Polacy patentują sposób na rozszerzenie rzeczywistości wirtualnej

Polacy patentują sposób na rozszerzenie rzeczywistości wirtualnej15.09.2015 10:01
Źródło zdjęć: © chip.pl

VR? AR? To już znamy. Czas rozszerzyć wirtualną rzeczywistość. Polska firma stworzyła silnik umożliwiający "augmentowanie wideo VR" i zrobiła to jako pierwsza na świecie. W USA ruszyła właśnie procedura patentowania tego rozwiązania, a łodzianie zaczynają rozglądać się za inwestorami, którzy pomogą rozpocząć technologiczną rewolucję. Zanim zacznie się boom na rozwiązania typu Oculus Rift.

Czym się różni wirtualna rzeczywistość (VR, virtual reality) od rzeczywistości rozszerzonej (AR, augmented reality)? W pierwszym przypadku zakładamy hełm lub gogle i zanurzamy się w inny świat, w drugim elementy wirtualne uzupełniają to, co widzimy w rzeczywistości. Polacy wymyślili coś jeszcze innego.

Gdzie ta nowość?

W oficjalnej informacji prasowej czytamy: "natomiast opracowany przez łódzką firmę silnik VR-Force pozwala, by dodatkowe wirtualne elementy uzupełniły to, co widzimy w rzeczywistości wirtualnej".

Dzieje się tak dlatego, że VR-Force umożliwia monitorowanie poszczególnych obszarów wideo VR i oznaczania w nich „POI” (Points of Interest), które stają się pretekstem do osadzenia w filmie dodatkowych treści, czy „wirtualnych drzwi” między poszczególnymi punktami.

- Najłatwiej samemu sprawdzić, jak to działa. Zachęcam do pobrania próbnej aplikacji Journey to Paris i przetestowania jej możliwości przy pomocy smartfona i gogli czy cardboardu – mówi Paweł Tryzno z łódzkiej firmy VR-Drive, twórca rozwiązania. – POI oznaczone są zielonymi punktami, na których wystarczy na dłużej zatrzymać wzrok, by przejść do bardzo intuicyjnego interfejsu – wyjaśnia. Jednocześnie podkreśla, że film to wersja testowa, więc nie wszystkie jego części zostały dopracowane.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

Wirtualne podróże to tylko jedno z potencjalnych zastosowań technologii.

- Naszym marzeniem jest oplecenie całego globu siecią rozszerzonych filmów VR i rewolucja na miarę tej, którą wywołał swego czasu Google swoim Street View. To jednak sprawa dalszej przyszłości i zaangażowania globalnego inwestora – mówi Piotr Koziński, w VR-Drive odpowiedzialny za rozwój produktu VR–Force. – Już teraz można wskazać kilkanaście komercyjnych zastosowań technologii, a pewnie nie wszystkie jeszcze dostrzegamy – zapewnia.

Rozszerzone filmy VR mogą być połączone z platformami usługowymi. Pozwolą precyzyjnie śledzić co i na jak długo przyciągnęło uwagę widza, albo umożliwią lokowanie dodatkowych, sprzedażowych treści wewnątrz rzeczywistości wirtualnej.

Spróbujmy na przykładzie: załóżmy, że na zlecenie firmy wycieczkowej do rzeczywistości wirtualnej przeniesione zostaną dostępne hotele. Dzięki goglom, czy cardboardom użytkownik będzie mógł się po nich przespacerować i rozejrzeć.

- Ale to już znamy. Dzięki rozszerzeniu można więcej. Dodatkowe informacje może umieścić w filmie dystrybutor trunków widocznych w barze hotelowej restauracji albo producent kosmetyków w łazience – tłumaczy Koziński.

Czemu teraz?

Rok 2016 ma być przełomowy. Wraz ze sprzedażą urządzeń typu OCULUS RIFT popyt na treści VR zacznie rosnąć, a nie zaspokoją go pojedyncze tytuły filmowe i gry. W walce o rynek i inwestorów własne rozbudowane zasoby treści VR oraz rozszerzonego VR mogą zdecydować o wygranej i pozycji na tworzącym się dopiero rynku.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

- Mamy nadzieję, że VR-Force zwróci uwagę na Polskę w nieco szerszej perspektywie. Treści dla rozwijających się dopiero urządzeń VR i AR nie muszą powstawać w Krzemowej Dolinie czy w Indiach. Mamy świetnych specjalistów o otwartych głowach, ogromnej wiedzy i jak widać pomysły na innowacje – podkreśla Koziński.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Microsoft wymusza ściągnięcie Windows 10!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.