Reklama pop-up na celowniku UOKiK

Reklama pop-up na celowniku UOKiK11.08.2009 17:30

Problem reklam pop-up i uciekających przed kursorem krzyżyków powrócił wraz z dzisiejszą publikacją w "Rzeczpospolitej". Wg dziennika UOKiK zarchiwizował kilka rodzajów reklam, które mogą być przez użytkowników odbierane jako uciążliwe, i analizuje, czy są zgodne z przepisami

O zainteresowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów tematem złośliwej i irytującej internautów reklamy pop-up, w której celowo utrudniono sposób zamknięcia pisaliśmy pod koniec ubiegłego roku. UOKiK postawił wówczas tezę, że reklamy, w których pole krzyżyka jest nieaktywne bądź ucieka przed kursorem, oraz takie, które w ogóle nie posiada pola zamknięcia lub z zamknięciem pojawiającym się dopiero po kilkunastu sekundach odtwarzania są niezgodne z prawem, a podmiotom, które takie reklamy zlecają grozić mogą wysokie kary.

Wydawało się jednak, że interwencja Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz podjęte przez Jarosława Sobolewskiego rozmowy z przedstawicielami UOKiK zakończyły temat i wyjaśniły kwestie, że tego typu reklamy stanowią marginalne zjawisko w sieci i wówczas są efektem niewiedzy bądź niechlujstwa wykonawców, a nie celowym działaniem reklamodawców. Pojawiła się też wówczas propozycja wprowadzenia przez IAB Polska wewnętrznych regulacji branżowych, które określiłyby zasady emisji reklam typu pop-up.

Dzisiejsza "Rzeczpospolita" pisze jednak, że UOKiK zarchiwizował kilka rodzajów reklam, które mogą być przez użytkowników odbierane jako uciążliwe, i analizuje obecnie, czy są one zgodne z przepisami. Wyniki analiz mają być znane na jesień, wówczas też okaże się, czy UOKiK podejmie dalsze działania w stosunku do reklamodawców.

W rozmowie z "Rz" Jarosław Sobolewski zaprzecza istnieniu zjawisku na skalę masową oraz tłumaczy, że obecnie przestały się liczyć przypadkowe kliknięcia w reklamę, stąd celowe stosowanie irytujących reklam uciekających przez kursorem przestało mieć uzasadnienie. _ Obecnie nie jest istotne, ile osób kliknie w reklamę, ale ile skorzysta z oferty. Nikt nie będzie płacić za przypadkowe kliknięcia. Niektóre formy reklamowe bywają czasami niedobrze postrzegane przez internautów, ale ogromna większość je akceptuje. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że korzystając z sieci, zgadzamy się na pewną transakcję - otrzymujemy dostęp do informacji lub usług w zamian za obecność reklam _.

Kara, którą UOKiK nałożyć może na reklamodawcę to nawet 10. przychodów osiągniętych w poprzednim roku. Prawdopodobnie jednak - jeśli dojdzie do wyciągania odpowiednich konsekwencji - kary będą symboliczne, pisze "Rzeczpospolita".

Źródło: http://www.rp.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.