połowa badanych uważa, że dzięki niemu może efektywniej pracować i spędzać wolny czas. Co druga posiadaczka smartfona przyznała, że odkąd ma telefon rzadziej kupuje prasę, a 36 proc. ankietowanych ogląda mniej telewizji niż kiedyś.

- Smartfon stał się prawdziwym oknem na świat. Powoli i skutecznie wypiera prasę, bo w przeciwieństwie do gazet daje dostęp do najnowszych wiadomości i poszukiwanych informacji w dowolnym czasie i miejscu. Smartfony przenikają wszystkie aspekty życia codziennego - od zakupów, przez pracę, kończąc na kontakcie z drugim człowiekiem. To wszystko sprawia, że telefon stał się kobietom tak bliski. Smartfon to ich pomocnik, przyjaciel, partner - mówi Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.

Polki traktują swój smartfon jak "przedłużenie ręki". Jednocześnie wyniki badania pokazują, że aż 7 na 10 posiadaczek smartfona denerwuje się, jak ich rozmówca zerka na telefon podczas spotkania towarzyskiego, a ponad połowa badanych (59 proc.), gdy zdarza się to w trakcie spotkania o charakterze biznesowym. Co więcej, kobietom przeszkadza, gdy taka sytuacja ma miejsce nawet sporadycznie - przyznaje się do tego odpowiednio 44 i 42 proc. badanych.

- Przechodzenie między sytuacją osobistą, czy wręcz intymną, jaką jest korzystanie ze smartfona na sytuację publiczną, jaką jest przebywanie w towarzystwie osoby korzystającej z telefonu komórkowego w czasie spotkania, rozmowy, etc. wyraźnie pokazuje jak bardzo punkt widzenia zmienia się w zależności od sytuacji, w jakiej jesteśmy. Zżycie się ze smartfonem daje złudne poczucie posiadania czapki niewidki - wchodzę w swój intymny świat i mnie nie ma, nikomu nie przeszkadzam - mówi Marcin Rzepka, Partner w PMR.

Polki zaczynają zauważać, że inteligentny telefon ma też swoją ciemną stronę. Potrafi uzależniać jak narkotyk i - przewrotnie - niszczyć relacje międzyludzkie. Jedna na pięć użytkowniczek smartfona przyznaje, że rodzina i znajomi zwracają uwagę na to, iż poświęca mu zbyt dużo czasu, a 12 procent ankietowanych jest zdania, że przez smartfon cierpią ich relacje rodzinne. Wyniki badania dowodzą także, że niemal co 4 badana ma poczucie, że korzysta z urządzenia zbyt często.

Smartfony zdominowały nasze codzienne życie. Jeszcze do niedawna telefony służyły do wykonywania połączeń i wysyłania SMS-ów. Obecnie dzięki nim odbieramy pocztę, płacimy rachunki, zamawiamy jedzenie, robimy zakupy, oglądamy filmy i czytamy. To są czynności, które zawsze absorbowały nasz czas. Obecnie dzięki jednemu urządzeniu możemy zrealizować je wszystkie. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Niewątpliwym plusem jest oszczędność czasu i wygoda, zagrożeniem może być alienacja od otaczającego świata. Jeśli jednak zachowamy zdrowy rozsądek, uzyskamy dostęp do wspaniałego świata możliwości.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Tak wygląda HTC One X9

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.