Raport Microsoftu: phishing się nie opłaca

Raport Microsoftu: phishing się nie opłaca13.01.2009 11:48
Źródło zdjęć: © Microsoft

Wiele osób sądzi, że za pomocą phishingu można niewielkim wysiłkiem zdobyć duże pieniądze – opinia ta jest budowana na podstawie codziennych obserwacji nieustającego strumienia e-maili próbujących skusić odbiorcę do podania swoich danych na spreparowanych stronach podszywających się pod witryny banków i sklepów internetowych. Również w licznych ankietach, prowadzonych np. przez instytuty badań opinii publicznej, znajdziemy podobne obserwacje.

Może więc na ryby?
Cormac Herley i Dinei Florencio, naukowcy z ośrodka badawczego Microsoftu (Microsoft Research), w swojej pracy pt. "A Profitless Endeavor: Phishing as Tragedy of the Commons" rysują jednak zgoła odmienny obraz sytuacji. Badacze z Redmond przeanalizowali zjawisko phishingu za pomocą modeli ekonomicznych wykorzystywanych również w innych badaniach, a których podmiotem są zasoby dostępne dla każdego (są to tzw. open access resource pools). W tym wypadku pod lupę wzięto rybołówstwo w znaczeniu "prawdziwego rybołówstwa, w przypadku którego mężczyźni wyruszają łodziami w morze".

Myśliwy i ofiara
Zdaniem badaczy z Microsoftu, modele biznesowe rybołówstwa i phishingu wykazują wiele podobieństw. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z relacją myśliwy-ofiara: w przypadku rybołówstwa w ich role wcielają się rybak i ryba, zaś w przypadku phishingu phisherzy i istniejące zasoby pieniężne. Także w obydwu przypadkach ofiara ma ograniczone możliwości wzrostu. Ponieważ praktycznie każdy niewielkim kosztem może stać się phisherem, to na "rynku phishingowym" dochodzi po prostu do swego rodzaju przepełnienia, czyli wysycenia zbioru myśliwych. Phishing nie jest więc łatwą drogą do bogactwa, lecz działalnością dla nisko wykwalifikowanych osób, która nie przynosi dużych dochodów –. konkludują eksperci.
wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.