Polki nie ufają zakupom w internecie

Polki nie ufają zakupom w internecie01.08.2012 14:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Choć żyjemy w skomputeryzowanym świecie, wiele pań nadal nieufnie podchodzi do wirtualnych zakupów. Powód? Strach przed nierzetelnością sklepów on-line, ryzykiem kupowania 'kota w worku', koniecznością podawania danych osobowych.

Zakupy w sieci to nowy sposób gospodarowania czasem. To my decydujemy jak długo chcemy "spacerować" po wirtualnych stoiskach i kiedy zrobimy sobie przerwę na obiad. Mimo tych zalet trzy czwarte Polek nadal woli robić zakupy w tradycyjny sposób. **Na przemarsz przez witryny on-line w domowym zaciszu decyduje się zaledwie jedna czwarta kobiet. Dla nich istotne są niższe ceny (73 proc.), wygoda (55 proc.) i oszczędność czasu (42 proc.).

Wygoda kontra nieufność
Badanie przeprowadzone na zlecenie Krajowego Rejestru Długów potwierdza, że panie wprawdzie doceniają zalety sklepów on-line i możliwość upolowania okazji, ale mimo to wciąż chętniej wybierają tradycyjne formy zakupów. Zamiast kupowania kota w worku, wolą dany towar dotknąć, przymierzyć, obejrzeć z każdej strony, porozmawiać ze sprzedawcą. Dodatkowo transakcje przez Internet wiążą się z pewną dozą ryzyka - trzeba podać numer karty kredytowej czy dokonać przedpłaty na rachunek bankowy sklepu. Wielu klientów rezygnuje z zakupów dosłownie w ostatniej chwili (nawet po wrzuceniu produktów "do koszyka"), blokuje ich bowiem konieczność podania zbyt wielu danych osobowych, często zbędnych do zrealizowania zamówienia.

-_ Kontakt z kupującym odbywa się w wirtualnej rzeczywistości i nierzadko, aby zamówić daną rzecz, trzeba udostępnić mu swoje dane osobowe lub dokonać płatności z góry. To ciągle jeszcze zniechęca _ - zauważa Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Zbyt mała ostrożność
Podczas zakupów on-line Polka jest niewystarczająco ostrożna. Wśród kupujących w sieci pań tylko połowa sprawdza wiarygodność sklepu, zaś 46 proc. szuka opinii na temat towaru i sprzedawcy na forach i portalach internetowych. Panie stawiając pierwsze kroki w internetowym shoppingu najczęściej korzystają z ofert największych firm, bowiem zakupy realizowane za ich pośrednictwem wiążą się - ich zdaniem - z mniejszym ryzykiem oszustwa.

- _ Niestety, jak pokazuje badanie, ponad 40 procent pań nie sprawdza w ogóle wiarygodności sprzedającego, narażając się na ryzyko kontaktu z nieuczciwym kontrahentem i utratę powierzonych pieniędzy. Tymczasem sprawdzenie sklepu internetowego trwa zaledwie chwilę i można to zrobić właśnie przez Internet. Jeśli znamy NIP sprzedającego, możemy sprawdzić np. czy nie figuruje w rejestrze dłużników. Jego obecność w KRD powinna być dla nas ostrzeżeniem, że ten sprzedawca jest nierzetelny i że zdążył oszukać już inne osoby. Ponadto w każdej chwili możemy przeczytać komentarze innych kupujących i wszelkie opinie na temat danego sklepu na forach internetowych. Jeśli coś nas zaniepokoi, warto zrezygnować z zakupów u tego sprzedawcy _ - przekonuje Adam Łącki.

Rosnąca świadomość
Zdaniem ekspertów liczba pań kupujących za pośrednictwem Internetu będzie jednak rosła. - _ To wymóg naszych czasów. Motywem do kupowania w sieci dla współczesnych 30-40-latek już teraz staje się zwyczajny brak czasu. Wychowywanie dzieci, praca, opieka nad rodzicami - to wszystko powoduje, że Polka jest zmuszona do innego planowania dnia. Zakupy w towarzystwie koleżanek, powolne wybieranie towarów czy oglądanie każdego jabłka przed zakupem, jest dzisiaj po prostu niemożliwe. Zakupy on-line, zwłaszcza spożywcze, zdecydowania ułatwiają życie i pozwalają na lepszą organizację czasu _- mówi Ewa Rumińska Zimny z SGH.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Outlook.com zdobył 1 mln użytkowników w 1 dzień

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.