Silky Coders. To oni są fundamentem technologicznym LPP, jednej z największych firm odzieżowych w Europie

Silky Coders. To oni są fundamentem technologicznym LPP, jednej z największych firm odzieżowych w Europie29.09.2021 12:42
Jacek Kujawa, prezes Silky Coders
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Materiał powstał przy współpracy z Silky Coders

Ubieramy w technologię brandy działające w salonach od Londynu, przez Helsinki, Pragę aż po Moskwę i Władywostok. Dostarczamy innowacje, z których każdego dnia korzysta blisko 22 tysiące pracowników i ułatwiamy zakupy milionom klientów – mówi Jacek Kujawa, prezes Silky Coders.

Krzysztof Mirończuk: O Silky Coders można śmiało powiedzieć, że jest technologicznym fundamentem największej firmy odzieżowej w Polsce i jednej z największych w Europie – LPP. To zresztą ze struktur LPP pochodzicie, prawda?

Jacek Kujawa: - To prawda, Silky Coders wywodzi się z LPP – jeszcze na początku tego roku nasi pracownicy tworzyli dział technologiczny w tej spółce. Ze względu na intensywny rozwój oferowanych przez nasze zespoły rozwiązań, a także chęć odpowiedzi na cały czas rosnące oczekiwania pracowników branży IT, postanowiliśmy wyodrębnić ze struktur tej spółki całą ponad 400-osobową ekipę ekspertów i specjalistów odpowiedzialnych za technologie.

Dziś de facto tworzą oni silny software house, który już wcześniej posiadał swój indywidualny charakter i kulturę, a teraz nabrał pełni mocy. Tak powstało Silky Coders – miejsce dla – jak to mówimy – ludzi, których serce bije kodem. Stworzone przez ekspertów IT dla ekspertów IT, w którym nadrzędną wartością są ludzie.

Źródło zdjęć: © materiały partnera
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Czy oznacza to, że całkowicie odłączyliście się od LPP?

Wręcz przeciwnie – wciąż bardzo silnie jesteśmy powiązani z LPP i nadal intensywnie razem działamy. Fakt, że właśnie z niej się wywodzimy, ma wiele zalet – choćby to, że możemy korzystać z olbrzymiego doświadczenia osób tworzących wcześniej dział IT. Dzięki temu świetnie znają specyfikę i potrzeby tej firmy.

Współpracujecie z megabrandami modowymi należącymi do LPP – Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp i House. Jak wygląda ta współpraca i za co odpowiadacie?

Dbamy o to, by rozwiązania tych brandów w zakresie sprzedaży, logistyki czy obsługi klienta były na najwyższym poziomie. Rozwijamy m.in. to, co "widzi" klient – dostarczamy i utrzymujemy aplikacje i sklepy online. Wdrażamy elementy, które sprawiają, że zakupy w nich są jeszcze przyjemniejsze – takie jak przykładowo opcja odroczonych płatności. Troszczymy się też o sprawność kanałów komunikacji w ramach BOK – choćby poprzez wprowadzenie do nich chatbotów.

Realizujemy także innowacje na skalę europejską, a nawet wykraczającą poza nasz kontynent, w ponad 1800 salonach stacjonarnych i na kilkudziesięciu rynkach, gdzie prowadzimy sprzedaż online.

Źródło zdjęć: © materiały partnera
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Jakie to innowacje?

Jest ich wiele – to my stoimy m.in. za funkcjonującą w salonach technologią RFID usprawniającą cały system sprzedaży, Business Intelligence, Data Science, wdrażaniem modelu BOPIS czy rekomendacjami (Forecasting).

Ułatwiamy też pracę kilkunastu tysiącom pracownikom salonów np. poprzez technologię Store Vision do zarządzania towarem w sklepie z poziomu smartfona. Znaczną częścią naszych działań jest też zapewnienie rozwiązań, które umożliwiają funkcjonowanie marek od "wewnątrz" – a więc usprawniamy logistykę, zarządzanie czy komunikację. Zbieramy też i analizujemy informacje o zachowaniach klientów, co pomaga podejmować najlepsze możliwe decyzje biznesowe.

Gun RFID , Źródło zdjęć: © materiały partnera
Gun RFID
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Wiele mówi się o tym, że pandemia spowodowała skok technologiczny, który w innych okolicznościach byłby niemożliwy. Co w Waszych działaniach i technologiach zmieniło się na przestrzeni ostatniego czasu?

Okres 2020-21 był rzeczywiście wyjątkowy, także – a może nawet przede wszystkim – w obszarze rozwoju technologii i to w odniesieniu do wielu aspektów. Również my przeprowadziliśmy ogromne zmiany pod kątem dostosowania się do całkowicie odmiennej rzeczywistości, w której sklepy ze względu na obostrzenia i lockdowny nie mogły funkcjonować w swoim standardowym trybie. Pandemia przyspieszyła prace nad projektami, które mieliśmy zaplanowane do realizacji na kilka następnych lat. To był czas ogromnych wyzwań, błyskawicznych decyzji i szalonego tempa wdrożeń. Jednym słowem rewolucja, którą nasi ludzie pomogli w LPP skutecznie przeprowadzić. Cześć z tych projektów ukończyliśmy w czasie zaledwie kilku tygodni! Ten skok technologiczny widoczny jest zwłaszcza w zakresie e-commerce.

