Prasa z iPada dla pasażerów LOT na Okęciu

Prasa z iPada dla pasażerów LOT na Okęciu08.07.2011 09:21
Źródło zdjęć: © iMagazine

Od 22 grudnia 2011 roku, pasażerowie Polskich Linii Lotniczych LOT oraz linii zrzeszonych w Star Alliance, będą mogli korzystać z LOT Business Lounge Polonez, nowego salonu otwartego przez Polskie Linie Lotnicze LOT we współpracy z Portami Lotniczymi.

Częścią jego wyposażenia jest 3. iPadów, umożliwiających dostęp do światowej prasy codziennej. Jest to chyba pierwsza tego typu inicjatywa na europejskich lotniskach. Na temat szczegółów rozmawiamy z Emilią Łuczak z Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Maciejem Kotarskim z Lotniska Chopina w Warszawie.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

Norbert Cała: Spotykamy się dlatego, że LOT wraz z Lotniskiem Chopina udostępniają iPady jako czytniki prasy dla gości LOT Business Lounge Polonez. Skąd pomysł na takie zastosowanie?
Maciej Kotarski: Zastosowanie prasy elektronicznej w LOT Business Lounge było podyktowane głównie dwoma aspektami. Pierwszy z nich to cena prasy zagranicznej, a drugi to jej dostępność. Nasze salony na lotnisku są otwarte 24. na dobę, klienci oczekują rano najnowszych wydań prasy, a dostarczenie jej jest utrudnione. Codzienną papierową gazetę zagraniczną trzeba najpierw dostarczyć do Polski, potem musi przejść procedury celne, a następnie być dowieziona do naszych salonów. Jest to bardzo czasochłonne. Gazeta elektroniczna nie ma takich wad, jest dostępna praktycznie od ręki i jest przy tym dużo tańsza niż papierowy odpowiednik. Testowaliśmy kilka rozwiązań dostarczania prasy w formie elektronicznej. Jednak to, co zobaczyliśmy w postaci aplikacji z AppStore dla iPada spowodowało, że ze zdumienia „otworzyliśmy buzie” i wiedzieliśmy, że to musi być to. Trzeba też dodać, że klasyczna gazeta przeczytana przez kilka osób nie wygląda estetycznie zaś na iPadzie zawsze prezentuje się doskonale.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

Norbert Cała: Na iPadach jest dostępna tylko prasa zagraniczna. Dlaczego, mimo że są polskie wydawnictwa prasowe dla iPada, to nie są dostępne w Waszych urządzeniach?
Emilia Łuczak: Polską prasę zdecydowaliśmy pozostawić w wersji papierowej, gdyż ta klasyczna forma jest chętniej wybierana przez naszych Klientów. Pasażerowie cenią sobie gazetę drukowaną, ponieważ można ją wziąć ze sobą i poczytać podczas dalszej podróży. Jeśli więc możemy taki standard zapewnić, to staramy się to robić. Z polską prasą nie mamy problemu dostaw na wczesne godziny poranne, a koszty jej zakupu nie są wygórowane. LOT zamawia polską prasę papierową w bardzo dużych ilościach przede wszystkim na pokłady samolotów, a tylko część jej trafia do salonów na lotnisku.
MK: Argumentem przeciw polskiej prasie jest też mała dostępność polskich wydań dzienników w formie aplikacji dla iPada.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

NC: Skoro wspomniała Pani o samolotach, proszę powiedzieć, czy przewidują Państwo zastąpienie prasy iPadami, również na pokładzie samolotów?
EŁ: iPady raczej nie będą dostępne na pokładach samolotów, było by to dość trudne logistycznie. Prasę na iPadach trzeba aktualizować przez Internet, więc trzeba by to robić poza samolotem. Planujemy natomiast udostępnić prasę elektroniczną na pokładach naszych najnowszych samolotów. W kwietniu przyszłego roku przylatują do nas najnowocześniejsze samoloty świata Boeingi 78. Dreamliner. Obecnie pracujemy nad przygotowaniem dla naszych Pasażerów interesującej oferty tzw. In-flight Entertiment (IFE) w oparciu o nowoczesne technologicznie rozwiązania dostępne na pokładzie. W ramach tej oferty prawdopodobnie znajdzie się również prasa w wersji elektronicznej.

