Premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 1

Premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 124.11.2009 11:27
Źródło zdjęć: © WP.PL | RAF

Już 28 i 29 listopada br. odbędzie się uroczysta premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 1. LG Electronics, globalny i technologiczny partner F1 - organizator ogólnopolskiego plebiscytu na najlepszą lokalizację toru F1 w Polsce, przeniósł zwycięski projekt do wirtualnej rzeczywistości.

Po 2 miesięcznym ogólnopolskim plebiscycie Torformuly1.pl, w którym Polacy głosowali na najlepszą potencjalną lokalizację toru F1 w Polsce - zwyciężył Wrocław zdobywając 4. tys. głosów.

W związku z tym, już w sobotę 2. listopada na Rynku we Wrocławiu LG dokona uroczystej odsłony zwycięskiego toru F1, połączonej z zawodami o miano najszybszego kierowcy na nowym torze. W tym czasie każdy z odwiedzających będzie mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 mostem Grunwaldzkim z prędkością prawie 300 km/h.

Uroczystego otwarcia wrocławskiego toru dokona prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz wiceprezes LG Electronics Polska –. Ireneusz Smaga, którzy jednocześnie złożą podpisy pod listem przewodnim skierowanym do Formula One Management, organizacji odpowiadającej za wybór lokalizacji wyścigów F1 na świecie.

„To kolejny etap inicjatywy, którą podjęliśmy organizując plebiscyt TorFormuly1.pl. Tak jak 14. tysięcy Polaków wierzymy, że w naszym kraju jest miejsce dla ulicznego toru F1. Tworząc w pełni funkcjonalny tor w na platformie symulatora, chcemy pokazać, jak wrocławski tor wyglądałby w rzeczywistości. Urzeczywistniliśmy to, co dla wielu wydawało się nierealne. Cieszymy się, że Pan Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia podziela nasze zaangażowanie i tak aktywnie włączył się w promocję tej idei” – powiedział Ireneusz Smaga – wiceprezes LG Electronics Polska.

Święto LG F1 na wrocławskim Rynku
Premiera wrocławskiego toru F1 jest połączona z dwudniowym świętem LG F1. które odbędzie się w ogólnodostępnym miasteczku namiotowym LG F1 o powierzchni 1600 m2 na wrocławskim Rynku (w okolicach ul. Świętego Mikołaja). Przez cały weekend (28 i 29 listopada) wszyscy chętni będą mogli zasiąść za sterami jednego z dziewięciu profesjonalnych bolidów-symulatorów i poczuć się jak kierowcy F1 ścigający się na torze we Wrocławiu. Sobota będzie również okazją do zakwalifikowania się do niedzielnego finału, w którym 60 najlepszych sim-driverów (zawodników specjalizujących się w jeździe na symulatorach), będzie walczyło o miano najszybszego kierowcy na pierwszym polskim torze Formuły 1. W każdym wyścigu wystartuje po 8 zawodników, którzy będą ze sobą bezpośrednio rywalizować. Najlepsi przechodzą do następnej rundy i tak do samego finału, który odbędzie się w niedzielne popołudnie. Firma LG przygotował dla zwycięzców atrakcyjne nagrody w postaci najnowszych telewizorów, monitorów i sprzętu audio.

Jak powstał pierwszy tor F1 w Polsce?
Stworzenie wrocławskiego toru w kilka miesięcy po zakończeniu plebiscytu wymagało ogromnej pracy. „Od początku wiedzieliśmy, że pierwszy tor F1 w Polsce musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Okazało się, że skompletowanie zespołu, który podjąłby się takiego zadania nie jest wcale łatwe”. – powiedział Jakub Szałamacha. Zgodnie z projektem stworzonym przez zespół architektów Roberta Młodzińskiego, tor miał przebiegać przez 2 mosty oraz obok jednych z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w centrum Wrocławia. Najpierw przeprowadzono inwentaryzację wszystkich budynków wzdłuż trasy. Dopiero na podstawie ich dokładnych zdjęć graficy mogli rozpocząć prace nad przenoszeniem tych obiektów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu charakterystyczne budynki i mosty Wrocławia stały się integralną częścią toru, tak samo, jak trybuny, budynki obsługi technicznej czy pit lane. „Jestem wrocławianinem i mam ogromną frajdę, widząc z bolidu kamienice, place czy akademiki uniwersytetu, które znam z codziennej jazdy
samochodem po mieście. Osiągnęliśmy lepsze efekty, niż zakładaliśmy na początku pracy. Wrażenia są super” – dodaje Jakub Szałamacha. Aby zachować najbardziej wierne odwzorowanie warunków panujących na prawdziwym torze, takie jak przeciążenia sięgające G3 czy podsterowność, zespół programistów wykorzystał platformę symulatora rFactor. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wiernie oddających prawdziwą jazdę bolidem F1 symulatorów na świecie.

Bolidem przez miasto
Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego. Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej wraz z zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1. a nad garażami
pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według pierwszych testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.

Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię. Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób. Zwycięski projekt toru, podobnie jak 3 pozostałe propozycje został wyznaczony zgodnie z wytycznymi Formuły 1 przez zespół architektów zajmujących się torami wyścigowymi, kierowany przez Roberta Młodzińskiego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.