Polskie miasto jak Londyn. Nie trzeba kupować tradycyjnych biletów, wystarczy zapłacić zbliżeniowo

Polskie miasto jak Londyn. Nie trzeba kupować tradycyjnych biletów, wystarczy zapłacić zbliżeniowo13.01.2017 10:35
Źródło zdjęć: © East News | MARIUSZ GACZYNSKI

Koniec z papierowymi biletami? Jaworzno idzie śladem Londynu i… Świebodzic. A w kolejce są następne polskie miasta, które chcą sprawić, że to karta płatnicza będzie biletem za przejazd.

Jak to działa? Wsiadając do autobusu, na specjalnym terminalu (znajdującym się na przedzie pojazdu, niedaleko kierowcy) pasażer wybiera, jaki bilet chce kupić i… gotowe. Pieniądze pobrane, cyfrowy bilet opłacony.

Co z kontrolą biletów? Po prostu pasażer zbliża kartę płatniczą, którą opłacił przejazd (nie wypuszczając jej z ręki), do sprawdzarki kontrolera. I to wszystko. Twórcy systemu - PKM Jaworzno i Mennica - zapewniają, że nie mają dostępu do prywatnych danych, takich jak np. stan konta. Cały proces kontroli nie wymaga od użytkowników podania karty, sam pasażer przykłada ją do czytnika.

Sprawdzarki kontrolerskie mają jedynie dostęp do informacji, czy kartą został zakupiony bilet w PKM Jaworzno i czy jest on ważny. Nie mają natomiast dostępu do danych bankowych czy innych danych wrażliwych pasażera - czytamy na stronie przewoźnika.

Pierwszym europejskim miastem, który wprowadził tego typu system, był Londyn. W Polsce podobne rozwiązanie najpierw wdrożono w Świebodzicach.

W miastach, gdzie kupuje się bilety jednorazowe, karta płatnicza łatwiej może zastąpić bilet. Większe problemy są tam, gdzie funkcjonują bilety czasowe, bo wymaga to od pasażera nie tylko “zameldowania” się w pojeździe, ale też “wymeldowania”, by naliczyło opłatę za przejazd. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe. Jesienią w Łodzi ruszy pilotażowy program.

Na początku będzie obejmował tylko jedną linię i obsługujące ją 22 tramwaje. Na razie szczegóły związane z cenami nie są znane. Teoretycznie taki model sprzedaży pozwoliłby pasażerom oszczędzić, bo opłaty za przejazd np. dwóch przystanków powinny być tańsze niż jazda przez, powiedzmy, 20 minut. Póki co łódzkie MPK nie zdradza konkretów związanych z “biletami przystankowymi”.

Rewolucja w polskich autobusach i tramwajach trwa. Wygląda na to, że pożegnamy papierowe bilety. To nie tylko rozwiązanie ekologiczne, ale i znacznie wygodniejsze. Owszem, w wielu polskich pojazdach miejskich znajdziemy automaty biletowe, więc da się zapłacić za przejazd kartą, ale i tak wymaga to od pasażera kasowania biletu. Zastąpienie go przez kartę płatniczą wszystko przyspiesza, a na dodatek jest szansą, by płacić za przejazd mniej. Czekamy i trzymamy kciuki, by to rozwiązanie przyjęło się w naszym kraju.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.