Polacy pracują jak mrówki. Potwierdzają to nasze ulubione playlisty

Polacy pracują jak mrówki. Potwierdzają to nasze ulubione playlisty25.04.2018 15:24
Źródło zdjęć: © WP Tech | Bolesław Breczko

Piosenka musi być znana i lubiana. I bardzo ważne, żeby nam też osobiście wpadła w ucho. Wbrew pozorom nie chodzi tylko o relaks, ale też o to, jak wpływa na naszą koncentrację w pracy. A wpływ ma większy, niż się wydaje.

Odpalam streaming z muzyką na komórce w ciągu dnia. Zanim dojdę do moich ulubionych wykonawców, dostaję propozycje gotowych playlist. Co jest na pierwszym miejscu - impreza, disco-polo, ciężkie brzmienia? Nic z tych rzeczy. Na starcie zawsze widzę przynajmniej jedną propozycję, która odwołuje się do pracy. Po chwili zastanowienia - wcale się nie dziwię.

Jednym z głównych dylematów każdego dnia, jest decyzja, czym umilimy sobie najbliższe osiem godzin. Kawa i coś słodkiego to oczywiście standardowe, ale szybko wyczerpujące się zasoby. Co innego muzyka. Ta może lecieć w naszych słuchawkach tak długo, aż nie zostaniemy wywołani przez przełożonego lub współpracowników.

Muzyka na koncentrację po polsku

A o tym, że muzyka łagodzi obyczaje, wie każdy. Zdaniem Teresy Lesiuk, muzykolożki z Uniwersytetu w Miami, ulubiona muzyka ma bardzo silny wpływ na nasz bieżący nastrój.

- Około 90 proc. ludzi potwierdza wpływ dowolnego, lubianego przez siebie gatunku muzycznego na swój nastrój. Jego zrównoważenie pomaga sprawnie kończyć powierzone nam zadania. Łatwiej nam się wtedy skupić na kilku rzeczach naraz, a także wziąć pod uwagę różne warianty i opcje działania, co ma spore znaczenie w kreatywnym podejściu do rozwiązywania problemów – mówi, cytowana przez portal Radio Zet.

W ciągu dnia na stronie Open FM, najpopularniejszego polskiego serwisu streamingowego, króluje playlista "Praca". Jakiego typu doznań szukają Polacy - wyciszenia za wszelką cenę czy lekkiej muzyki od gwiazd?

- Słuchacze stacji "Praca" zdecydowanie wolą słuchać znanych piosenek, ale mimo wszystko nie są to oczywiste utwory - tłumaczy Karol Szczęśniak z zespołu Open FM. - Często są to mniej ograne kawałki wielkich gwiazd, jak Kings of Leon. Zdarza się, że świetnie oceniane są też utwory artystów jednego przeboju, pokroju Glena Medeirosa. Główną informacją od słuchaczy są dla nas właśnie głosy oddawane przez użytkowników strony Open FM. Słuchacze w trakcie trwania piosenki mogą dać kciuk w górę lub w dół - podkreśla.

Źródło zdjęć: © open fm
Źródło zdjęć: © open fm

Szczęśniak tłumaczy również, jakiego klucza używał, kiedy układał playlistę pod "klepanie tabelek w Excelu".

- Przy powstawaniu stacji towarzyszyła mi myśl, żeby miała ona w miarę spójny klimat. Dlatego dominuje pop rock, ballady, czyli piosenki, które nie będą przeszkadzały. Chcielibyśmy, żeby powstała stacja towarzysząca słuchaczowi, ale mimo wszystko mająca swój charakter – mówi. - W bazie jest kilkaset piosenek i jest ona stale powiększana. Próbuję grać także nowe piosenki, które obecnie są na listach przebojów. Muszą one jednak pasować klimatem do stacji. Raz się udaje, innym razem nie. Jednak nie można nam zarzucić, że gramy tylko zgrane przeboje sprzed 20 lat. A dla tych, którzy wolą bardziej gitarowe granie mamy także stacje Praca Rock – opisuje.

Zagraniczne metody na słuchanie

Słuchanie muzyki podczas pracy bardzo wymierne korzyści. To już wiemy. Polska usługa streamingowa nie jest jednak jedyną, która udostępnia nam możliwość spojrzenia wgłąb jej danych. Przykładowo, w serwisie Spotify pierwsze dwie polecane playlisty, które rzucają się w oczyna samym starcie, to "… ale najpierw kawa" oraz "Muzyka do pracy".

Według oficjalnego zestawienia, playlista "Muzyka do pracy" zajmuje pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych playlist w serwisie, wynika z raportu Spotify z lutego 2018. Słuchamy jej również najdłużej, czytamy dalej. Mało tego, najczęściej Polacy odpalają ją... między 17 a 22. Czyli zdecydowanie po pracy.

Albo to naprawdę dobra składanka, albo jesteśmy pracoholikami. Co zresztą nie jest takie nieprawdopodobne, bo jesteśmy wczołówce najbardziej zapracowanych narodów.

Źródło zdjęć: © Spotify
Źródło zdjęć: © Spotify

A na drugim miejscu znalazła się playlista "…ale najpierw kawa". Ta playlista jest popularna akurat cały tydzień, więc można założyć, że Polacy potrzebują zastrzyku energii cały tydzień.

Jeszcze jedną ciekawą i stworzoną przez Amerykanów alternatywą jest serwis streamingowy Focus@Will. Serwis zarzeka się, że za pomocą nauki przygotowuje specjalnie skrojoną playlistę, której słuchanie wyraźnie poprawia naszą koncentrację i w efekcie efektywność podczas pracy. Pierwsze dwa tygodnie są za darmo, a taki naród pracusiów jak nasz może potrzebować dodatkowej dawki energii, żeby nie paść z przemęczenia.

A jeśli nasze gusta zmierzają bardziej w stronę elektroniki i hip-hopu oraz brzmień z lat 90, zawsze można sięgnąć po kultową już w sieci playlistę "lofi hip hop radio - beats to relax/study to".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.