PTC przegrała kasację 2 mln zł kary za słynną "zmianę regulaminu"

PTC przegrała kasację 2 mln zł kary za słynną "zmianę regulaminu"10.06.2010 20:13
Źródło zdjęć: © Era

9. czerwca Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PTC na karę 2 mln zł, nałożoną przez Prezesa UKE za naruszenie obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych przez nie poinformowanie abonentów o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie przy zmianie regulaminu.

UKE nałożył karę na PTC za słynną zmianę regulaminu (nazywaną przez telekom "uzupełnieniem") i brak poinformowania użytkowników o tym, że mogą w związku z tym rozwiązać umowę bez konsekwencji finansowych. Zmiana regulaminu wynikała z zaleceń pokontrolnych UKE. PTC przegrała kolejno przed SOKiK i Sądem Apelacyjnym. Teraz PTC przegrała kasację.

W ustnych motywach wyroku Sądu wskazał, iż meritum sprawy, wbrew twierdzeniom PTC, była kwestia, czy PTC wykonała obowiązek informacyjny określony w art. 59 ust. 2 Prawa Telekomunikacyjnego wg brzmienia na dzień wydania decyzji Prezesa UKE. PTC bowiem, decyzją Prezesa UKE, została ukarana za brak poinformowania abonentów o dokonanej zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

W ocenie Sądu istotne było rozstrzygnięcie, czy zmiany w rozumieniu art. 59 ust. 2 Pt dotyczą, jak twierdzi PTC, tylko zmiany w umowie, czy także zmiany we wzorcu umownym, jakim jest regulamin. Zdaniem Sądu, obowiązek wynikający z przywoływanego powyżej przepisu prawa dotyczy także zmiany we wzorcu umownym. W ocenie Sądu, także istotnym było rozstrzygnięcie, czy charakter i zakres zmian wpływał na wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 59 ust. 2 Pt. Sąd Najwyższy wskazał, że z brzmienia tego przepisu na dzień wydania decyzji jasno wynikało, że każda zmiana regulaminu powodowała po stronie dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych obowiązek powiadomienia abonenta o dokonanej zmianie oraz o prawie wypowiedzenia umowy. Sąd wskazał także, że obowiązek ten leży w interesie abonenta, czyli słabszej strony umowy. Albowiem w ocenie Sądu, w interesie abonenta leży to, aby był on informowany o wszystkich zmianach także o tych wymuszonych przez zmianę porządku prawnego.

Sąd Najwyższy wskazał, iż nie widzi powodów do różnicowania obowiązku informacyjnego, jak zrobiła to PTC, ze względu na charakter i zakres tych zmian. Wskazał także, że obowiązek dostawcy informowania abonenta o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie z art. 59 ust. 2 Pt przy zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych wynika wprost z przepisów prawa i nie należy do kompetencji PTC decydowanie, czy zmiana była korzystna dla abonenta, czy nie. W związku z tym nie było podstaw do różnicowania zakresu obowiązku informacyjnego o dokonanej przez PTC zmianie regulaminu.

Sąd wskazał, że powyższe rozstrzygnięcie oparte zostało na dokonanej przez niego prowspólnotowej wykładni przepisu art. 59 ust. 2 Pt w związku z przepisami dyrektywy o usłudze powszechnej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.