Rachunki za komórkę na ponad 1000 zł? Klienci są wściekli

Rachunki za komórkę na ponad 1000 zł? Klienci są wściekli17.08.2011 12:55
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Niedawno ruszyła zakrojona na szeroką skalę kampania marketingowa Play, promująca korzystanie ze smartfonów. Jej twarzą został Kuba Wojewódzki. Wcześniej operator zachwalał swoją sieć „4G” – o „ściemie roku” pisaliśmy

Niedawno ruszyła zakrojona na szeroką skalę kampania marketingowa Play, promująca korzystanie ze smartfonów. Jej twarzą został Kuba Wojewódzki. Wcześniej operator zachwalał swoją sieć „4G” – o "ściemie roku". W dodatku tanie i nowoczesne telefony zapewniające mnóstwo funkcji oraz wygodne przeglądanie sieci. Brzmi zachęcająco, prawda? Niestety wszystko kosztuje. Rachunek na kwotę 1000 zł za używanie smartfonu może być niczym kubeł zimnej wody wylany na nasze rozgrzane głowy. Tak w wielu przypadkach kończy się przygoda z wymarzonym smartfonem.

W internecie rozpętała się prawdziwa burza, po tym jak użytkownicy sieci Play otrzymali horrendalnie wysokie rachunki za ściąganie danych. Pokrzywdzeni organizują się w popularnych serwisach społecznościowych, wymieniając informacje na temat swoich problemów. Maciek: "Naliczyli mi w półtorej godziny 50. zł". Bartek: „Właśnie mi przyszedł nie z gruchy ni z piertuchy rachunek na 750zł”. Agnieszka: „ja również walczę z PLAY o anulowanie rachunku za internet (poza pakietem) na 1200 PLN”. Do społeczności Play – Oszukani, liczącej już kilkaset użytkowników dołączyła się również Aleksandra: „Suma moich dwóch rachunków z Play za internet przekroczyła spokojnie 1300 zł. Wykupiłam pakiet internetowy, ale sprzedający nie poinformowali, że jest coś takiego jak bycie w strefie Play, i bycie poza strefą Play. Przychodził co prawda SMS z informacją, że jestem poza strefą Play, ale nie było wiadomo, kiedy z powrotem w niej jestem. Bartosz także dołączył się do grona „nabitych”: „Dwie nieprzerwane sesje: pierwsza o 1:43,
druga o 7.35 na łączny transfer danych 2,5 GB na kwotę 1300zł, podczas gdy w domu prawie nie mam zasięgu Play.”

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Oszukani czy sami sobie winni?

Czujących się oszukanymi klientów sieci Play jest więcej. Jednak czy rzeczywiście mają oni powody do narzekań na operatora? A może sami są sobie winni? Wina leży po obu stronach. Decydując się na smartfon musimy zdawać sobie sprawę, iż aby w pełni wykorzystać jego możliwości, konieczne jest wykupienie pakietu internetowego. Bez niego telefon będzie niczym Ferrari bez paliwa. Aby jeździć autem trzeba tankować, podobnie jest w przypadku smartfonów –. aby korzystać z większości ich funkcji, konieczna jest transmisja danych. Należy również pamiętać, że niekiedy telefon samoczynnie będzie się łączył z siecią – np. żeby sprawdzić czy w skrzynce pocztowej są nowe wiadomości. Jeśli użytkownicy nie będą świadomi, może ich spotkać to co Pana Jakuba, który pisze: „Telefon leżąc schowany w szafce przez około 1,5 godziny ściągnął niemal 2GB danych, za co zostałem policzony na ponad 1000 PLN. Reklamacje składałem dwukrotnie, zarówno telefonicznie jak i mailowo. Za każdym razem, w bardzo krótkim czasie otrzymywałem
odpowiedź, że wszystko jest w najlepszym porządku z sugestią, że to na pewno jakaś aplikacja w smartfonie”.