NC: Zostańmy jednak przy iPadach. Ile sztuk iPadów jest dostępnych w salonie, czy nie ma problemów z tym, że jest ich za mało lub, że klienci nie potrafią ich obsługiwać?
MK: Aktualnie mamy dostępne trzydzieści iPadów pierwszej generacji w fabrycznych Etui. Każdy klient wchodząc do naszego salonu jest informowany o możliwości przejrzenia prasy zagranicznej na iPadzie. Nie mieliśmy jeszcze sytuacji, żeby zabrakło iPadów. Nie zdarzają się też problemy z ich obsługą. Jeśli już ktoś wypożycza iPada, to zazwyczaj wie jak się nim posługiwać, poza tym dostęp do aplikacji danej gazety, dostępnej na ekranie, jest dziecinnie prosty.
EŁ: To dlatego, że iPadami są zainteresowani głównie ludzie młodzi, dla których nowoczesne technologie nie stanowią bariery i którzy nie mają „uprzedzeń”. do prasy w wersji elektronicznej. Oni też często mają swojego iPada, więc nie muszą go od nas wypożyczać. Na terenie salonu działa sieć Wi-Fi, więc w każdej chwili można pobrać materiał na swoje własne urządzenie.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

NC: No właśnie, kto może wejść do salonu?
EŁ: Z LOT Business Lounge Polonez mogą korzystać pasażerowie LOT-u oraz pozostałych przewoźników Star Alliance podróżujący w klasie biznes lub posiadający kartę Star Alliance Gold, a także osoby posiadające status Silver w programie Miles & More oraz posiadacze kart PPL Dobry Start.

NC: Wspomniał Pan, że w saloniku są iPady pierwszej generacji. W tak nowoczesnym salonie ładniej wyglądałyby „dwójki”.
MK: Nie planujemy jakiejś globalnej wymiany iPadów na kolejną generację, nam bardziej zależy na usłudze dostarczania prasy, niż na samym gadżecie. Prawdopodobna wymiana na nowe modele nastąpi wtedy, gdy Apple przestanie wspierać od strony programowej pierwszą generację iPada lub gdy wersja trzecia stanie się taką rewolucją, jak przepowiadają to plotki.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

NC: Widzę, że na iPadach jest wyłączony dostęp np. do przeglądarki Internetu - Safari.
MK: Tak, strony www są zablokowane za pomocą systemowej funkcji Ograniczeń.
EŁ: Zdecydowaliśmy się na to, gdyż iPada traktujemy jako czytnik prasy, a nie jako narzędzie do komunikowania się przez Internet. Gazetę przeczytamy i odkładamy, gdyby Internet był dostępny na iPadzie to zdecydowanie przedłużyłby się czas każdorazowego wypożyczenia.

NC: Na koniec chciałbym zapytać, czy udało się już komuś przez przypadek lub celowo wynieść iPada z salonu?
MK: Nie, jeszcze nie mieliśmy takiego przypadku. Na wszelki wypadek są one jednak zabezpieczone bezprzewodowym systemem antykradzieżowym, jeśli iPad zostanie wyniesiony za drzwi salonu to rozlegnie się alarm. Muszę zaznaczyć jednak, że nie odnotowaliśmy jeszcze takiego zdarzenia.
NC: Dziękuje za rozmowę i samolotom LOT-u życzę tyle samo startów, co lądowań.

Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)
Źródło zdjęć: © (fot. iMagazine)

Tytuły prasy zagranicznej na iPadach w salonie LOT:

Nazwa gazety Kraj
1 La Monde Francja
2 La Stampa Włochy
3 La Republica Włochy
4 International Herald Tribune Wielka Brytania
5 The Sun Wielka Brytania
6 The Times Wielka Brytania
7 Financial Times Wielka Brytania
8 El Pais Hiszpania
9 Daily News USA
10 The Wall Street Journal USA
11 The New York Times USA
12 The Daily Telegraph Wielka Brytania
13 USA Today USA
14 Die Welt Niemcy
15 Die Zeit Niemcy
16 Konsomolskaja Prawda Rosja
17 China Daily Chiny
Źródło artykułu:imagazine.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.