Zmęczony SMS-owymi reklamami? Dzięki RODO łatwo się z nich wypiszesz

Zmęczony SMS-owymi reklamami? Dzięki RODO łatwo się z nich wypiszesz24.10.2018 11:26
Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko

Oferta pożyczki, reklama apartamentu, niskooprocentowany kredyt. To tylko niektóre z reklam, jakie dostałem w tym tygodniu SMS-em. Zamiast narzekać na spam poświęciłem godzinę i wypisałem się z większość z nich. Oto jak to zrobić.

Jako pierwszą zająłem się firmą LoanMe, która reklamuje pożyczki w 24 godziny. Reklamowy SMS od nich wygląda następująco:

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Reklamy SMS. Czasem wystarczy jeden telefon

Sądziłem, że pod podanym w SMS-ie numerem telefonu zastanę automat, a w najlepszym razie człowieka, który nie będzie umiał mi nic powiedzieć i odeśle mnie do kiepsko zrobionej strony internetowej. Ku mojemu zdziwieniu było zupełnie odwrotnie. Moja rozmowa z operatorem, który odebrał natychmiast, wyglądała tak:

- LoanMe, [imię i nazwisko], w czym mogę pomóc?
- Dzień dobry, z tej strony Bolesław Breczko, dostaję od was SMS-y reklamowe. Chce się dowiedzieć, skąd macie moje dane osobowe i jak mogę je usunąć z waszej bazy danych.
- Oczywiście, administratorem danych jest firma DBMS sp. z o. o., od której dostajemy numery telefonów. Ja mogę usunąć pana dane z naszej bazy od ręki, jednak pozostanie on w bazie DBMS, czy życzy pan sobie usunięcia numeru?
- Poproszę.

Poszło łatwiej niż myślałem. Teraz na moim celowniku znalazła się firma DBMS. Spodziewałem się, że będzie to jedna z licznych "firm krzaków", które będą zasłaniać się tym, że wcale nie mają moich danych osobowych, że numer telefonu to wcale nie dane, albo że został wylosowany przez komputer (co swoją drogą też jest niezgodne z przepisami).

Reklamy SMS. Firmy pozwalają wypisać się przez internet

Znalezienie (profesjonalnej) strony DBMS jest bardzo łatwe. Na niej z kolei bardzo łatwo można znaleźć informacje dotyczące zbierania i przetwarzania danych. Natomiast dzięki formularzowi można łatwo zastrzec (czyli usunąć) swoje dane z ich bazy. Ja jednak chciałem wiedzieć, jakie moje dane przetwarza DBMS i skąd je w ogóle ma. Zadzwoniłem pod podany na stronie numer. Ku mojemu zdziwieniu znów spotkałem uprzejmą i pomocną osobę.

Operatorka DBMS poinformowała mnie, że mój numer telefonu może usunąć natychmiast (z bazy zniknie w ciągu 7 dni), natomiast informacje o tym, kiedy i jakie moje dane zostały pozyskane, dostanę na maila. Po zakończeniu rozmowy dostałem SMS-a, że DBMS usunął moje dane osobowe.

Następnie przyszła kolei na Santander Consumer Bank, który w SMS-ach informuje mnie o zmianie logo i miłym upominku. Po pierwsze, nie interesuje mnie logo banku, a po drugie - nigdy nie byłem jego klientem. Przystąpiłem więc do działania.

Reklama SMS od banku. Jak się wypisać

Dodzwonienie się do odpowiedniej osoby nie było tak proste, jak w dwóch poprzednich przypadkach. Dzwoniąc pod numer ogólnej infolinii musiałem dwukrotnie wysłuchać komunikat, który prosił o wybór odpowiedniego numeru. Dopiero potem połączyłem się z operatorem, który przełączył mnie do innego działu. Dopiero wtedy mogłem zacząć rozwiązywać swoją sprawę.

Operatorka Santander Consumer Banku wymagała ode mnie dość sporo informacji (pesel, data urodzenia, adres zamieszkania), które jej podałem, w końcu to ja dzwoniłem do banku, więc nie miałem się czego obawiać. Po weryfikacji okazało się, że byłem klientem banku. W 2014 kupiłem mikser na raty właśnie w Santanderze.

Po wyjaśnieniu skąd bank ma moje dane, mogłem je usunąć. Operatorka przygotowała telefoniczny wniosek o usunięcie danych zgodnie z rozporządzeniem RODO, który potwierdziłem ustnie. Bank usunie moje dane w ciągu 30 dni i wyśle mi potwierdzenie mailowo.

SMS-owa reklama dewelopera. Jak usunąć?

Ostatni na mojej liście był warszawski developer City Villa, który informuje mnie SMS-ami o nowych inwestycjach. Dopiero za trzecim razem udało mi się dodzwonić do biura, w którym dowiedziałem się, że firma nie ma moich danych osobowych. Zleca wysyłanie SMS-ów reklamowych innej firmie (RynekPierowtny.pl) gdzie rzeczywiście mogłem podać swój numer telefonu rejestrując się w serwisie. Osoba z City Villa zapewniła, że wyśle prośbę o usunięcie moich danych z bazy Rynku Pierwotnego i zaproponowała, abym dla pewności sam też się z nimi skontaktował.

Po sprawdzeniu okazało się, że rzeczywiście mam konto na portalu RynekPierwotny.pl i podałem tam swój numer telefonu. Pierwsze co chciałem zrobić, to usunąć numer – nie dało się. Następnie chciałem usunąć całe konto – też się nie dało. Zadzwoniłem pod znaleziony na stronie numer. Tam operator powiedział, że przekaże moje zgłoszenie do odpowiedniej osoby i moje dane zostaną usunięte. Firma nie wyśle jednak powiadomienia o tym, że tak się stało.

Wszystkie firmy były niezwykle pomocne i udzielały wyczerpujących informacji, o które pytałem. Jedna potwierdziła usunięcie moich danych SMS-em, a dwie mailowo. W żadnym przypadku nie mówiłem, że jestem dziennikarzem Wirtualnej Polski (co mogłoby się przekładać na chęć załatwienia sprawy szybciej i bardziej profesjonalnie. Za każdym razem występowałem jako "zwykły obywatel". Według mnie firmy spisały się bardzo dobrze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.