Skradziony smartfon? Spokojnie, to tylko firmowy

Skradziony smartfon? Spokojnie, to tylko firmowy09.09.2014 16:18

Pracownicy są opieszali w informowaniu o utracie firmowych urządzeń mobilnych - tylko połowa niezwłocznie zgłasza kradzież takiego sprzętu. Spośród firm, które doświadczyły kradzieży urządzenia mobilnego, 19 proc. przyznało, że incydent ten był przyczyną utraty danych biznesowych. Oznacza to, że w przypadku kradzieży firmowego urządzenia mobilnego w mniej więcej jednym na pięć przypadków firmy tracą dane.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Po uzyskaniu danych pochodzących od tysięcy menedżerów bezpieczeństwa IT na całym świecie w ramach badania "2014 IT Security Risks", Kaspersky Lab stwierdził, że ponad jedna trzecia pracowników (38 proc.) czeka do dwóch dni z poinformowaniem pracodawcy o kradzieży urządzeń mobilnych, a 9 proc. zwleka od trzech do pięciu dni. Odsetek pracowników, którzy zgłosili incydent swoim pracodawcom w tym samym dniu, w którym miał miejsce, zmniejszył się z 60 proc. w 2013 r. do 50 proc. w 2014 r. Taka zwłoka może znacznie zwiększyć ryzyko i prawdopodobieństwo utraty poufnych danych biznesowych.

W badaniu ustalono również, że ogólny współczynnik kradzieży urządzeń mobilnych zwiększył się na przestrzeni lat: w 2014 r. ofiarą kradzieży urządzenia mobilnego padło 30 proc. firm w Europie, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do 17 proc. odnotowanych w 2011 r. Jednak podczas gdy przypadki kradzieży urządzeń stają się coraz bardziej rozpowszechnione, pracownicy wydają się reagować wolniej na takie incydenty: w 2014 r. jedynie połowa pracowników zgłosiła kradzież urządzenia tego samego dnia, w którym miał miejsce incydent. Rosnący odsetek skradzionych urządzeń mobilnych może przyczyniać się do opieszałości pracowników, ponieważ kradzież smartfona wydaje się czymś na porządku dziennym, nie zaś sytuacją kryzysową, która wymaga uwagi.

Z danych pochodzących z badania przeprowadzonego w 2014 r. wynika, że pod względem zachowania pracowników w określonych regionach najwolniej reagują pracownicy z Ameryki Północnej - tylko 43 proc. z nich zgłasza kradzież urządzenia w tym samym dniu, w którym miał miejsce incydent. Region Azja Pacyfik odnotował największą zmianę w ciągu roku - w 2014 r. tylko 47 proc. pracowników powiadomiło pracodawców o incydencie w tym samym dniu, podczas gdy w 2013 r. aż 74 proc.

Biorąc pod uwagę rosnący współczynnik kradzieży urządzeń i danych związanych z urządzeniami mobilnymi, nie powinno dziwić, że 53 proc. europejskich menedżerów ds. IT wskazało, że "kwestia mobilności niepokoi ich bardziej" niż w poprzednich latach. 42 proc. poszło dalej, twierdząc, że "modele pracy mobilnej wiążą się ze zbyt wielkim ryzykiem" mimo oczywistych korzyści związanych ze wzrostem produktywności, jakie mogą zapewnić firmie takie urządzenia. Tymczasem współczynnik korzystania z urządzeń mobilnych wciąż rośnie. 40 proc. Europejczyków wymieniło "integrację urządzeń mobilnych" jako jedną z głównych obaw w minionych 12 miesiącach.

Menedżerowie zajmujący się IT muszą zatem zajmować się licznymi problemami dotyczącymi bezpieczeństwa pracowników korzystających z urządzeń mobilnych, a z kolei sami użytkownicy - wraz ze wzrostem zapotrzebowania na taki sprzęt - wydają się mniej skłonni pomagać w ochronie platform mobilnych. Jest to trudna sytuacja, który wymaga dobrze zaplanowanej polityki i odpowiedniej technologii bezpieczeństwa.

Polityka zarządzania urządzeniami mobilnymi (ang. Mobile Device Management - MDM), która jest zintegrowana z posiadanym oprogramowaniem bezpieczeństwa punktów końcowych, może stanowić ogromną wartość dla menedżerów branży IT, którzy próbują wyprzedzić wyzwania dotyczące bezpieczeństwa mobilnego. Zarządzając polityką MDM przy użyciu tej samej konsoli, co w przypadku oprogramowania, specjaliści mogą egzekwować strategie dostosowane do poszczególnych pracowników, łącznie z "konteneryzacją", dzięki której informacje biznesowe na urządzeniach mobilnych pozostają zaszyfrowane i oddzielone od prywatnych. W pełni wyposażone oprogramowanie MDM oferuje również szereg mechanizmów antykradzieżowych, w tym możliwość zdalnego usuwania danych biznesowych ze skradzionych urządzeń.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: iPhone 6: znamy już ceny wszystkich wersji

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.