Polacy po 50-tce wykluczeni cyfrowo

Polacy po 50-tce wykluczeni cyfrowo25.10.2010 15:24
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

21,6 proc. Polaków w wieku 50 lat i więcej korzysta z internetu, choć 40
proc. ma do niego dostęp w domu. Tymczasem wśród młodszych osób z internetu korzysta 71 proc. To dane zaprezentowane w poniedziałek w raporcie otwarcia koalicji "Dojrz@łość w sieci".

Z raportu wynika, że spośród niespełna 1. mln Polaków w wieku 50+ ponad 10 mln nie korzysta z internetu. A choć w ostatnich latach odsetek internautów szybko rośnie, to w grupie osób w wieku 50 lat i więcej przyrost był znacznie wolniejszy i w dodatku wynikał głównie z osiągania odpowiedniego wieku przez kolejne roczniki.

Autorzy raportu zauważają, że wśród barier korzystania z internetu mniejsze znaczenie mają ograniczenia finansowe, brak połączenia czy sprzętu; kluczowe są natomiast czynniki mentalne. Głównym ograniczeniem jest niska motywacja do korzystania z sieci, mała wiedza o jej zastosowaniach oraz obawy wynikające z tej niewiedzy, a także brak kompetencji. Jak podkreślono w raporcie, świadczy o tym m.in. duży odsetek Polaków mających w domu dostęp do komputera i internetu, ale niekorzystających z nich wcale lub używających ich w ograniczonym zakresie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Kompetencje cyfrowe osób w wieku 50. są znacznie niższe niż pozostałych Polaków. To - jak oceniono w raporcie - ogranicza dojrzałych Polaków czy wręcz zniechęca ich do korzystania z internetu. Ponadto niewiele osób w wieku 50 lat i więcej bierze udział w szkoleniach i kursach komputerowych. Jeśli już powiększają swoje umiejętności, to samodzielnie lub przy pomocy bliskich i znajomych.

W porównaniu z młodszymi użytkownikami internetu osoby w wieku 50. relatywnie częściej korzystają z dużych portali informacyjnych, a rzadziej z usług komunikacyjnych, bankowości i zakupów on-line czy stron społecznościowych. "Wydaje się, że wielu dojrzałych internautów traktuje sieć podobnie jak inne media, przede wszystkim jako źródło informacji i wiadomości, rzadko wykorzystując jakościowo nowe możliwości" - napisali autorzy raportu. Zaznaczyli ponadto, że w porównaniu ze swoimi rówieśnikami z innych krajów UE, polscy użytkownicy korzystają z internetu w sposób znacznie mniej wszechstronny, ograniczając się do podstawowych zastosowań.

Autorzy dokumentu podkreślają tymczasem, że korzystanie z internetu jest związane z pozytywnymi konsekwencjami dla ludzi po pięćdziesiątce - dojrzali internauci podtrzymują aktywność zawodową, awansują w pracy, są bardziej aktywni społecznie, częściej uczestniczą w życiu kulturalnym i towarzyskim.

Autorzy raportu zwracają uwagę na rolę, jaką upowszechnianie korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych odgrywa w budowie nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Podkreślają, że w Polsce te aspekty są traktowane pobieżnie lub wręcz pomijane w strategiach rozwoju. W dodatku potencjał programów realizowanych ze środków unijnych często - ich zdaniem - pozostaje niewykorzystany, bo np. fundusze są przeznaczane na zakup komputerów, zamiast na szkolenia.

W raporcie znajduje się również postulat, by przy projektowaniu różnych działań służących e-integracji dojrzałych Polaków pamiętać, że korzystanie z nowoczesnych technologii nie powinno być celem samym w sobie. Zdaniem autorów zestawienia chodzi raczej o aktywizację generacji 50. i poprawę warunków jej życia w wielu aspektach.

Koalicja Cyfrowego Włączenia Generacji 50. "Dojrz@łość w sieci" to inicjatywa zrzeszająca firmy, organizacje pozarządowe, urzędy oraz instytucje działające przeciw wykluczeniu technologicznemu seniorów. Zawiązały ją firma UPC Polska oraz Akademia Rozwoju Filantropii. Członkami koalicji są także Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, firmy F-Secure, IBM, Microsoft, Onet.pl oraz PKPP Lewiatan i Związek Harcerstwa Polskiego. Patronat nad inicjatywą objęły Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.