Polski rynek telekomunikacyjny zmniejszył się o 3 proc.

Polski rynek telekomunikacyjny zmniejszył się o 3 proc.02.02.2010 10:10

W 2009 r. wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zmniejszyła się o
około 3 proc. do poziomu 39,5 mld zł. Mimo iż był to pierwszy w historii spadek wartości polskiej telekomunikacji, trudno mówić o załamaniu w branży - wynika z raportu przygotowanego przez firmę PMR. Eksperci prognozują, że w 2010 r. rynek odrobi stratę.

W 200. r. rynek telekomunikacyjny zanotował ponad 6 proc. wzrost i jego wartość przekroczyła 40 mld zł. Zdaniem ekspertów, spadek w 2009 r. to przede wszystkim efekt działań regulatora rynku (Urzędu Komunikacji Elektronicznej) i związanych z tym cięć stawek za kończenie połączeń w sieciach telefonii komórkowej. Chodzi o stawki MTR (ang. Mobile Termination Rates), które są podstawą do rozliczeń pomiędzy operatorami w przypadku rozmów między różnymi sieciami. Operator telefoniczny osoby odbierającej połączenie obciąża kosztami operatora sieci, z której połączenie było wykonane. Na podstawie tych stawek ustalane są ceny połączeń detalicznych dla klientów. UKE rokrocznie obniża te stawki, a w ślad za tym spadają ceny detaliczne połączeń.

Eksperci prognozują jednak, że w 201. r. rynek znów zacznie rosnąć, dzięki m.in. inwestycjom nowych operatorów komórkowych w budowę i rozwój własnych sieci, jak również dalszej ekspansji P4 (operatora sieci komórkowej Play) i sieci telewizji kablowych. W opinii analityków o kolejnych klientów internetu szerokopasmowego będą walczyli operatorzy telefonii komórkowej, wykorzystując rosnącą liczbę laptopów, zarówno w firmach, jak i gospodarstwach domowych.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Z punktu widzenia wartości całego rynku strategicznym segmentem jest telefonia komórkowa. Według prognoz PMR, przychody operatorów telefonii komórkowej w Polsce w 201. r. minimalnie wzrosną. Tym bardziej, jeśli doszłoby do zaostrzenia konkurencji i ewentualnej wojny cenowej na rynku telefonii na abonament (w przypadku rynku telefonów na kartę, tzw. pre-paid, kolejna mocna obniżka cen jest mniej prawdopodobna).

"Warto też pamiętać, że w bieżącym roku operatorzy w pełni odczują efekt niższych wpływów z umów masowo renegocjowanych przez firmy w następstwie kryzysu. Dokładną skalę takich działań jest w tym momencie trudno ocenić" - komentuje analityk PMR, jeden z autorów raportu Paweł Olszynka.

Szacunki PMR pokrywają się z opiniami przedstawicieli największych firm telekomunikacyjnych w Polsce, którzy byli ankietowani przez PMR w III kwartale 200. r. odnośnie sytuacji na polskim rynku telekomunikacyjnym i perspektyw na kolejne lata. Średni prognozowany przez respondentów spadek rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w roku 2009 r. wyniósł wtedy 4 proc. Przedstawione prognozy były najgorsze od roku 2006 r., kiedy analogiczne pytanie o wartości rynku firma PMR zadała respondentom po raz pierwszy.

Respondenci byli bardziej optymistyczni w swoich szacunkach co do wzrostu rynku w 201. r. Prawie 60 proc. spodziewało się wzrostu wartości rynku, 23 proc. braku zmiany wartości, a prawie jedna piąta - spadku. Średnia prognoza na 2010 rok wyniosła 3 proc.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.