Przestępcy atakują klientów Deutsche Banku

Przestępcy atakują klientów Deutsche Banku04.08.2011 15:11
Źródło zdjęć: © James Lauritz/Thinkstock

Kaspersky Lab Polska informuje o wykryciu nowego ataku phishingowego na klientów Deutsche Banku. Wiadomość e-mail docierająca do Internautów zawiera odsyłacz do sfałszowanego formularza logowania, w którym klient banku jest proszony o podanie loginu i hasła do systemu bankowego. Atak został przygotowany bardzo prymitywnie i łatwo rozpoznać, że docierająca wiadomość jest sfałszowana

Wiadomości e-mail wysyłana przez cyberprzestępców w ramach najnowszego ataku phishingowego dociera ze sfałszowanego adresu info@db.pl, jej temat to „Twoje konto Deutsche Bank jest obecnie ograniczony”, a treść jest następująca:

_ Drogi Deutsche Bank Polska czlonkiem, Twoje konto zostalo tymczasowo ograniczone Dotarla do nas informacja, ze Deutsche Bank informacji o koncie musi byc aktualizowany w ramach naszego zaangazowania nadal chronic swoje konto i zmniejszenia przypadek oszustwa na naszej stronie internetowej. Jesli móglby pan zajac 5-10 minut z korzystania z Internetu i aktualizowanie akt osobowych nie bedzie dzialac w kazdej przyszlej problemów z usluga online. _

Źródło zdjęć: © Zrzut ekranu wiadomości phishingowej docierającej do użytkowników (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Zrzut ekranu wiadomości phishingowej docierającej do użytkowników (fot. Kaspersky Lab)

Jak widać, język użyty w wiadomości charakteryzuje się niedbałym stylem i brakiem polskich znaków, co od razu powinno wzbudzić czujność potencjalnej ofiary ataku. W treści wiadomości znajduje się odsyłacz - „Kliknij tutaj, aby rozwiazac problem”. Po kliknięciu go użytkownik zobaczy stronę logowania, która wygląda identycznie jak ta należąca do Deutsche Banku.

Źródło zdjęć: © Sfałszowana strona logowania do serwisu bankowego (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Sfałszowana strona logowania do serwisu bankowego (fot. Kaspersky Lab)

Jeżeli użytkownik wprowadzi dane logowania i kliknie przycisk „Wejście”, informacje trafią do cyberprzestępców, a na ekranie pojawi się kolejny etap oszustwa, mający na celu zgromadzenie kodów jednorazowych wykorzystywanych do autoryzowania transakcji. Język użyty na tej stronie jest bardzo niedbały, podobnie jak w wiadomości e-mail.

Źródło zdjęć: © Sfałszowana strona, na której użytkownik jest proszony o podanie kodu jednorazowego (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Sfałszowana strona, na której użytkownik jest proszony o podanie kodu jednorazowego (fot. Kaspersky Lab)

Podsumowując, jeżeli atak trafi na podatny grunt, cyberprzestępca wejdzie w posiadanie danych logowania do serwisu bankowego oraz kodu jednorazowego, co pozwoli mu na wykonanie dowolnej operacji na koncie ofiary.

Kaspersky Lab Polska podkreśla, że Deutsche Bank nie ma nic wspólnego z wysyłaniem tej wiadomości e-mail. Jest to typowy atak phishingowy mający na celu wyłudzenie informacji. Cyberprzestępca nielegalnie wykorzystał wizerunek banku. Przypominamy, że żadna instytucja finansowa nie wysyła w e-mailach próśb o podawanie jakichkolwiek danych swoich klientów.

Co to jest phishing?

Phishing jest formą cyberprzestępstwa lub oszustwa opartego na socjotechnice. Nazwa jest świadomym błędem w pisowni terminu 'fishing' oznaczającego łowienie ryb. Termin „phishing”. odnosi się do procesu zbierania (kradzieży) danych przez przestępców. W typowym ataku phishingowym cyberprzestępca tworzy replikę strony WWW dowolnej instytucji lub portalu. Następnie rozpoczyna się „phishing”: przy użyciu technik spamowych wysyłane są wiadomości e-mail imitujące prawdziwą korespondencję wysyłaną przez różne instytucje. Atakujący może wykorzystywać prawdziwe logo firmy, nienaganny styl korespondencji handlowej, a nawet prawdziwe nazwiska osób należących do zarządu.

Wszystkie takie wiadomości mają jeden cel: nakłonienie odbiorców do kliknięcia zawartego w liście odsyłacza lub załącznika. Wówczas, użytkownik jest kierowany bezpośrednio do fałszywej strony WWW, na której - jeżeli da się złapać - wprowadza poufne informacje dotyczące numerów kont bankowych, kart kredytowych, haseł dostępu itp. lub pobiera szkodliwy kod, który następnie instalowany jest w systemie.

„Musimy pamiętać o tym, aby wszystkie e-maile zawierające odsyłacze lub załączniki traktować ze wzmożoną ostrożnością”, mówi Piotr Kupczyk, dyrektor działu prasowego w Kaspersky Lab Polska. „W razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości można przesłać podejrzany plik lub wiadomość e-mail do naszej firmy na adres „nowywirus@kaspersky.pl”. Nasi analitycy błyskawicznie przeanalizują przesłane dane i jeżeli okaże się, że zawierają nowe zagrożenie, zostanie ono natychmiast dodane do baz danych wykorzystywanych przez rozwiązania Kaspersky Lab”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.