Policja zatrzyma samochód falami radiowymi

Policja zatrzyma samochód falami radiowymi20.12.2013 09:45
Źródło zdjęć: © PAP/Darek Delmanowicz

Na prośbę służb policyjnych Francji, Niemiec i Hiszpanii Komisja Europejska przeznaczyła fundusze na technologię, która umożliwi policjantom zatrzymanie dowolnego pojazdu za pomocą jednego guzika – informuje New Scientist. Podobny projekt jest realizowany w Wielkiej Brytanii.

Większość współczesnych samochodów, nawet tych z niższej półki, działa w oparciu o komputery, które kontrolują wiele układów w pojeździe, takich jak skrzynia biegów czy wspomaganie kierownicy. Naukowcy opłacani z funduszy Komisji Europejskiej szukają wad systemów elektronicznych, które policja mogłaby wykorzystać do zdalnego przejęcia kontroli nad pojazdem.

– _ Chcemy mieć możliwość zatrzymania naprawdę potężnych samochodów, których przy użyciu narzędzi dostępnych policji dzisiaj zwyczajnie zatrzymać się nie da _ – mówi Cécile Macé, inżynier pracująca nad projektem. – _ Naprawdę szybkie auta trudno zatrzymać na autostradzie _ –. dodaje.

Co istotne, opracowywana technologia nie będzie niszczyć elektroniki znajdującej się w samochodzie przy użyciu impulsu elektromagnetycznego, ale będzie wykorzystywać fale radiowe do czasowego wyłączania elektronicznych układów pojazdu.– _ Chcemy zakłócić pracę komputerów, żebyśmy mogli zatrzymać auto, ale nie chcemy go psuć i zostawiać unieruchomionego auta na autostradzie _ –. podkreśla Macé.

Celem SAVELEC jest stworzenie działającego prototypu do roku 2016. Do tego czasu będzie ujawnione jak najmniej informacji, by na rynku nie pojawiły się środki zaradcze zanim do użytku wejdzie samo urządzenie.

Brytyjska firma E2. już teraz przetestowała podobny system. Wprawdzie jest on nieporęczny – składa się z ważącego trzysta pięćdziesiąt kilogramów nadajnika – ale jest w stanie unieruchomić pojazd z odległości sześćdziesięciu metrów. Ten system działa mniej subtelnie niż to, co ma być efektem projektu SAVELEC – fale radiowe po prostu zmuszają komputer pokładowy samochodu do stałego resetowania.

Jay Abbott z brytyjskiego Advanced Security Consulting ostrzega, że należy być bardzo ostrożnym z tego typu rozwiązaniami. Przede wszystkim przy okazji mogą zostać uszkodzone lub unieruchomione układy sterowania i hamowania. – _ Wyłączenie wszystkiego na raz prawdopodobnie sprawi, że auto będzie gnać do przodu bez niczyjej kontroli nad prędkością czy kierunkiem _ –. podkreśla.

Źródło: PAP / JG, WP.PL

-/jg/jg

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.