Polscy młodzi naukowcy wśród finalistów konkursu Google Science Fair 2013

Polscy młodzi naukowcy wśród finalistów konkursu Google Science Fair 201312.06.2013 14:53
Źródło zdjęć: © Jupiterimages | Thinkstock

Jury globalnego konkursu Google Science Fair 2013 ogłosiło listę 90 regionalnych finalistów. Wśród wybranych projektów, nadesłanych z całego świata, znalazły się dwa z Polski. Jeden z nich zdobył także uznanie organizacji Scientific American i znalazł się na liście 15 nominowanych projektów do tegorocznej nagrody Science in Action.

Wśród 9. najlepszych pomysłów znalazły się dwa projekty z Polski. Młodzi naukowcy (w kategorii wiekowej 17-18 lat) - Kamil Danak, Marcin Muszalski oraz Wojciech Grędel z Sosnowca - w projekcie Co czai się w naszych lodówkach? postanowili stworzyć system, który będzie informował użytkowników o dacie ważności produktów spożywczych i ich ilości w lodówce, a także proponował przepisy uwzględniające liczbę osób w domu i wykorzystujące jak najwięcej posiadanych składników. Autorzy projektu postanowili wykorzystać w tym celu tagi RFID. Uzyskiwane w ten sposób dane (daty zakupu/konsumpcji) mogłyby być wykorzystane do analizy nawyków żywieniowych. Projekt został także nominowany do nagrody ufundowanej przez Scientific American Science in Action o wartości 50 000 USD. Zostanie ona przyznana za pracę, która rozwiązuje konkretny problem społeczny, ekologiczny lub zdrowotny, przynosząc realną poprawę jakości życia wybranej grupy osób lub społeczności.

Wśród wyłonionych pomysłów na to, jak zmienić świat, znalazł się także projekt Samowystarczalny samochód zasilany energią odnawialną Słońca i wiatru autorstwa Kamila Piechowiaka (w kategorii wiekowej 13-1. lat) z Wir (woj. wielkopolskie). Głównym założeniem tego projektu było stworzenie pojazdu, do którego nie będzie trzeba wlewać paliwa, ani nawet podłączać do prądu. Samochód miałby jeździć przez jak najdłuższy czas, przy jak najkrótszym czasie ładowania. Kamil zaproponował rozwiązanie problemu poprzez zastosowanie dwóch różnych źródeł energii odnawialnej - wiatru i słońca.

Trzecia edycja konkursu rozpoczęła się 3. stycznia, a zgłoszenia przyjmowane były do końca kwietnia br., w jednym z 13 języków, również w języku polskim. Obecnie międzynarodowa komisja konkursowa, złożona z wybitnych naukowców i wynalazców, debatuje nad wyłonieniem najlepszej piętnastki spośród 90 regionalnych laureatów poszczególnych kategorii wiekowych (13-14, 15-16 oraz 17-18 lat). Pula nagród w konkursie Google Science Fair obejmuje m.in. stypendium o wartości 50 000 USD ufundowane przez Google, wyprawę na Wyspy Galapagos od National Geographic oraz wizyty w siedzibach Google, CERN czy LEGO.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.