Polskie stacje radiowe do cyfryzacji! Jesteś przygotowany?

Polskie stacje radiowe do cyfryzacji! Jesteś przygotowany?29.07.2013 10:12
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Uruchomieniem dwóch nadajników rozpocznie się w tym roku cyfryzacja
Polskiego Radia - poinformował PAP przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Na początek sygnał cyfrowy dotrze do mieszkańców aglomeracji warszawskiej i katowickiej.

Według rzecznika Polskiego Radia Radosława Kazimierskiego przetarg na pokrycie sygnałem cyfrowym dwóch aglomeracji zostanie ogłoszony prawdopodobnie na jesieni. Wcześniej Krajowa Rada zaakceptowała projekt cyfryzacji przygotowany przez nadawcę, a Urząd Komunikacji Elektronicznej zarezerwował dla niego częstotliwość. "Chcielibyśmy w ciągu trzech-czterech lat pokryć sygnałem cyfrowym największe miasta w Polsce" - powiedział PAP rzecznik radia.

Cyfryzacja sygnału obejmie na początku tylko nadawcę publicznego. "Ustawa o radiofonii i telewizji zobowiązuje Polskie Radio do docierania z sygnałem do całego społeczeństwa. Tymczasem nadawanie ogólnokrajowe ma tylko Jedynka i Trójka, a Dwójka, która jest bardzo wartościowym programem, i Czwórka, która jest skierowana do młodzieży, mają zasięg niewielki. Jeżeli radio chce wypełniać zapisy ustawowe, a przede wszystkim dotrzeć do słuchaczy, musi wejść w proces cyfryzacji" - tłumaczył przewodniczący Krajowej Rady.

Według niego nie można już zwiększyć częstotliwości zajmowanych przez analogowe radio, dlatego rozgłośnie, nie tylko publiczne, mogą zwiększyć swój zasięg jedynie za sprawą nadawania cyfrowego. Cyfryzacja da także możliwość uruchamiania nowych programów.

Polskie Radio rozpocznie ten proces ze środków własnych. Dworak zadeklarował, że Krajowa Rada wesprze finansowo publiczne radio w przyszłym roku.

Data całkowitego wyłączenia analogowego radia nie została wyznaczona. Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni przypomniał w zeszłym tygodniu w Sejmie, że UE wyznaczyła datę ostatecznego wyłączenia nadawania analogowego telewizji. Takiego terminu nie ma jednak w przypadku radia, dlatego "kraje postępują różnie".

Szef MAC uważa, że sygnał analogowy w Polsce powinien zostać wyłączony do 202. r. Jego zdaniem proces ten powinien zostać rozłożony w czasie, aby "nie obciążać różnymi kosztami gospodarstw domowych". "Troszkę bardziej skomplikowane niż wprowadzenie dekodera (pozwalającego na odbiór sygnału cyfrowego telewizji) byłoby wprowadzenie urządzenia, które miałoby przestawić większość tych odbiorników (radiowych) na pozyskiwanie sygnału cyfrowego" - podkreślił.

Zakończony w zeszłym tygodniu proces przełączania sygnału cyfrowego telewizji został uregulowany ustawowo. Zdaniem przewodniczącego KRRiT w przypadku radia "w przyszłości taka ustawa mogłaby się przyczynić do usprawnienia tego procesu, np. za sprawą wyznaczenia daty końcowej albo warunków, które muszą być spełnione, aby wyłączenie sygnału analogowego mogło nastąpić". "Na wstępnych etapach to się może odbywać i odbywa na podstawie prawa obowiązującego" - zaznaczył Dworak.

Przekonywał, że nie wolno rezygnować z cyfryzacji radia. "Radio analogowe wyczerpało już swoje możliwości. Jeżeli myślimy o zwiększeniu liczby stacji - co się wiąże z pluralizmem - to może to nastąpić tylko i wyłącznie w przestrzeni cyfrowej" - mówił przewodniczący.

"Jest taka teza, że radio przeniesie się do internetu. Internet jednak na ogół nie jest bezpłatny, więc radio internetowe jest radiem płatnym, jedynie nadawanie broadcastowe spełnia warunek bezpłatności" - mówił Dworak. Dodał, że nie ma na razie takiego przykładu, aby jakakolwiek marka radiowa została wypromowana w internecie.

Według rzecznika Polskiego Radia nadawanie cyfrowe jest tańsze. Zgodził się jednak z opinią właścicieli stacji komercyjnych, którzy zwracają uwagę, że brak wyznaczonego terminu wyłączenia sygnału analogowego oznacza, że przynajmniej przez pewien czas trzeba będzie jednocześnie płacić za nadawanie analogowe i cyfrowe. "To generowałoby dodatkowe koszty, ale pomimo tych obciążeń warto rozpocząć ten projekt. (...) Jego efekty powinny zniwelować początkowe, konieczne zaangażowanie finansowe" - mówił Kazimierski.

Radio cyfrowe będzie nadawane w technologii DAB Plus. "W tej chwili na rynku dostępne są odbiorniki przystosowane do odbioru DAB Plus, lecz mamy świadomość, że dopiero stworzenie możliwości odbioru zbuduje na nie prawdziwy popyt. Już teraz najprostsze odbiorniki nie są bardzo drogie, a wraz z rozpowszechnianiem się tej technologii ich cena będzie systematycznie spadać, a dostępność rosnąć" - podkreślił Kazimierski.

W sklepach internetowych odbiornik cyfrowy można nabyć w cenie od 150 zł.

Jak zauważył rzecznik, sygnał cyfrowy jest stabilniejszy, co ważne jest np. podczas jazdy samochodem czy pociągiem. "Przy pokryciu całego kraju nigdy nie schodziłoby się z pasma i nie byłoby problemów z zakłóceniami" - zaznaczył.

Polskie Radio zamierza emitować 1. kanałów. "W dziesiątce tej znaleźć miałoby się pięć już istniejących stacji oraz funkcjonujący w internecie informacyjny kanał PR 24, stacja kierowana do dzieci i rodziców, kolejna - dla starszych odbiorców, kanał historyczny, a także stacja poświęcona nauce i technice. Cyfryzacja pozwoliłaby na wykorzystanie naszej bieżącej produkcji, ale - co być może ważniejsze - na niespotykaną dotychczas skalę naszych zasobów archiwalnych" - mówił Kazimierski.

Cyfrowe radio działa już na szeroką skalę m.in. w Niemczech, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Australii.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.