Przemysłowa rewolucja postępuje coraz szybciej

Przemysłowa rewolucja postępuje coraz szybciej03.06.2019 07:21
Źródło zdjęć: © MIędzynarodowe Targi Poznańskie

Cyfrowo-technologiczno-biznesowy wyścig przyspiesza. Coraz trudniej znaleźć się w czołówce, coraz łatwiej poza peletonem. Czerwcowe targi Innowacje-Technologie-Maszyny ITM Industry Europe odbywające się pod hasłem "Na drodze do Przemysłu 4.0" pomogą odpowiedzieć na pytanie, czy polskie firmy mają szansę w tej rywalizacji i gdzie właściwie jest ten peleton.

Rewolucja cyfrowa, Przemysł 4.0 – o tych hasłach dyskutujemy od lat, a praktyczne efekty zdają się być mało widoczne. Ta rewolucja nie epatuje widocznymi z daleka budowlami, olbrzymią infrastrukturą czy wielkimi piecami. Fundamentalne zmiany coraz częściej zachodzą w technologiach, maszynach czy wewnątrz mikroprocesorów. Skutki dla przemysłu są jednak odczuwalne już dziś, co widać na targach ITM Industry Europe.

– W ramach bieżącej edycji ITM Industry Europe skupimy się na upowszechnianiu koncepcji SMART Industry – w centrum uwagi znajdą się digitalizacja, integracja i automatyzacja procesów technologicznych, a wystawcy zaprezentują maszyny, urządzenia, rozwiązania technologiczne i oprogramowanie działające zgodnie z tematyką Przemysłu 4.0 i Smart Factory – podkreśla Joanna Kucharska, dyrektor targów ITM Industry Europe organizowanych przez Grupę MTP. Wydarzenie odbywające się cyklicznie na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w tym roku zyskało nową nazwę. Wcześniej funkcjonowało pod nazwą Innowacje-Technologie-Maszyny ITM Polska.

Sztuczna inteligencja wkracza do przemysłu

Z raportu Accenture Technology Vision 2019 wynika, że 41 proc. menedżerów na świecie (31 proc. w Polsce) wskazuje sztuczną inteligencję (AI) jako technologię, która będzie miała największy wpływ na ich firmy w ciągu najbliższych trzech lat. Na badania nad AI są obecnie przeznaczane największe pieniądze, jeśli chodzi o nowe technologie.

Liderami w tej dziedzinie są Stany Zjednoczone (ze względu na technologie) i Chiny (ze względu na ilość danych, jakimi dysponują chińskie firmy, potrzebnych do doskonalenia samouczących się algorytmów). Sztuczna inteligencja nie jest już melodią przyszłości. Najnowsze rozwiązania i technologie Internetu Rzeczy coraz odważniej wchodzą do przemysłu. Najlepszy dowód to nowości i produkty nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas targów ITM Industry Europe.

Przykłady? Inteligentny system ConnECKt 4.0 Ready marki Eckert został zaprojektowany z myślą o firmach, które chcą być o krok przed innymi i gotowe są wkroczyć w rzeczywistość Przemysłu 4.0. System stale monitoruje najważniejsze parametry procesów produkcyjnych, a dane oraz gotowe raporty i analizy dostępne są w dowolnym miejscu świata. Kolejny złoty medalista to SMOOTH Monitor AX, czyli oprogramowanie służące monitorowaniu i analizie danych z obrabiarek w czasie rzeczywistym. Technologia SMOOTH może pełnić rolę katalizatora dla wdrożenia zasad Przemysłu 4.0. Prezentować ją będzie w Poznaniu stały wystawca Targów ITM - Yamazaki Mazak Central Europe Sp. z o.o. Kolejne produkty wpisujące się w rewolucję przemysłową to Tokarka CLX 450 prezentowana przez firmę FAMOT Pleszew czy eviXmatic (zautomatyzowany system przeznaczony do bezdotykowej kontroli jakości) firmy Evatronix SA, polskiego producenta skanerów eviXscan 3D.

– eviXmatic jest odpowiedzią na potrzeby firm z sektora przemysłowego w zakresie precyzyjnych pomiarów części wytwarzanych na linii produkcyjnej – mówi Adam Morawiec, wiceprezes ds. rozwoju biznesu Evatronix SA. System eviXmatic do Poznania przyjeżdża wprost z targów Rapid+ TCT w Detroit, gdzie w maju miał swoją światową premierę.

Źródło zdjęć: © MIędzynarodowe Targi Poznańskie
Źródło zdjęć: © MIędzynarodowe Targi Poznańskie

Cyfrowe znaczy konieczne

Ze wspomnianego raportu Accenture wynika również, że wchodzimy w erę postcyfrową. Nie oznacza to jednak, że technologie cyfrowe staną się bezużyteczne – wręcz przeciwnie, w najbliższym czasie staną się tak powszechne, że przestaną być źródłem przewagi konkurencyjnej. Staną się po prostu warunkiem koniecznym do rozwoju firmy.

