Ryanair uruchamia usługi komórkowe na pokładach samolotów

Ryanair uruchamia usługi komórkowe na pokładach samolotów20.02.2009 11:06

W 20 samolotach linii Ryanair można już korzystać z telefonów komórkowych – wkrótce będzie to możliwe w kolejnych 150

*W 20 samolotach linii Ryanair można już korzystać z telefonów komórkowych – wkrótce będzie to możliwe w kolejnych 150. Irlandzkie linie lotnicze Ryanair we współpracy ze spółką OnAir (joint venture producenta samolotów airbus oraz usługodawcy w dziedzinie IT i logistyki – SITA) dwa dni temu uruchomiły telefonię komórkową na pokładzie swoich samolotów. *

W 2. maszynach startujących z macierzystego lotniska w Dublinie pasażerowie mogą teraz korzystać ze swoich telefonów komórkowych również w czasie lotu i prowadzić rozmowy, a także przesyłać wiadomości SMS oraz e-maile. Firma OnAir zainstalowała na pokładach samolotów stacje bazowe GSM/GPRS umożliwiające realizację połączeń głosowych i przesyłu danych przez własne urządzenia pasażerów. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, w której obecne na pokładzie samolotu komórki próbują się łączyć z sieciami naziemnymi, zakłócając tym samym pracę wrażliwych urządzeń elektroniki lotniczej. Połączenie z infrastrukturą naziemną jest realizowane za pośrednictwem satelitarnej usługi telekomunikacyjnej SwiftBroadband (SBB) firmy Inmarsat.

Źródło zdjęć: © (fot. ze strony heise-online.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. ze strony heise-online.pl)

Trzeba zaznaczyć, że z usługi mogą korzystać tylko ci pasażerowie linii Ryanair, których operatorzy komórkowi zawarli odpowiednie umowy roamingowe z OnAir. Według wspólnego komunikatu prasowego obecnie z usługi mogą korzystać "klienci sieci O2. a także klienci ponad 50 europejskich operatorów telefonii komórkowej". Trwają rozmowy z działającymi na terenie Wielkiej Brytanii operatorami Vodafone, Orange i 3. Koszty użytkowania usługi różnią się w zależności od operatora i są zorientowane na międzynarodowe taryfy roamingowe – a nie na ceny ustalone przez Komisję Europejską dla wewnątrzunijnego roamingu, mimo że Ryanair oferuje połączenia lotnicze wyłącznie na terenie Europy. Minuta rozmowy może kosztować do trzech funtów (obecnie to około 3,40 euro), a za jednego SMS-a trzeba zapłacić przynajmniej 40 pensów (67 centów). Z kolei za pojedynczą sesję e-mail (maksymalnie 100 KB danych) operatorzy mogą pobierać opłatę w wysokości do dwóch funtów (2,26 euro).

W opublikowanym w ubiegłym roku dokumencie na temat harmonizacji "warunków korzystania z częstotliwości dla usług komórkowych na pokładach samolotów (Mobile Communication Services on Aircraft, MCA) we Wspólnocie Europejskiej" Komisja Europejska zdefiniowała warunki użytkowania prywatnych telefonów komórkowych na pokładach samolotów. Wśród warunków znajduje się między innymi zapis mówiący, że z usług MCA można korzystać dopiero po przekroczeniu wysokości co najmniej 3000 metrów. W samolotach Ryanaira, który w nową technologię chce wyposażyć wszystkie spośród swoich 170 maszyn, pozwolenie na użytkowanie usługi jest sygnalizowane za pomocą zielonego światła.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.