Choć już przez trzy lata przed pandemią odnotowywaliśmy ogromny wzrost znaczenia tych kanałów sprzedaży, to 2020 r. był niespodziewanie rekordowy. W odpowiedzi na to zespoły Silky Coders w ekspresowym tempie wprowadziły w życie rozwiązania zmieniające systemy logistyczne i reorganizujące pracę naszych pracowników.

Jakimi innowacjami w tym zakresie możecie się pochwalić?

Mamy za sobą choćby projekt Defrost, który "uwolnił" towar zamknięty w nieczynnych sklepach stacjonarnych i jednocześnie pozwolił na zaangażowanie zespołów salonów do realizacji zamówień internetowych, a tym samym utrzymanie miejsc pracy dla tysięcy osób w nich zatrudnionych. To całkowicie autorskie rozwiązanie, uszyte od podstaw dla LPP, na miarę potrzeb, które w tym momencie się pojawiły.

Czym specyfika działalności i rozwiązania proponowane przez Silky Coders różnią się od tych wdrażanych przez inne firmy z sektora IT?

To, co wyróżnia nas na rynku, to ogromne doświadczenie gromadzone od lat przez nasze zespoły jeszcze w ramach struktur LPP – doświadczenie, które przenosimy na tworzone przez nas tu i teraz rozwiązania. Znamy się doskonale na długofalowym rozwoju produktu. Dla nas nie tak istotne jest dotrzymanie samego haromonogramu, co zadowolenie klientów z dostarczonych im rozwiązań. Nasze projekty charakteryzują się też przy tym wyjątkową skalą – ubieramy w technologię brandy działające w salonach od Londynu, przez Helsinki, Pragę aż po Moskwę i Władywostok, a w e-commerce obecne dziś na 31 rynkach. Dostarczamy innowacje, z których każdego dnia korzysta blisko 22 tysiące pracowników i ułatwiamy zakupy milionom klientów. Mamy więc realny wpływ na to, jak wygląda teraźniejszość i przyszłość branży retail i w jakim kierunku będą dalej szły zmiany.

RFID , Źródło zdjęć: © materiały partnera
RFID
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Wspomniał Pan o przyszłości, więc od razu zapytam: jak według Silky Coders wyglądać będzie e-commerce w najbliższych latach? Na jakie rozwiązania będziecie stawiać i w rozwój jakich technologii będziecie najsilniej inwestować?

Tempo rozwoju e-commerce w 2021 r. nieco spadło względem rekordowego roku ubiegłego. Musimy jednak pamiętać, że wielu klientów właśnie w czasie pandemii przekonało się do zakupów w sieci, realizując w tym okresie czasami pierwsze transakcje tego typu. To powoduje, że narzędzia handlu w internecie będą wciąż przechodzić transformację i będą musiały być stale dostosowywane do rosnących oczekiwań konsumentów.

Również LPP dalej będzie miało ogromne zapotrzebowanie na rozwój tych kanałów – pod koniec ubiegłego roku spółka ogłosiła inwestycje w innowacje technologiczne za kwotę 600 mln zł, które zrealizowane zostaną do 2023 r. Jestem więc przekonany, że nie zabraknie nam ani pracy, ani pomysłów na kolejne usprawnienia i autorskie rozwiązania – często proponowane zresztą przez samych pracowników, co zawsze wyjątkowo sobie cenimy i na co zawsze dajemy im przestrzeń.

Zatrudniacie już 500 programistów, DevOpsów, analityków, product ownerów i innych przedstawicieli branży IT i macie ambitne plany na dalsze powiększanie zespołu – do końca tego roku chcecie pozyskać kolejnych 200 pracowników. Jednocześnie rynek pracy jest trudny dla firm w tej branży – dużo się mówi o tym, że brakuje pracowników, że wymagania płacowe są ogromne. W jaki sposób Silky Coders radzi sobie z tym problemem?

Zgadzam się, że zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowanych pracowników branży IT jest wysokie – i moim zdaniem będzie tylko rosnąć. Właśnie dlatego w Silky Coders stawiamy na realizację potrzeb pracowników – specjalistów IT. Doskonale ich znamy, bo sami nimi jesteśmy. Dzięki temu tworzymy software house, który odpowiada na wysokie oczekiwania zarówno aktualnego zespołu, jak i kandydatów. To, co uważam za kluczowe to fakt, że dajemy im przestrzeń do rozwoju zawodowego, którego ścieżkę wyznaczamy wspólnie.

Zwracamy też uwagę na to, by działać bez zbędnych procedur, bo wiemy wszyscy, jak może być to uciążliwe i ograniczające. Jednocześnie każda dołączająca do nas osoba może uczyć się od naszych liderów – prawdziwych "rock stars" branży IT w Polsce.

Nasza filozofia opiera się na tym, że za technologią zawsze stoi człowiek – jego pasja, umiejętności i ambicje. Przekłada się to u nas na działania zespołów, w których to pracownicy i ich pomysły są najważniejsze. Umożliwiamy im rozwój i dajemy możliwość eksperymentowania, czego efekty są widoczne w postaci konkretnych autorskich rozwiązań.

Wszystko to, o czym mówię ma wyraźne potwierdzenie w rzeczywistości – dowodem na to są projekty, które zrealizowaliśmy, które właśnie wdrażamy i mamy zaplanowane na kolejne miesiące. Mamy apetyt na to, by zmieniać technologiczne oblicze retail – w naszym kraju oraz na świecie – i z pewnością będziemy ten plan realizować.

Materiał powstał przy współpracy z Silky Coders
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.