Robisz zakupy przez internet? Nie daj się oszukać!

Robisz zakupy przez internet? Nie daj się oszukać!07.03.2013 16:00
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Znaczny przyrost liczby sklepów i rozwój handlu w sieci, a także idąca za tym konkurencja sprawiają, że sklepy przestają nadążać za pojawiającymi się zmianami. W rezultacie regulaminy nie są przez sprzedawców kontrolowane na bieżąco. Natomiast pewne zapisy mogą okazać się niezgodne z prawem jeśli w międzyczasie zostały wpisane na listę niedozwolonych klauzul.

W tym roku na listę niedozwolonych klauzul trafiły aż 43. zapisy. Dla porównania w poprzednich latach wpisywano najwyżej po kilkadziesiąt pozycji. Właścicielom sklepów łatwiej było więc weryfikować poprawność swoich regulaminów. Kolejnym powodem jest to, że sprzedawcom zdarza się kopiować regulaminy innych sklepów i umieszczać na swoich witrynach, nie weryfikując uprzednio ich zgodności z obowiązującym prawem. To podstawowy błąd, którego handlowcy powinni się wystrzegać. Poniżej przedstawione zostały klauzule, które najczęściej trafiały do rejestru UOKiK wraz z wyjaśnieniem, które ustawy zostały w nich naruszone.

1. Klauzule narzucające konsumentom właściwość miejscową sądu
W przypadku sporu konsumenta ze sprzedawcą może się zdarzyć, że będzie miał on swój finał w sądzie. Prawo chroni w tym zakresie konsumenta przyznając mu prawo wyboru między sądem właściwości ogólnej a sądem odpowiadającym konsumentowi (tzw. właściwość przemienna). Dzięki temu zwykły konsument ma możliwość dochodzenia swoich praw. Konsument mógłby mieć utrudnione wystąpienie do sądu jeśli sprawa miałaby toczyć się, na przykład, na drugim końcu Polski. Przytoczony niedozwolony zapis utrudnia lub nawet uniemożliwia konsumentowi egzekucję swoich praw i został uznany przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta za niezgodny z obowiązującym prawem.

2. Klauzule zastrzegające prawo sklepu do zmiany regulaminu
W momencie zakupu klient akceptuje regulamin i jest to dokument zobowiązujący dla obu stron. Regulamin staje się przy tym częścią umowy pomiędzy sklepem a klientem. Każdy sprzedawca ma oczywiście prawo do wprowadzania zmian w swoim regulaminie. Niedozwolone jest jednak zastrzeganie, że zmiany obowiązują wszystkich kupujących. Kupującego obowiązuje bowiem ten regulamin, który zaakceptował w momencie zawarcia umowy. Jeśli w międzyczasie sklep wprowadzi zmiany, które mogą dotyczyć kupującego ma on możliwość, ale nie konieczność, zaakceptowania tych zmian. Klient musi mieć możliwość zapoznania się z nową wersją regulaminu i podjęcia decyzji czy rezygnuje z umowy czy też pozostaje przy starych zapisach, o ile istnieje taka możliwość.

3. Klauzule dotyczące prawa do odstąpienia od umowy
W zakresie odstąpienia od umowy prawo ściśle chroni konsumenta, więc sprzedawcy powinni zachować szczególną staranność przy wprowadzaniu zapisów do swoich regulaminów. Niedozwolone są zapisy, które w przypadku odstąpienia od umowy ograniczają zwracaną konsumentowi kwotę do ceny samego towaru. Według obowiązującego prawa jedynymi kosztami, jakie klient ponosi w przypadku, gdy korzysta z prawa do odstąpienia od umowy są koszty związane z odesłaniem towaru. Oznacza to, że sklep ma obowiązek zwrócić mu pieniądze za niechciany produkt oraz ewentualne koszty dodatkowe, takie jak jego wysyłka do konsumenta.

4. Klauzule dotyczące reklamacji
Działające na niekorzyść konsumenta klauzule wydłużały okres, jaki sklep ma na rozpatrzenie reklamacji z 1. na 30 dni. Inne niedozwolone zapisy uzależniały przyjęcie reklamacji dotyczących uszkodzeń mechanicznych powstałych podczas transportu od sporządzenia protokołu szkody w obecności kuriera. Takie ograniczenie swojej odpowiedzialności wobec konsumenta jest niedozwolone i naruszają m. in. art. 385(3) pkt 2 kodeksu cywilnego oraz dobre obyczaje kupieckie. Po pierwsze kupujący nie zawsze jest w stanie zauważyć szkodę zaraz po otwarciu przesyłki. Dodatkowo kurier zazwyczaj prosi o podpis przed wydaniem przesyłki i nie czeka na dalsze sprawdzanie stanu towaru. Po drugie nie ma pewności, że szkoda powstała właśnie w czasie transportu, a nie wcześniej.

5. Klauzule związane z opóźnieniem dostawy
Sklep, który ma podpisaną umowę z dostawcą jest jedynym podmiotem, który może dochodzić swoich praw w związku z niedopełnieniem przez dostawcę postanowień zawartych w umowie. Dlatego też to właśnie na sklep przenosi się odpowiedzialność za opóźnienie w dostawie zamówionego towaru do klienta.

Z pełną treścią raportu Trusted Shops możecie zapoznać się pod tym adresem (plik PDF).

Źródło: Trusted Shops

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.