"Ściema roku", czyli prawie 4G w Play

"Ściema roku", czyli prawie 4G w Play26.01.2011 15:14
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

W poniedziałek Play oficjalnie wystartował z siecią UMTS 900 MHz, reklamowaną jako „4G”. Docelowo w całości ma ona wspierać standard HSPA+, zapewniając tym samym możliwość osiągnięcia transferów...

W poniedziałek Play oficjalnie wystartował z siecią UMTS 900 MHz, promowaną jako „4G”. Docelowo w całości ma ona wspierać standard HSPA+, zapewniając tym samym możliwość osiągnięcia transferów rzędu 21 Mb/s (aktualnie prędkość jest ograniczona do 2 Mb/s). Na reakcję konkurencji długo nie trzeba było czekać. Nowość szybko została okrzyknięta mianem „ściemy roku”.

Uruchomieniu sieci „4G”. w Play towarzyszy nowa kampania reklamowa pod hasłem "Świat bez ograniczeń w największej w Polsce nowej sieci 4G". Składają się na nią m.in. dwa krótkie spoty, opowiadające o niemal telepatycznym świecie pozbawionym ograniczeń. Jak zapewnia Play, w kwietniu sieć ma pokryć sygnałem 60% terytorium Polski i objąć zasięgiem 80% ludności naszego kraju, czyli ponad 4600 miejscowości. Z usługi będą mogli skorzystać klienci posiadający odpowiednie modemy i telefony.

Określenie „4G”. użyte przez Play w odniesieniu do technologii HSPA+ wywołała prawdziwą burzę. Na oficjalnym blogu rzecznika prasowego Grupy TP pojawił się wpis, który ogłoszenie przez Play uruchomienia w Polsce "największej sieci 4G" określił jako „ściema roku”. „Dziś telekomunikacyjny świat dowiedział, czym tak naprawdę jest technologia 4G w Polsce. Do tej pory żyliśmy w błogiej nieświadomości jej prawdziwych możliwości, ale dzięki marketingowcom Playa dokonał się cud i wreszcie ją mamy. Nie trzeba przetargów, urządzeń, pozwoleń, niczego. Wystarczy powiedzieć mamy ją. Cóż, że jest wolna. Że są ograniczenia. Cieszmy się z sieci 4G, tej jedynej, największej, niepowtarzalnej. I jeszcze dołóżmy w reklamach amerykańskie miasta grające za rodzime metropolie, uśmiechniętych ludzi i wypasione telefony. Jest cool. Czekamy na Was klienci!” - napisał Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

Przestrzega również przed nabraniem się na „ściemę roku”, porównując rajska wyspę, na którą proponuje wyjazd Play, do tropikalnego namiotu pod Berlinem. „Dodam, że "4G" Playa jest o połowę wolniejsze niż nasze HSPA+ DC, które uruchomiliśmy w ubiegłym tygodniu. Chociaż na wykresie z materiałów Playa, które widziałem, prawie nie widać różnicy między 21. a 42 mega. Bartkowi i jego zespołowi gratuluję kreatywnego podejścia do rzeczywistości, ale jestem przekonany, że klientów takimi pomysłami nie przekonacie, co widać na forach telko. Ciekawe też co na taki sposób rynkowego konkurowania powie UOKiK” - zastanawia się Wojciech Jabczyński.

Play tłumaczy swoje postępowanie tym, że w grudniu zeszłego roku organizacja ITU (ang. International Telecomunication Union) udzieliła zezwolenia na używanie terminu "4G" wobec sieci, które w znaczący sposób rozszerzają możliwości i prędkości pierwotnego UMTS-u. Trudno jednak nazywać znaczącym rozszerzeniem możliwości i prędkości, modernizację i rozbudowę infrastruktury przeprowadzaną w oderwaniu od przedstawienia realnej oferty klientom. Bartosz Dobrzyński, członek zarządu operatora odpowiedzialny za marketing, powiedział, że „sieć jest tym pierwszym elementem, dzięki któremu klienci poczują różnicę. To, że nową autostradą można jechać nawet 25. km/h, ale ograniczenie jest do 80 km/h nie oznacza, że nie jedzie się teraz wygodniej”.

Na oficjalnym blogu rzecznika Play pojawił się wpis dotyczący kwestii prędkości transferów - „Na naszej konferencji nie mówiliśmy nic konkretnego o szybkościach. Na to musicie poczekać do naszych konferencji produktowych, które już wkrótce. Ważne jest to, że w kwietniu już ponad 400. naszych nadajników będzie pracować w technologii HSPA+. Dlatego możemy śmiało powiedzieć, że to jest i będzie największa sieć szybkiego mobilnego netu w Polsce.”

Na koniec rzecznik Play zwrócił się bezpośrednio do rzecznika Grupy TP Wojciecha Jabczyńskiego - „Wojtku, proszę trzymajmy się starej dobrej zasady, że nie komentujemy ofert konkurencji. Ja chętnie napisałbym coś o Ofercie Dopasowanej i jej rewolucyjnym charakterze, ale tego nie zrobię ;-) A co do tropików pod Berlinem to też słyszałem o nich legendy. Może w maju wyrwiesz się ze mną z twierdzy na Twardej i przejdziemy się sprawdzić jak tam jest? Wszystkie koszty biorę na siebie, ale mam jeden warunek. Po drodze będziemy sprawdzać zasięg szybkiego mobilnego netu. Ja nasze 4G – Ty Wasze HSPA+DC ;-) PEACE !”

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.