Przybliżone obliczenia usprawnią internet?

Przybliżone obliczenia usprawnią internet?16.08.2010 10:11
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Precyzyjne obliczenia nie zawsze są możliwe. Czasem, kiedy liczy się czas, trzeba obliczyć coś w przybliżeniu. Służą do tego algorytmy aproksymacyjne, wykorzystywane m.in. w wielu usługach internetowych

Precyzyjne obliczenia nie zawsze są możliwe. Czasem, kiedy liczy się czas, trzeba obliczyć coś w przybliżeniu. Służą do tego algorytmy aproksymacyjne, wykorzystywane m.in. w wielu usługach internetowych - wyjaśnia PAP informatyk dr hab. Piotr Sankowski.

Dr hab. Piotr Sankowski z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego przez cztery najbliższe lata będzie kierował międzynarodowym projektem badawczym poświęconym rozwojowi algorytmów aproksymacyjnych i ich praktycznym zastosowaniem. Umożliwi to przyznany mu właśnie grant Europejskiej Rady ds. Badań. Jak powiedział PAP, projekt będzie prowadzony w ścisłej współpracy z uniwersytetem Sapienza w Rzymie.

Celem prac jest m.in. stworzenie biblioteki algorytmów aproksymacyjnych, które będą mogły w przyszłości zostać wykorzystane przez twórców oprogramowania komputerowego.

Źródło zdjęć: © Rozwiązanie problemu komiwojażera dla Niemiec. Na zdjęciu pokazana jest optymalna trasa łącząca 15 największych niemieckich miast. Jest to najkrótsza droga wybrana z 43 589 145 600 możliwości, zakładając że każde miasto można odwiedzić dokładnie jeden raz (fot. Wikimedia)
Źródło zdjęć: © Rozwiązanie problemu komiwojażera dla Niemiec. Na zdjęciu pokazana jest optymalna trasa łącząca 15 największych niemieckich miast. Jest to najkrótsza droga wybrana z 43 589 145 600 możliwości, zakładając że każde miasto można odwiedzić dokładnie jeden raz (fot. Wikimedia)

"Algorytmy aproksymacyjne pozwalają znajdować przybliżone rozwiązania dla problemów optymalizacyjnych. Stosuje się je do problemów trudnych, dla których nie istnieją szybkie algorytmy znajdujące rozwiązania dokładne. Jednym z takich problemów jest problem komiwojażera, w którym naszym celem jest znalezienie najkrótszej trasy przechodzącej przez zadany zbiór miast" - tłumaczył naukowiec.

Problemy optymalizacyjne (jak ten, przed którym stoi przykładowy komiwojażer) to takie, w których nie tyle chodzi o znalezienie jedynego poprawnego rozwiązania, ile raczej o wybranie spośród możliwych rozwiązań takiego, które najlepiej spełnia podane kryteria. Komiwojażer może przebyć swoją drogę pomiędzy miastami na wiele sposobów, chodzi o to, aby wskazać mu najkrótszą.

Jeśli miast jest tylko kilka (np. Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław) to obliczenie optymalnej trasy dla handlarza wyruszającego np. z Warszawy jest stosunkowo łatwe. "W takim przypadku najkrótsza trasa ma długość 106. km i biegnie: Warszawa-Kraków-Wrocław-Poznań-Warszawa" - mówił Sankowski.

Problem komplikuje się wraz z wzrostem liczby miast do objechania. Jeśli byłoby ich np. kilka tysięcy to obliczenie tej najkrótszej trasy trwałoby bardzo długo. Dlatego bardziej opłacalne może się okazać zastosowanie takich rozwiązań, które nie pozwolą, co prawda obliczyć tej jednej najkrótszej trasy, ale podadzą kilka tras nieco dłuższych, a za to umożliwią komiwojażerowi szybki wyjazd i dostarczenie towaru na czas.

Podobnie jest z przetwarzaniem danych pobieranych z internetu. Dopóki nie ma szybkiego sposobu na to, by z ich masy wybrać te, które są najbardziej istotne, warto zastosować podobne przybliżenie jak w przypadku podróży komiwojażera. Błąd nie będzie duży, a można zaoszczędzić cenny czas.

"Problemem, na którym chcemy przetestować użyteczność naszej biblioteki, jest cache'owanie informacji w serwisach WWW. Pozwala ono na dostarczanie treści szybciej dzięki częściowemu jej przechowaniu bliżej użytkownika. Mamy jednak nadzieję, że nasza biblioteka będzie na tyle uniwersalna, że zawarte w niej algorytmy znajdą szersze zastosowania" - wyjaśnił Sankowski.

Cache'owanie informacji polega np. na tym, że przeglądarka internetowa zapisuje na dysku internauty część danych pobranych z odwiedzonych niedawno stron. Jeśli ten internauta będzie chciał wrócić na te strony, to będzie mógł to zrobić szybciej, bo nie będzie konieczne ponowne pobieranie tych danych.

"To jest w pewnym sensie najprostszym przypadkiem. Informacje z serwisów WWW przechowywane są także na innych komputerach np. serwerze, który leży blisko ostatecznego użytkownika. W takim wypadku użytkownik nie musi kontaktować się z oryginalnym dostarczycielem informacji, ale z serwerem, który jest dużo bliżej. Ten problem ma wiele aspektów, np. gdzie umieścić cache'ujący serwer, co on ma przechowywać, a także w jakiej postaci" - dodał informatyk.

Program obsługujący pamięć cache musi nie tylko "zapamiętać" ostatnio odwiedzone serwisy WWW, ale też przewidzieć, jakie inne strony może chcieć odwiedzić internauta w przyszłości - mogą to być np. strony, do których prowadzą linki z odwiedzonych serwisów. Aby przeprowadzić taką operację, potrzeba masy obliczeń. W tym przypadku bardziej liczy się czas niż precyzja wyniku. Dlatego usługi internetowe tak często bazują na algorytmach aproksymacyjnych. Jednak, jak zaznaczył Sankowski, wiele jest w tej dziedzinie jeszcze do zrobienia.

"W ostatnich latach bardzo owocne były badania nad stworzeniem algorytmów aproksymacyjnych, które działałyby dobrze w przypadku, gdy dane są losowe. Aktualnie próbuje się stworzyć dynamiczne algorytmy aproksymacyjne, czyli takie, które działają bardzo szybko, gdy dane wejściowe ulegają małym zmianom. Obydwie te problematyki są także zawarte w naszym projekcie. Nasz cel, w pewnym sensie, jest bardzo prosty i jest nim stworzenie algorytmów, które są w stanie obliczyć jak najlepsze rozwiązania. Brzmi to trywialnie, ale nawet dla najprostszych problemów aproksymacyjnych wiemy, że jesteśmy jeszcze bardzo daleko od ich pełnego zrozumienia i stworzenia tak dobrych, jak to tylko możliwe rozwiązań" - podkreślił.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.