Rewolucja w grafice: Crysis 100 000 razy lepszy

Rewolucja w grafice: Crysis 100 000 razy lepszy03.08.2011 10:13
Źródło zdjęć: © WP

Grafika współczesnych gier komputerowych opiera się na tzw. poligonach, czyli zbiorze płaszczyzn tworzących odpowiednie kształty. Firma produkująca grę oblicza swój budżet między innymi na podstawie tego, jak bardzo realistycznie chce, żeby ta wyglądała. Zatem de facto ilość gotówki przelicza się na ilość poligonów. Co by było, gdyby zrezygnować zupełnie z tej technologii i tworzyć wirtualne światy zbudowane na podobieństwo naszego - z nieograniczonej liczby atomów?

Grafika współczesnych gier komputerowych opiera się na tzw. poligonach (wielokątach), czyli zbiorze płaszczyzn tworzących odpowiednie kształty. Firma produkująca grę oblicza swój budżet między innymi na podstawie tego, jak bardzo realistycznie chce, żeby ta wyglądała. Zatem ilość gotówki przelicza się de facto na ilość poligonów. Co by było, gdyby zrezygnować zupełnie z tej technologii i tworzyć wirtualne światy zbudowane na podobieństwo naszego - z nieograniczonej liczby atomów?

Źródło zdjęć: © (fot. WP)
Źródło zdjęć: © (fot. WP)

Z taką propozycją wyszedł mniej więcej rok temu grafik-hobbysta, Australijczyk Bruce Dell. W środowisku profesjonalistów spotkałby się pewnie jedynie z uśmiechem pobłażania, gdyby nie pokazał przy okazji filmu przedstawiającego środowisko graficzne zbudowane z nieograniczonej liczby atomów 3D. Wkrótce po prezentacji wczesnej odsłony Systemu Nieskończonych Detali, Dell zapadł się pod ziemię razem ze swoim pomysłem.

Aż do teraz nie było wiadomo, co się z nim dzieje. Niedawno powrócił ze swoją nowo założoną firmą Euclideon, pokazując postępy, które poczynił przez ten czas:

Sceptycyzm naukowców wywołuje głównie wątpliwość, która nasuwa się od razu każdemu z nas: skoro ilość poligonów ograniczała moc obliczeniowa komputerów, to w jaki sposób mają one podołać nieskończonej liczbie atomów? Dell tłumaczy to w taki sposób, że jego system działa jak silnik wyszukiwarki: pokazuje tylko to, co chcemy akurat zobaczyć. Oblicza więc w czasie rzeczywistym, które dokładnie punkty musi wyrenderować, aby uzyskać konkretny widok, z konkretnej perspektywy. Pozostały obszar pozostaje niewyrenderowany, a to oznacza mniejszą konsumpcję mocy.

Co roku twórcom gier udaje się zwiększyć ilość poligonów w topowych grach o ok. 25%. To spory skok. Gdyby wprowadzić technologię, którą proponuje australijska firma, ilość detali zwiększyłaby się w tej samej chwili 10. tys. razy i osiągnęłaby pułap, którego nie byłoby już potrzeby zwiększać. W tym momencie System Nieskończonych Detali potrafi "upakować" milion atomów w... jeden cal sześcienny (!). Poza tym, jest udoskonalony o technologię skanowania rzeczywistych przedmiotów i przenoszenia ich do wirtualnego świata, co daje możliwość stworzenia hybrydowej rzeczywistości - składającej się w części z kształtów stworzonych przez artystów-grafików, w części z przedmiotów przeniesionych do niej z realnego świata.

Zakładając, że możemy ufać Dellowi i jego tajemniczej firmie, wygląda na to, że wkrótce czeka nas prawdziwa rewolucja w grach. Pozostaje nam czekać, aż praca nad tą technologią zostanie definitywnie zakończona.

JG/GB

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.