Połowa z nas nie rozpozna ataku

Połowa z nas nie rozpozna ataku04.09.2012 10:44
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

50 proc. użytkowników przyznało, że nie potrafi rozpoznać wiadomości phishingowej lub spreparowanej strony internetowej.

Zdecydowana większość wiadomości phishingowych jest dostarczana za pośrednictwem poczty elektronicznej lub portali społecznościowych. Przyczyna jest prosta: obecnie są to najpopularniejsze środki komunikacji. To samo badanie pokazuje, że 8. proc. użytkowników komputerów PC regularnie sprawdza swoją pocztę e-mail, a 73 proc. komunikuje się za pośrednictwem portali społecznościowych. 54 proc. użytkowników regularnie rozmawia przez internet za pomocą swoich smartfonów. Cyberprzestępcy, którzy wykorzystują phishing jako narzędzie do kradzieży danych, są głównie zainteresowani uzyskaniem nieautoryzowanego dostępu do kont na portalach społecznościowych, kont w systemach bankowości online oraz systemach płatności, jak również sklepach internetowych. Według Kaspersky Lab w czerwcu celem 68 proc. wiadomości phishingowych związanych z takimi serwisami była kradzież danych.

Wyniki stanowią bezpośredni dowód na to, że metoda wykorzystująca masowe wysyłki przynosi efekty: około połowa respondentów badania O+K Research przyznała, że trafiła już na podejrzaną korespondencję na portalach społecznościowych i w poczcie e-mail. 4. proc. użytkowników komputerów PC otrzymało wiadomość z podejrzanym odsyłaczem lub załącznikiem, a 29 proc. respondentów dostało wiadomość wysłaną w imieniu banku, portalu społecznościowego lub innego portalu wyglądającego na wiarygodny.

Ponadto, 2. proc. użytkowników przyznało, że ich komputery zostały zainfekowane w wyniku otworzenia załącznika do wiadomości, a 13 proc. respondentów podało osobiste oraz finansowe dane na podejrzanych stronach.

Dość wysoki odsetek użytkowników padł ofiarą ataków phishingowych na swoje urządzenie mobilne. 2. proc. użytkowników tabletów i 18 proc. właścicieli smartfonów otrzymywało korespondencję zawierającą podejrzane odsyłacze i załączniki. Odpowiednio 14 i 11 proc. respondentów dostało wiadomości wysłane w imieniu banku lub portalu społecznościowego. Można przyjąć, że w miarę jak coraz więcej urządzeń mobilnych ma dostęp do internetu, liczba wiadomości phishingowych dla platform mobilnych będzie rosła.

Źródło: Kaspersky Lab

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.