Poradnik UOKiK: jak wybrać lampy LED?

Poradnik UOKiK: jak wybrać lampy LED?09.03.2016 12:46
Źródło zdjęć: © Eastnews | ROBERT STACHNIK/REPORTER

Czy siła światła lampy LED mierzona jest tak jak w tradycyjnej żarówce? Czy każda lampa LED jest bezpieczna dla użytkownika? Jakie oznaczenia musi zamieścić producent na opakowaniu? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziemy w poradniku przygotowanym przez UOKiK.

Zanim kupimy lampę LED warto poświęcić czas na wybór produktu, który będzie bezpieczny i dostosowany do naszych potrzeb. Pomogą w tym informacje, które znajdziemy na etykiecie, opakowaniu lub samej lampie.

Komfort użytkowania

Niestety, kierowanie się mocą podaną na opakowaniu, nie pozwoli nam właściwie dobrać żarówek LED. Wiadome jest, że lampy te pobierają mało prądu, przez co możemy się spotkać z produktem np. 7 W. I wtedy pojawia się problem - jak znaleźć odpowiednik tradycyjnej żarówki? Aby uniknąć błędów powinniśmy kierować się zarówno deklaracjami producentów, jak i zaleceniami przygotowanymi przez UE. W przypadku oświetlenia LED, ważniejsza jest informacja określająca jak dużo światła da lampa (ile lumenów) przy określonym poborze mocy. Przy zakupie żarówek LED-owych, warto posłużyć się poniższą ściągawką, w której została podana wielkość strumienia światła przewidzianego dla odpowiednika zwykłej żarówki o określonej mocy.

Źródło zdjęć: © (fot. WP)
Źródło zdjęć: © (fot. WP)

Istotny jest również współczynnik oddawania barw CRI (Ra), określający wpływ stosowanego oświetlenia na wygląd kolorów. Punktem odniesienia dla sztucznych źródeł światła jest światło dzienne, które posiada najwyższy współczynnik oddawania barw Ra=100. W tym przypadku, żarówki posiadające wysoki współczynnik CRI (od 80 do 100), będą wierniej oddawać naturalne kolory otoczenia i przedmiotów.

Powinniśmy również zwrócić uwagę na barwę światła, która wyrażona jest w kelwinach (K). Wyróżnia się kilka rodzajów odcieni bieli emitowanych przez LED-y. Pierwszy rodzaj to światło ciepłe (3000-350. K). Cechuje go stosunkowo równy rozkład barw, dzięki czemu idealnie sprawdzi się w naszym mieszkaniu. Takie światło działa na nas rozluźniająco, nadaje przytulnego klimatu i wprawia w pogodny nastrój. Kolejny rodzaj to światło neutralne (4000-4500 K), które wskazane jest wtedy, gdy mieszamy światło z żarówki LED-owej ze światłem naturalnym. W tym przypadku kolory są mocno widoczne. Ostatni odcień to światło zimne (5000-5500 K). Jest to chłodna barwa, odbierana przez nas jako błękit. Zwykle poleca się do pomieszczeń biurowych z uwagi na poprawienie koncentracji i wyostrzenie innych barw. Pamiętamy jednak, że jest to najmniej przyjazne światło dla oka. Dlatego im niższa wartość kelwinów, tym cieplejsze światło i bardziej zbliżone do tradycyjnych żarówek.

Źródło zdjęć: © (fot. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Źródło zdjęć: © (fot. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Bezpieczeństwo

Niektóre lampy LED, podobnie jak inne sztuczne źródła światła, mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Przyczyną może być emisja promieniowania UV lub światła niebieskiego, w stopniu szkodliwym dla oczu lub skóry. Istnieje czterostopniowa skala grup ryzyka, ze względu na charakterystykę emitowanego światła:

- _ grupa wolna od ryzyka _ (określane też jako RG 0),
- _ grupa ryzyka 1 _ (niskie ryzyko),
- _ grupa ryzyka 2 _ (umiarkowane ryzyko),
- _ grupa ryzyka 3 _ (wysokie ryzyko).

Jeżeli na opakowaniu nie podano informacji o ryzyku, przyjmuje się, że oświetlenie nie stwarza żadnego zagrożenia. W przypadku gdy producent zamieścił ostrzeżenie o grupie ryzyka, wówczas należy stosować się do zaleceń podanych w instrukcji dołączonej do produktu, np. nie wpatrywać się we włączone źródło światła, gdyż grozi to uszkodzeniem wzroku.

Ważne informacje

Należy również zwrócić uwagę na inne informacje, które pozwolą zachować bezpieczeństwo użytkowania lamp. W przypadku oświetlenia LED umieszczane są one najczęściej na opakowaniach. Są to m.in. znamionowe napięcie zasilające lub zakres napięć (oznaczone V lub Volt), moc znamionowa (W lub Wat) oraz częstotliwość znamionowa (Hz).

Ponadto, decydując się na zakup lampy LED, warto zwrócić uwagę, czy produkt posiada znak CE. Jest to deklaracja producenta, że żarówka spełnia wymagania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego. Na lampie lub na opakowaniu powinny znajdować się informacje o producencie i importerze oraz adres kontaktowy.

Reklamacja

Kiedy okaże się, że kupiliśmy wadliwą lampę LED, pamiętajmy, że mamy prawo złożyć reklamację na podstawie kodeksu cywilnego. Dotyczy to wad stwierdzonych w ciągu dwóch lat od momentu wydania towaru. Do złożenia reklamacji przydatny będzie dowód zakupu, np. paragon. Zastrzeżenia możemy również zgłosić do Inspekcji Handlowej.

Zobacz także: Lampy LED-owe pozwalają na nawet 60 proc. oszczędności

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.