– Zapomnijmy o czasach, gdy w Polsce produkowaliśmy na zamówienie, korzystając z technologii dostarczanych przez klientów. Dziś tempo naszej ekspansji zagranicznej dyktują firmy z własną technologią, które mają do zaoferowania swoim odbiorcom innowacyjne produkty, tworzone specjalnie dla nich – mówi Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka z Sulechowa, dostarczającej komponenty do większości pneumatycznych układów hamulcowych montowanych w samochodach użytkowych na świecie.

Czy mamy szasnę w tym wyścigu? Według ubiegłorocznego raportu McKinseya mamy potencjał. Wbrew powszechnemu mniemaniu nie jesteśmy zacofani pod względem infrastruktury – 90 proc. populacji ma dostęp do usług 4G. To poziom podobny jak w znacznie lepiej rozwiniętych krajach zachodnioeuropejskich. Inna sprawa, jak z technologii korzystamy. – Przedsiębiorcy mają tu ogromną rolę do odegrania. To my możemy mieć bezpośredni wpływ na poziom edukacji w Polsce w szkołach zawodowych i na uczelniach. Powinniśmy z nimi bezpośrednio współpracować, tworząc nowe, potrzebne nam kierunki. Jeśli będziemy czekać aż ktoś to zrobi za nas nie odegramy żadnej roli w przemysłowej rewolucji, bo nie będziemy mieli fachowców – dodaje Małgorzata Bieniaszewska.

2016 roku gospodarka cyfrowa w Polsce stanowiła 6,2 proc. PKB, czyli nieco poniżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej (6,7 proc.) i już wyraźniej mniej niż w przypadku cyfrowych liderów – w Szwecji jest to 9 proc. Utrzymanie obecnego tempa rozwoju pozwoli na wzrost udziału gospodarki cyfrowej w PKB z obecnych 6,2 proc. do 9 proc. Cele powinny być ambitniejsze – uzyskanie 15 proc. udziału do 2025 dałoby dodatkowy pkt procentowy wzrostu PKB każdego roku, a samo PKB wzrosłoby o 275 mld zł. Jest się o co bić.

– Dzięki takim wydarzeniom jak targi ITM Industry Europe nasz przemysł staje się coraz nowocześniejszy. Nie tylko dlatego, że coraz więcej maszyn do produkcji importujemy. Potrafimy ich też coraz więcej wytwarzać i eksportować. Wzrost importu maszyn świadczy o tym, że koniunktura w polskim przemyśle nadal jest bardzo dobra, mimo ochłodzenia w Niemczech i na Zachodzie Europy – mówi Jerzy Wonka, prezes firmy analitycznej InfoCredit Service, partnera targowego serwisu Strefa Wystawcy.

Według danych firmy InfoCredit, Polska więcej maszyn do produkcji importuje niż eksportuje, ale nasza sprzedaż zagraniczna w latach 2015-2018 stale rosła. Jeśli chodzi o maszyny do obróbki metalu eksport w ostatnim roku wzrósł o 25 proc. Nadal najważniejszym polskim odbiorcą maszyn są Niemcy, ale polskie firmy coraz więcej eksportują poza Unię Europejską, do takich krajów jak Turcja, Rosja, USA, Chiny i Ukraina. To widać na targach ITM, na których z roku na rok przybywa zwiedzających ze Wschodu i spoza UE.

Na cyfrowej rewolucji w przemyśle bardzo mocno korzysta także branża IT. – Z naszych danych wynika, że w ostatnich pięciu latach bardzo mocno rosły przychody firm tworzących oprogramowanie i ich rentowność sprzedaży. Sterowanie cyfrowe w przemyśle staje się standardem, korzystają więc na tym także firmy tworzące oprogramowanie – dodaje Jerzy Wonka.

Technologie w służbie bezpieczeństwa

Nowe technologie to również nowe sposoby dbania o bezpieczeństwo, ale także zagrożenia. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo cyfrowe sprawa jest jasna – to wyścig między hakerami i administratorami. Oprócz wszelkiego rodzaju zabezpieczeń cyfrowych, firewalli, antywirusów potrzebna jest fizyczna ochrona coraz powszechniejszych podczas produkcji robotów i coraz bardziej zautomatyzowanych magazynów.

– Inwestując w maszyny do produkcji i zabezpieczenia systemowe często zapominamy o bezpieczeństwie pracowników, czy odpowiednim wydzieleniu produkcji. Najnowsze rozwiązania dla przemysłu zabezpieczają proces produkcji, chronią mienie i przede wszystkim załogę w pracy. Przemysłowa rewolucja służy nie tylko odbiorcy końcowego produktu, ale przede wszystkim ludziom, którzy ten produkt wytwarzają. Bezpieczeństwo produkcji to także brak przestojów i ograniczenie kosztów wypadków – mówi Sebastian Chrzanowski-Sawicki, dyrektor generalny firmy Troax Safety Systems Polska.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.