Program komputerowy, który obniży rachunki za komórkę

Program komputerowy, który obniży rachunki za komórkę10.02.2011 16:33

Grupa matematyków, informatyków, fizyków i ekonomistów stworzyła program
komputerowy, który pozwoli na obniżenie rachunków za telefon komórkowy. Prace nad aplikacją trwały
w tajemnicy dwa lata. Program jest na etapie testów, po raz pierwszy ma zostać zaprezentowany 17
lutego.

"Jesteśmy na etapie testów usługi internetowej, prawdopodobnie pierwszej usługi na świecie, która w całkowicie automatyczny sposób, bez żadnego wysiłku użytkownika (...) pozwoli na wybór idealnie dopasowanej kombinacji taryf, usług dodanych i promocji telefonii komórkowej, nie opierając się na jakiś uśrednieniach" - powiedział na czwartkowej konferencji szef projektu z firmy Entellico Sebastian Barylski.

Usługa nazywana jest roboczo +optymalizatorem+. Barylski zdradził, że program opiera się na opracowanym przez zespół skomplikowanym algorytmie. "W usłudze będziemy podawali swój numer telefonu, dane logowania i w krótkim czasie otrzymamy wynik najlepszej oferty spośród wszystkich odstępnych na rynku" - zaznaczył. Nie chciał zdradzić szczegółów, zapowiadając, że ujawni je 17 lutego.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

Zaznaczył, że na temat projektu jego autorzy nie rozmawiali z operatorami komórkowymi. "Jest całkowicie niezależny. (...) Nie ma szans, żebyśmy nawiązali jakąś współpracę biznesową z operatorami. To byłoby zaprzeczenie tego przedsięwzięcia" - zaznaczył. Dodał, że firma stworzyła już model biznesowy. "Finansowaliśmy projekt ze środków prywatnych inwestorów. Nie mamy żadnych inwestorów instytucjonalnych, bo nie chcielibyśmy, że operatorzy telekomunikacyjni wpływali na rozwój tej usługi" - powiedział. Dodał, że spodziewa się kolejnych inwestorów.

Zaznaczył, że program ma być płatny, ale jego cena "minimalna". Barylski wyjaśnił, że pomysł narodził się 2 lata temu. Jak tłumaczył, obecnie na rynku jest ok. 40 taryf telefonii komórkowej na abonament. Każdą z nich można połączyć z usługą dodaną (tych na rynku jest ok. 100), a dodatkowo wybrać jeszcze numery, do których dzwoniąc, będziemy płacić mniej. Do tego jeszcze dochodzą promocje, które zmieniają sposób naliczania ceny zarówno dla taryf, usług dodanych, jak i wybranych numerów. "W tym momencie mamy 7. promocji na rynku post-paid (taryf abonamentowych - PAP)" - podkreślił.

To - jego zdaniem - sprawia, że klientom trudno w gąszczu ofert wybrać kombinację, która jest dla niego najlepsza i najtańsza. "Dziś Polacy wybierając najlepszą dla siebie taryfę, kierują się głównie przekonaniem, ile są w stanie zapłacić, a nie realnym poziomem swoich potrzeb korzystania z telefonu komórkowego. Zgubieni w promocjach i pakietach dodatkowych, często wybierają przypadkowo te, które wydają im się najkorzystniejsze. To jak rzucanie kostkami do gry do mętnego stawu" - uważa Barylski. To zjawisko - jak podkreślał - to tzw. asymetria informacji.

O asymetrii mówił zaproszony na konferencję prof. Krzysztof Opolski z Uniwersytetu Warszawskiego. "Ten problem jest powszechny w sektorze usług. Najpierw płacimy za coś, a dopiero później przekonujemy się, czy dokonaliśmy właściwego wyboru. Firmy są więc silnie nastawione na to, żeby przekonać nas do swojej usługi. Nie mając dostatecznej wiedzy, wybieramy często droższy i gorszy produkt. Pomimo tego jesteśmy przekonani, że dokonaliśmy właściwego wyboru. (...) Jako klienci często godzimy się na asymetrię informacji" - tłumaczył.

Jego zdaniem problem zostałby rozwiązany, gdyby klienci wiedzieli o produktach i usługach tyle samo, co producenci i dostawcy. "Dzisiaj poszukiwanie wpływ asymetrii informacji na gospodarkę staje się dosyć powszechne. (...) Wiele firm jest przekonanych, że jeśli +obnażą+ swój bilans i koszty usług, to na tym stracą. Ja twierdzę, że nie stracą, bo mogą zachęcić klienta, który w ten sposób zaoszczędzi pewne środki, żeby kupował inne usługi w tej samej firmie" - zaznaczył.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.