Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku

Rynek telefonów komórkowych w 2009 roku02.02.2010 19:02
Źródło zdjęć: © LG

W 2009 roku liczba telefonów komórkowych sprzedanych na całym świecie zanotowała spadek. Stało się tak mimo dobrego IV kwartału, w którym sprzedaż była wyraźnie wyższa, niż przed rokiem - informuje firma analityczna IDC.

W 2008 roku na świecie sprzedano 1,19 mld telefonów komórkowych. Rok później - już tylko 1,13 mld. Oznacza to spadek rok do roku o 5,2%. Sytuacji nie uratował fakt, że w IV kwartale 2009 roku sprzedaż ta była o 11,3% wyższa, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wartości te kształtowały się na poziomach, odpowiednio 325,3 oraz 292,4 mln sztuk.

Jednak jak przewiduje _ IDC _, 2010 rok ma być tym, w którym rynek telefonów komórkowych się wzmocni. Ma w tym pomóc nie tylko poprawiająca się sytuacja ekonomiczna, ale również wprowadzanie na rynek coraz bardziej zaawansowanych i coraz ciekawszych urządzeń.

Najbardziej perspektywicznym rynkiem od kilku kwartałów pozostaje rynek smartfonów. Mimo sytuacji ekonomicznej w 2009 roku, ludzie coraz chętniej wybierali telefony tego typu i coraz częściej korzystali z ich możliwości. To sprawiło, że w ciągu ostatniego roku urósł on aż o 30% i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w kolejnych kwartałach - twierdzi _ IDC _.

W IV kwartale 2009 roku Nokia sprzedała 126,9 mln urządzeń (o 12,2% więcej, niż rok wcześniej), zagarniając tym samym 39% rynku. Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który sprzedał 68,8 mln telefonów (+30,3%), obejmując 21,1% udział. Na trzecim miejscu uplasował się LG ze sprzedażą na poziomie 33,9 mln sztuk (+31,9%) i udziałem w rynku na poziomie 10,4%. Pozostali producenci zanotowali udział poniżej 5%.

Udział w rynku w czwartym kwartale 2009 r.
| Producent | 4Q2009 (mln sztuk) | 4Q2009 udział | 4Q2008 (mln sztuk) | 4Q2008 udział | Zmiana 4Q2009 / 4Q2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 126,9 | 39,0% | 113,1 | 38,7% | 12,2% |
| 2. Samsung | 68,8 | 21,1% | 52,8 | 18,1% | 30,3% |
| 3. LG | 33,9 | 10,4% | 25,7 | 8,8% | 31,9% |
| 4. Sony Ericsson | 14,6 | 4,5% | 24,2 | 8,3% | -39,7% |
| 5. Motorola | 12,0 | 3,7% | 19,2 | 6,6% | -37,5% |
| Inni | 69,1 | 21,2% | 57,4 | 19,6% | 20,4% |
| Razem | 325,3 | 100% | 292,4 | 100% | 11,3% |

Udział w rynku w 2009 r.
| Producent | 2009 (mln sztuk) | 2009 udział | 2008 (mln sztuk) | 2008 udział | Zmiana 2009 / 2008 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1. Nokia | 431,8 | 38,3% | 468,4 | 39,4% | -7,8% |
| 2. Samsung | 227,2 | 20,1% | 196,6 | 16,5% | 15,6% |
| 3. LG | 117,9 | 10,5% | 100,8 | 8,5% | 17,0% |
| 4. Sony Ericsson | 57,1 | 5,1% | 96,6 | 8,1% | -40,9% |
| 5. Motorola | 55,2 | 4,9% | 100,1 | 8,4% | -44,9% |
| Inni | 238,6 | 21,2% | 227,6 | 19,1% | 4,8% |
| Razem | 1127,8 | 100% | 1190,1 | 100% | -5,2% |

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.