Sejm zajmie się nieuczciwymi loteriami SMS

Sejm zajmie się nieuczciwymi loteriami SMS28.04.2011 15:52

Przed wakacjami do parlamentu powinien trafić projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym, który ma chronić klientów przed nieuczciwymi loteriami i konkursami SMS - poinformowała w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Magdalena Gaj

W czwartek Gaj odpowiadała na pytania posłów Dariusza Lipińskiego (PO) i Macieja Orzechowskiego (PO) dotyczące ochrony konsumentów przed nieuczciwymi loteriami i konkursami SMS, tzw. usługami Premium Rate. Za uczestnictwo w takim konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych.

Jak tłumaczył poseł Lipiński, z doniesień medialnych wynika, że do Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafia coraz więcej skarg na nieuczciwe loterie i konkursy SMS. Podkreślał, że osoby składające te skargi często informują, że nie zamierzały uczestniczyć w loteriach i konkursach. "O tym, że taki udział wzięły, dowiadują się często w momencie otrzymania rachunku telefonicznego, często horrendalnie zawyżonego" - mówił poseł.

Według Lipińskiego, takich loterii i konkursów pojawia się w ostatnim czasie coraz więcej. Jego zdaniem najbardziej radykalnym rozwiązaniem tego problemu mógłby być zakaz organizowania, zaś "pośrednim" - nakaz uzyskania jednoznacznej zgody klienta na udział w konkursie w formie pisemnej.

"Jakie działania na rzecz ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami w dziedzinie loterii i konkursów SMS-owych zostały w ostatnim czasie podjęte i jakie są plany takich działań w najbliższej przyszłości? Czy istnieje potrzeba wprowadzenia zmian legislacyjnych, które będą lepiej chronić konsumentów?" - pytał poseł.

Gaj przyznała, że w ostatnim półroczu zwiększyła się liczba skarg zgłaszanych na nieuczciwe loterie i konkursy SMS. "Podejmowane są działania w tej sprawie przez Ministerstwo Infrastruktury, Prezesa UKE i Prezesa UOKiK. Główna odpowiedzialność nie spoczywa jednak na operatorach sieci komórkowych, bo oni są jedynie medium, które jest wykorzystywane do dostarczenia usług o podwyższonej opłacie - tzw. Premium Rate - przez organizatorów takich loterii i konkursów" - zaznaczyła.

Przypomniała o inicjatywie powołania tzw. "stołu bez kantów". Od marca w spotkaniach w sprawie nieuczciwych loterii i konkursów SMS biorą udział: przedstawiciele UKE, operatorzy komórkowi i dostawcy usług loterii i konkursów SMS.

Jak powiedziała Gaj, dzięki tej inicjatywie "operatorzy komórkowi mają zamieścić na swoich stronach spis numeracji Premium Rate wraz z informacją o podmiocie pośredniczącym lub usługodawcy, który dysponuje daną numeracją, oraz jego danymi kontaktowymi". "Operatorzy mają również umieścić informację o bezpiecznym korzystanie z tego typu usług" - zaznaczyła. Dodała, że w call center operatorów mają też zostać zatrudnieni pracownicy zajmujący się obsługą klientów, którzy będą mieli pytania, czy też wątpliwości dotyczące tych usług.

Te działania nazwała samoregulacją rynku. "W związku z tym, że skala problemu jest duża, a niekiedy rachunki są horrendalne, podjęliśmy decyzje o wprowadzeniu tych zasad do ustawy Prawo telekomunikacyjne. Obecnie założenia do ustawy zostały przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich, (...) pracujemy nad zmianą ustawy, która niebawem zostanie wysłana do uzgodnień środowiskowych. Myślę, ze przed wakacjami powinna (projekt - PAP) trafić do parlamentu" - zaznaczyła.

Wśród rozwiązań tego projektu wiceminister wymieniła m.in. obligatoryjne informowanie przez dostawców usług o cenie za połączenie oraz możliwość blokowania połączeń wychodzących na numery o podwyższonej opłacie, jak i przychodzących z takich numerów. "Jeśli chodzi o całkowite zakazanie świadczenia takich usług, to myślę, że byłby to przepis prawa idący zbyt daleko. Najpierw chcemy spróbować samoregulacji i przepisów (projektowanej nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego - PAP). Nie chcemy tego rynku zamykać, bo są klienci, którzy chcą korzystać z tego typu usług" - zaznaczyła.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.