Polacy wspierają kulturę przez crowdfunding

Polacy wspierają kulturę przez crowdfunding05.08.2013 11:09
Źródło zdjęć: © wspieramkulture.pl

Za pośrednictwem serwisu wspieramkulture.pl udało się w ciągu siedmiu miesięcy działalności zebrać pieniądze na 33 projekty kulturalne wśród nich znalazł się m.in. film dokumentalny zrealizowany przez studio Andrzeja Wajdy. Serwis działa na zasadach crowdfundingu.

Crowdfunding to forma dobrowolnej zbiórki pieniędzy na realizację konkretnych projektów. Najczęściej pieniądze zbierane są przez wyspecjalizowane portale internetowe. Wielkość wpłat pieniężnych nie jest ustalona i każdy darczyńca sam może ją ustalić. Również zakres projektów nie jest ograniczony.

Serwis wspieramkulture.pl był pierwszym w Polsce realizującym ideę crowdfundingu poświęconego w całości projektom kulturalnym. Rozpoczął swoją działalność 1. grudnia 2012 roku i do tej pory za jego pośrednictwem udało się zebrać pieniądze na blisko 33 projekty na łączną kwotę 203 tys. złotych.

_ "Serwis został stworzony dla ludzi kultury, dla artystów oraz dla tych, którzy po prostu kochają kulturę i chcą, aby była ona widoczna w kraju i na świecie. Na naszym portalu zbierane są pieniądze nie tylko przez bardzo znanych artystów, ale także przez tych, którzy dopiero debiutują, a ich projekty są mniej widoczne i raczej nie mają szans na pozyskanie wsparcia finansowego" _ - powiedziała PAP Wiktoria Minkowska z serwisu wspieramkulture.pl.

W serwisie wspieramkulture.pl wymienionych jest 1. różnych kategorii projektów kulturalnych: architektura, design, projekty specjalne, film, fotografia, komiks, moda, muzyka, pisanie, rękodzieło, sztuki plastyczne, taniec, teatr i performance, nowe media i wydawnictwa.

W ramach prowadzonych w serwisie zbiórek udało się zebrać pieniądze m.in. na film dokumentalny pt. "Joanna" opowiadający historię Joanny Sałygi kobiety, która na blogu opisywała zmagania z rakiem. W ciągu miesiąca - tyle trwała akcja - udało się zebrać 3. tys. złotych, czyli kwotę niezbędną do dokończenia filmu.

Kolejnym filmem dokumentalnym, który udało się w części sfinansować za pośrednictwem serwisu, był utwór pt. "Solidarność według kobiet". Dzięki pieniądzom, które zebrano podczas zbiórki udało się zorganizować wyjazd ekipy filmowej do Włoch, gdzie nagrano wywiad z jedną z bohaterek Solidarności, Ewą Ossowską, która po raz pierwszy od 3. lat opowiedziała swoją historię. Premiera filmu zaplanowana jest na 8 marca 2014 roku.

Jak tłumaczy Mikowska w serwisie można zbierać fundusze tylko na konkretne projekty. _ "Każdy projekt musi mieć określony wyraźny cel, np. wydanie książki, płyty lub stworzenie jakiegoś dzieła sztuki. Realizacja projektu powinna doprowadzić do powstania czegoś konkretnego" _ - podkreśliła Mikowska.

Czas trwania aukcji wynosi od 14 do 60 dni natomiast aukcje projektów specjalnych takich np.: jak festiwale mogą trwać nawet rok. Jeśli zbiórka odniesie sukces i osiągnie 100 proc. planowanej kwoty, to serwis wspieramkulture.pl automatycznie pobiera 1. proc. od zebranej sumy. "Kwota ta przeznaczona jest na opłaty z tytułu transferu pieniędzy oraz utrzymanie i rozwój serwisu. Sumę tę twórca uwzględnia przy planowaniu budżetu projektu" - zaznaczyła Mikowska.

Projekt do serwisu zgłasza się w kilku etapach. Najpierw trzeba się zarejestrować w serwisie i następnie wysłać opis projektu, na który chcemy uruchomić zbiórkę. Projekt po zgłoszeniu przechodzi wewnętrzną weryfikację. "Nie wchodzimy w merytoryczną część projekt, natomiast bardzo często odsyłamy projekty, chcąc pomóc w uatrakcyjnieniu przekazu np. zalecamy dodać więcej zdjęć, poprawić opis, przemyśleć kwotę zbiórki czy prosimy, aby zmienić rodzaj nagród dla tych, którzy przekażą pieniądze na projekt" - zaznaczyła Mikowska. Jak dodaje, weryfikacji nie przejdą projekty, mające nieproporcjonalny budżet, które są realizowane przez anonimowe osoby.

Po akceptacji projekt trafia do serwisu, ale - jak podkreśla Mikowska - odniesienie sukcesu, czyli zebranie zaplanowanej kwoty wymaga od pomysłodawców ciągłego zaangażowania. "Chodzi o pokazywanie osobom, które miałyby wspierać nasz projekt, że sami się angażujemy w jego przebieg. Z mojego doświadczenie wynika, że wystarczy dziennie poświęcić ok. 1. minut na promocję naszego projektu i można wiele zdziałać. To mogą być wpisy jak idzie zbiórka, informowanie na portalach społecznościowych o postępach zbiórki, informowanie znajomych, czyli tzw. marketing szeptany" - podkreśla Mikowska. Dodaje, że również administracja serwisu stara się promować zbiórki np. informując media.

Na całym świecie funkcjonuje ponad 60. portali internetowych, które zajmują się crowdfundingiem. Firma doradcza Deloitte szacuje, że w roku 2013 dzięki mechanizmowi finansowania społecznościowego internauci sfinansują projekty na łączną kwotę 3 miliardów dolarów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.