Prowadzisz małą firmę? Uważaj na ataki

Prowadzisz małą firmę? Uważaj na ataki31.10.2011 09:50
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jak pokazują ostatnie wyniki badań amerykańskich naukowców z National Cyber Security Alliance (NCSA), właściciele małych firm mają mylne poczucie bezpieczeństwa swoich komputerów i systemów sieciowych, z których korzystają na co dzień.

Głębsze zapoznanie się z raportem pokazuje, że firmy te nie mają właściwej polityki korzystania z internetu. Dodatkowo ponad 4. procent z nich nie widzi potrzeby zadbania o umiejętności swoich pracowników choćby poprzez wysłanie ich na profesjonalne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i właściwego korzystania z sieci internet.

Badanie pokazało także, że ogromna liczba małych przedsiębiorców nie wie jak powinna się zachować podczas zauważenia działalności cyberprzestępców. Dodatkowo co jest nawet gorsze, nie są oni w stanie przewidzieć i zrozumieć realnego zagrożenia, jakie się z tym łączy.

Czterdzieści procent respondentów stwierdziło, że ich firmy nie mają planu awaryjnego na zgłoszenie naruszenia danych lub utraty danych o klientach, informacjach o pracownikach, czy też o kartach kredytowych lub innych formach własności intelektualnej.

Badania pokazały także, że ponad 40. docelowych ataków jest skierowanych na duże firmy zatrudniające powyżej 500 pracowników.

Niestety, cyberprzestępcy coraz częściej obierają sobie za cele małe firmy wiedząc, że mogą mieć dużo mniej odpowiednich zabezpieczeń, przez co stają się jeszcze łatwiejszym celem.

Większość właścicieli dużych firm uważa, że ich systemy są w pełni bezpieczne. Jest jednak i grupa firm, która obawia się utraty danych w wyniku potencjalnych cyberataków i właśnie ci najmocniej dbają o swoje bezpieczeństwo.

Średni roczny koszt cyberataków na małe i średnie przedsiębiorstwa w 201. roku wynosił 188 242 dolarów. Statystyki wskazują również około 60 procent małych firm może zostać dotknięta cyberatakiem w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

"Ilość zagrożeń atakami rośnie w liczbę jak i każdego dnia zwiększa się ich złożoność, ale zbyt wielu właścicieli małych firm nadal nie traktuje tego zagrożenia jako realne" twierdzi Michael Kaiser, dyrektor NCSA.

Stawka jest wysoka dla poszczególnych przedsiębiorstw i narodu jako całości: nawet pojedyncze ataki złośliwego oprogramowania lub naruszenia danych mogą być śmiertelne dla małych przedsiębiorstw, a przez to i dla klientów danych przedsiębiorstw. Może się to stać realnym wyzwaniem dla bezpieczeństwa gospodarczego całego świata.

Badanie wykazało również, że wiele małych firm nie potrafi sobie poradzić z upowszechnianiem się telefonów i mediów społecznościowych, które umożliwiają niezwykle łatwe eksportowanie danych poza struktury firmy.

Zaledwie 3. procent respondentów ankiet przeprowadzonych wśród właścicieli amerykańskich małych firm ma przygotowane wytyczne dotyczące tego w jaki sposób należy korzystać ze zdalnego dostępu do informacji o firmie na urządzeniach mobilnych, a ponad jedna trzecia z nich przestrzega polityki właściwego dostępu i korzystania z mediów społecznościowych.

„Mimo zaleceń ekspertów zalecających silną ochronę haseł i szczególnie sieci bezprzewodowych, większość firm nie używa uwierzytelniania wymagającego więcej niż tylko hasła i loginu umożliwiającego dostęp do właściwych sieci.”. podsumowuje Ekspert G Data software.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.