Polskie innowacje warte miliony

Polskie innowacje warte miliony03.07.2014 13:42
Źródło zdjęć: © chip.pl

Polacy coraz więcej wydają na rozwój osobisty, a młodzi ludzie częściej sięgają po niestandardowe formy finansowania swoich pomysłów. Oprócz wsparcia ze strony inwestorów, inkubatorów przedsiębiorczości i parków technologicznych, dużą rolę w rozwoju firm zaczynają pełnić niestandardowe formy finansowania.

Ilość otwierających się rocznie biznesów internetowych w Polsce rośnie z roku na rok. Tak duże zainteresowanie tą formą działalności wiąże się przede wszystkim z większą świadomością potencjału działań w sieci, oraz zauważalnym rozwojem dużych firm na polskim rynku. Google na przykład postanowiło otworzyć trzeci na świecie „Google Campus” w Warszawie. Będzie to kolejne po Londynie i Tel Aviv centrum wspierające młodą przedsiębiorczość na świecie. Równie dobrym przykładem jest nawiązanie współpracy „Samsung LABO” z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym w Szczecinie. Studenci będą mieli szansę uczestniczyć w pilotażowym programie, mającym na celu lepsze przygotowania ich do pracy w cyfrowym środowisku.

Wyższa kultura współpracy

Młodzi starają się jak najbardziej wykorzystać potencjał i możliwości jakie obecnie mają. Widać to chociażby po ilości otwieranych działalności gospodarczych i zakładanych startupów. W ciągu ostatniego roku w Polsce otworzyło się ponad 300 tysięcy firm. Dużą częścią z nich stanowią biznesy oparte na działalności w sieci. To rosnący trend. W ostatnich 5 latach rynek ecommerce zanotował wzrost o prawie 15 miliardów złotych. Największy skok był widoczny na obszarze 2 ostatnich lat i wynosił 23%, to bardzo dużo, zwłaszcza, że średni wzrost w Europie wynosi pomiędzy 13 a 17%. Do otwarcia swoich własnych firm kuszą parki technologiczne i inkubatory przedsiębiorczości, które oferują atrakcyjne pakiety cenowe, najczęściej połączone ze wsparciem merytorycznym. Oprócz tradycyjnych miejsc takich jak banki, pieniędzy na finansowanie swoich pomysłów przedsiębiorcy szukają w sieci. Coraz lepiej rozwija się popularny za oceanem system venture capital, polegający na inwestycji w firmę, we wczesnej fazie jej rozwoju. Dobrym
rozwiązaniem jest również poszukanie anioła biznesu, czyli zamożnej osoby, która inwestuje prywatne środki, w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów w firmie. Dobrymi przykładami firm, które skorzystały z wsparć inwestycyjnych jest serwis JakDojade.pl, aplikacja Listonic.pl, czy ostatnio głośna inwestycja w firmę Estimote, opiewającą na kwotę 3,1 miliona dolarów.

Alternatywne źródła finansowania

Czasami zdarza się jednak, że nasz pomysł – mimo, że innowacyjny i interesujący – nie spełnia formalnych wymogów stania się pełnoprawną firmą. Co wtedy? Warto wziąć pod uwagę coraz popularniejsze w Polsce finansowanie społecznościowe. „To model współpracy, polegający na zaangażowaniu jak największej ilości osób do wpłacenia pieniędzy na nasz projekt / pomysł. Dedykowane są ku temu specjalne platformy. Ten sposób zdobywania środków, może zainteresować przede wszystkim tych, którzy cenią sobie niezależność, bezpośredni kontakt z finalnym klientem oraz brak odgórnych limitów.” – mówi Marcin Galicki, założyciel platformy crowdfundingowej Wspieram.to. Ostatnie kilka lat było wyjątkowe udane dla finansowania społecznościowego. Nasi rodacy pokazali całemu światu, że potrafią myśleć nieszablonowo oraz odkrywać nowsze i wydajniejsze rozwiązania w różnych dziedzinach życia. Przykładem tego może być bardzo dobrze odebrany pomysł stworzenia opaski, która pozwoli na lepszą regeneracje organizmu podczas snu. W ciągu
kilkudziesięciu dni autorom projektu udało się zebrać prawie 1,5 mln złotych. Oprócz tego Polacy zrewolucjonizowali druk 3D, wysłali do NASA grupę studentów, oraz wydali grę planszową na podstawie kultowej powieści Jarosława Grzędowicza, która jest w sprzedaży na całym świecie. Suma zebranych środków, tylko 10 największych projektów, sięga prawie 4 milionów złotych i dynamicznie rośnie.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.