Wycofany legendarny samolot zyskuje nowe możliwości

Wycofany legendarny samolot zyskuje nowe możliwości04.04.2024 10:17
Zrzut bomby kierowanej laserowo GBU-28 z F-117
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MSGT Edward Snyder

Lockheed F-117A Nighthawk był pierwszym samolotem o cechach obniżonej wykrywalności przez radary (stealth), który wszedł do służby liniowej. Sławę zdobyły w czasie "Pustynnej Burzy", kiedy już pierwszej nocy operacji zrzucały kierowane laserowo bomby na kluczowe cele w Bagdadzie – mieście z jednym z najpotężniejszych wówczas systemów obrony przeciwlotniczej na świecie.

F-117 zostały oficjalnie wycofane ze służby w 2008 r. Chociaż od tego momentu mija 16 lat, to Nighthawki co pewien czas można zobaczyć na niebie, a teraz ogłoszono, że zostaną certyfikowane do pobierania paliwa z najnowszej amerykańskiej latającej cysterny – Boeinga KC-46.

Próby tankowania w powietrzu

O planach certyfikacji F-117 do tankowania w powietrzu z KC-46 powiedział szef zakupów US Air Force Andrew Hunter w swoim wystąpieniu przed podkomisją sił zbrojnych w Izbie Reprezentantów. Następnie informacja została potwierdzona przez rzecznika prasowego sił powietrznych. Certyfikacja oznacza przeprowadzenie serii prób tankowania w powietrzu w różnych warunkach lotu i pogodowych celem sprawdzenia czy samolot i latająca cysterna mogą przeprowadzić tą operację w sposób bezpieczny. W przypadku F-117 jest to tym ważniejsze, że jego dotychczasowe misje były tak tajne, że przez cały lot obowiązywała cisza radiowa, to znaczy, że nawet w czasie tankowania nie można było rozmawiać z operatorem wysięgnika do przetaczania paliwa.

F-117 tankuje z latającej cysterny KC-135 Stratotanker, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF
F-117 tankuje z latającej cysterny KC-135 Stratotanker
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | USAF

O znaczeniu certyfikacji z nową latającą cysterną świadczy fakt, że inny słynny samolot – A-10C Thunderbolt II – nie przeszedł testów i nie może tankować z KC-46. Do czasu wycofania, A-10C będą tankowały ze starszych KC-135. Poza nim certyfikację przeszły pozytywnie już niemal wszystkie podstawowe typy samolotów amerykańskich sił zbrojnych. Czekają na nią jeszcze samolot transportowy C-32B i samolot wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye. Ponadto priorytetem USAF jest jak najszybsze certyfikowanie z KC-46 najnowszego bombowca B-21 Raider, który dopiero niedawno rozpoczął fazę testów w locie.

F-117 muszą być stale gotowe do akcji

Po co przystosowywać wycofane 16 lat temu samoloty do współpracy z najnowszymi latającymi cysternami? Potencjalnych wytłumaczeń jest kilka. Mimo wycofania, ze względu na swoją wartość, F-117 zgodnie z decyzją Kongresu ciągle są przechowywane w stanie zdatności do lotu. W odróżnieniu od innych wycofanych samolotów, które są składowane na pustyni, Nighthawki pozostają w przeznaczonych specjalnie dla nich klimatyzowanych hangarach w bazie Tonopah. Wymóg utrzymania zdatności do lotu oznacza również, że co pewien czas samoloty muszą rzeczywiście wzbić się w powietrze dla sprawdzenia sprawności.

F-117 w bazie Fresno gdzie służy jako symulowany przeciwnik dla myśliwców F-15, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Capt. Jason Sanchez
F-117 w bazie Fresno gdzie służy jako symulowany przeciwnik dla myśliwców F-15
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Capt. Jason Sanchez

Ponadto F-117 ze swoimi właściwościami stealth są wykorzystywane w roli agresorów, to znaczy symulują w czasie ćwiczeń samoloty potencjalnych przeciwników. Pozwala to na wypracowanie odpowiedniej taktyki do radzenia sobie z samolotami trudnowykrywalnymi. Co więcej w 2021 r. dowódca lotniczej Gwardii narodowej gen. Michael Loh powiedział, że F-117 są wykorzystywane na ćwiczeniach do symulowana pocisków manewrujących.

Z tych powodów amerykańskie siły powietrze cały czas utrzymują w sprawności około 45 samolotów tego typu. Będzie tak jeszcze przez co najmniej kilka lat. Kontrakt z producentem na utrzymanie powłok pochłaniających fale radarowe w dobrej kondycji obowiązuje aż do 2034 r.

Latającą cysterna KC-46A Pegasus pełna wad

Natomiast jeśli chodzi o drugi samolot z tej pary – latającą cysternę KC-46A Pegasus – to cały czas nie osiągnął on wstępnej gotowości operacyjnej. Chociaż siły powietrzne otrzymały już kilkadziesiąt egzemplarzy, to problemy z systemem wizyjnym operatora wysięgnika do przetaczania paliwa ciągle nie zostały rozwiązane. W odróżnieniu od latających cystern poprzedniej generacji, w których wysięgnikiem sterował operator zajmujący pozycję leżącą w kabinie na ogonie samolotu i bezpośrednio, na własne oczy obserwujący otoczenie, w KC-46 operator zajmuje miejsce z przodu samolotu a otoczenie obserwuje przez system kamer.

Niestety system nie działa poprawnie, kamery często są oślepiane przez słońce i inne warunki atmosferyczne uniemożliwiając tankowanie. Boeing opracowuje zmodyfikowany system oznaczony RVS 2.0, który miał być wprowadzony na początku bieżącego roku, ale już oficjalnie poinformowano o jego opóźnieniu do nawet 2026 r.

Maciej Hypś, dziennikarz konflikty.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.