Wykupiony pakiet internetowy, nie daje stuprocentowej pewności

Niestety nawet wykupienie wspomnianego wcześniej pakietu internetowego nie daje nam stuprocentowej pewności, że cała transmisja danych zostanie w ramach niego rozliczona. Dlaczego? Pakiet, na który się zdecydowaliśmy (np. 50. MB) może okazać się dla nas niewystarczający. Niestety, gdy wykorzystamy cały transfer, kolejne dane będą rozliczane poza nim – zgodnie z obowiązującym cennikiem. Przykładowo, przy cenie przesyłu danych w Play wynoszącej 5 gr za 10 kB, pobranie 1 MB będzie nas kosztowało około 5 zł. Korzystając z technologii HSDPA, w bardzo krótkim czasie osiągniemy limit kredytowy ustalony przez operatora. Niestety o tym, że przekroczyliśmy pakiet internetowy operator w żaden sposób nas nie informuje i takiego obowiązku nie ma, dlatego samemu trzeba sprawdzać, jaki transfer nam pozostał. Pan Dariusz pisze: „Naliczyli mi 1200 zł i reklamację odrzucili. Mam pakiet 2GB. Stwierdzili że ich system nie ma możliwości wysyłania SMSa informującego, że koniec pakietu jest bliski.” Nasuwa się zatem pytanie, czy
tak wysokie stawki za usługę transmisji danych, przy jednocześnie bardzo atrakcyjnych ofertach na pakiety abonamentowe nie jest żerowaniem na ludzkiej niewiedzy?

Co na to UKE?

Piotr Dziubak, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej przyznaje: - Play jest jedną z sieci, których dotyczy najwięcej skarg na zawyżony transfer. Prezes UKE wszczął w stosunku do operatorów postępowanie kontrolne.

Stanowisko Play

Co na to Play? - Generalnie problem polega na tym, że klienci (a przynajmniej ich część) kupują smartfony, ale nie kupują pakietów danych, a szczególnie ofert dedykowanych do korzystania z internetu w komórce (np. taryfy All Inclusive) - zaznacza Marcin Gruszka, rzecznik Play. Dodaje również: - Jesteśmy stawiani trochę pod ścianą, bo nasz system naprawdę widzi taką transmisję. Smartfony, szczególnie z systemem Android, mają to do siebie, że non stop łącza się z internetem. Począwszy od automatycznego sprawdzania poczty, przez aktualizację pogody, po ściąganie paczek z aktualizacjami oprogramowania - tłumaczy. Pan Marcin Gruszka jednocześnie zapewnia, że operator umarza w procesie reklamacji 5. proc. kwoty i rozkłada ją na raty.

Pakiet internetowy nie działa w roamingu

Problem może wystąpić również w sytuacji, gdy pakiet jest aktywny, lub miał być aktywowany prze operatora. Panu Piotrowi operator doliczył do rachunku kwotę wynoszącą około 20. zł, z tytułu transmisji danych, pomimo posiadanego pakietu internetowego. „Przyznali się do błędu i zamiast cofnąć 200 zł, to pani z BOK zaproponowała 3x30 minut do wszystkich (śmiechu warte). Odwołałem się i już 2,5 miesiąca czekam na korektę faktury.”. Z kolei Pan Szymon poprosił operatora poprzez BOK o wyłączenie pakietu transmisji danych i aktywację innego. Niestety operator nie dotrzymał słowa, o czym klient przekonał się otrzymując rachunek opiewający na kwotę kilkuset złotych. W wyniku złożenia reklamacji, operator przyznał się do błędu, jednak później odmówił wystawienia korekty faktury. Cała sprawa ciągnęła się przez długie miesiące by w końcu mieć swój szczęśliwy dla Pana Szymona koniec.

Osoby pokrzywdzone przygotowują pozew zbiorowy. W tym miejscu chcielibyśmy uświadomić użytkowników smartfonów, iż aby w przyszłości uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, powinni sami na bieżąco kontrolować stan swojego konta. Jednak nie znajdujemy wytłumaczenia dla postępowania operatorów, którzy nie informują o tym, czy internet, z którego korzystają jest rozliczany w ramach wykupionego pakietu, czy też poza abonamentem. Zwłaszcza, że zdarzają się sytuacje, w których zapominamy o włączonej transmisji danych wyjeżdżając np. za granicę lub znajdując się poza zasięgiem operatora macierzystego (w przypadku Play) - wówczas również opłaty rozliczane są poza pakietem. W związku z tym zachęcamy wszystkich użytkowników smartfonów, aby czytali instrukcje obsługi, a także zapoznawali się z cennikami i regulaminami operatorów, zanim będzie za późno.

SW/GB/SW

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.