Reklamy, które czytają informacje z Twojej kieszeni

Reklamy, które czytają informacje z Twojej kieszeni03.08.2010 11:12
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Billboardy reklamowe znane z filmu „Raport Mniejszości”, które potrafią rozpoznawać przechodniów i kierować do nich spersonalizowane reklamy są opracowywane przez inżynierów komputerowych. Działanie billboardów ma bazować na chipach RFID (Radio frequency identification) coraz częściej umieszczanych w kartach kredytowych czy telefonach komórkowych. Pozwolą one mechanizmom interaktywnych reklam poznawać nasze preferencje, rodzaje zakupów, jakie wykonujemy, a nawet zwracać się po imieniu.

Billboardy reklamowe znane z filmu "Raport Mniejszości", które potrafią rozpoznawać przechodniów i kierować do nich spersonalizowane reklamy są opracowywane przez inżynierów komputerowych. Działanie billboardów ma bazować na chipach RFID (Radio frequency identification) coraz częściej umieszczanych w kartach kredytowych czy telefonach komórkowych. Pozwolą one mechanizmom interaktywnych reklam poznawać nasze preferencje, rodzaje zakupów, jakie wykonujemy, a nawet zwracać się po imieniu.

Jak pisze "Telegraph", naukowcy z laboratorium IBM pracują nad billboardami, które będą czytać informacje z naszej kieszeni –. z telefonów i kart kredytowych i na podstawie zebranych w ten sposób danych będą proponować dopasowane do nas ogłoszenia. By dodatkowo zwrócić naszą uwagę mogą nawet nawoływać nas po imieniu.

Zwolennicy chwalą to rozwiązanie, mówiąc, że takie reklamy ułatwią życie odbiorcom ponieważ nie będą już zamęczani ogłoszeniami, które ich nie dotyczą. Jest to prawda, tylko z drugiej strony pojawiają się obawy o prywatność. Czy ludzie chcą by ich prywatne informacje oraz preferencje były na ulicy „wypowiadane na głos”. przez billboardy? We wspomnianym wcześniej „Raporcie Mniejszości” jest scena, w której główny bohater, mijając interaktywny billboard słyszy „John Anderton. Napiłbyś się Guinnessa teraz, prawda?”. Czy naprawdę chcemy by ktokolwiek wiedział, co kupujemy, gdzie bywamy? To nasza sprawa, czy pijemy Guinnessa czy wodę gazowaną, to nasza sprawa czy oglądamy takie czy inne filmy. Możemy się tym dzielić, jeżeli chcemy, ale nikt nie powinien robić tego za nas.

RFID, nazywane przez niektórych „radiowymi kodami kreskowymi”, umożliwia zdalne, oparte o fale radiowe odczytywanie i zapisywanie danych (szczegóły działania RFID, zalety i zagrożenia, jakie przynosi, a także kontrowersje, które wzbudza poznacie w naszym artykule „Nowy wynalazek, czy sposób na śledzenie każdego - czym jest RFID?”. Początki identyfikacji radiowej sięgają już lat 40. XX w., także nie jest to taki świeży wynalazek, jednak najnowsze technologią są w stanie wykorzystać RFID na dużo większą skalę i to budzi zarówno zachwyt, jak i kontrowersje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.