Polskie tramwaje podbiją świat?

Polskie tramwaje podbiją świat?12.10.2010 13:16

Polskim hitem eksportowym mogą okazać się tramwaje. Chodzi o
wytwarzane w bydgoskiej firmie PESA tramwaje Swing. Robiły one furorę na niedawnych targach w Berlinie. Już zamawiają je Węgrzy, a myślą też o nich miasta tureckie - informuje "Metro".

Jak powiedział gazecie Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który obserwował pod koniec września prezentacje Swingów na Międzynarodowych Targach Taboru Szynowego Innotrans w Berlinie (tam oprócz ekspertów, przewoźników, państwowych delegacji ściągają też samorządowcy zainteresowani kupnem pojazdów z całego świata), zainteresowanie, jakim cieszyły się Swingi przerosło oczekiwania. Na prezentacjach były tłumy. Mogą okazać się one prawdziwym hitem eksportowym - powiedział Furgalski.

Decyduje o tym ich cena: 7-9 mln zł za pojazd, co jest nawet 2. proc. taniej niż u zagranicznej konkurencji. Technicznie i wizualnie nasze tramwaje w niczym jej nie ustępują.

Źródło zdjęć: © (fot. Grzegorz Jakubowski / PAP)
Źródło zdjęć: © (fot. Grzegorz Jakubowski / PAP)

PESA podpisała pierwszy zagraniczny kontrakt na dostawę 9 pojazdów do węgierskiego miasta Szeged; trafią tam do września 201. r. pod nazwą Czardasz. Wszystko wskazuje na to, że Swingi zamówi kolejne węgierskie miasto. Poważnie zainteresowane są też dwa tureckie miasta.

Jednak tramwaje PESA, to nie tylko dobrze sprzedający się produkt, ale także całkiem spory kawałek nowoczesnej technologii. Tramwaje wyposażone są w dwustopniowy system sprężynowania, modułowa konstrukcja umożliwiająca budowanie pojazdów składających się od 3 do 7 członów i potrafią się rozpędzić do prędkości 70km/h. Tramwaje Swing wyposażone są także w elektroniczny system monitorowania usterek online. Wszystkie usterki i błędy widoczne są nie tylko na monitorze prowadzącego pojazd, ale mogą być wysyłane bezpośrednio do dyspozytora ruchu, czy techników. Co więcej, motorniczy ma do dyspozycji elektroniczny system klasyfikacji zdarzeń, który pomaga rozwiązać prostsze usterki i podjąć decyzję o kontynuowaniu dalszej jazdy, lub konieczności zjazdu do bazy.
Polskie tramwaje potrafią także odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania, a także przejechać kilkadziesiąt metrów w sytuacji utraty zasilania z sieci trakcyjnej - umożliwiają to wbudowane akumulatory.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.