Polacy chcą płatności mobilnych

Polacy chcą płatności mobilnych29.06.2012 09:37
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Przyspieszenie prac nad nowelizacją ustawy regulującej płatności mobilne, czyli dokonywane za pośrednictwem np. telefonów komórkowych i tabletów, pozwoli uniknąć Polsce kary ze strony KE

Jak wynika z cytowanych przez Bird&Bird (B&B) wyników ubiegłorocznych badań firmy First Data, w Polsce ponad 5. proc. konsumentów jest zainteresowanych możliwością stosowania płatności mobilnych.

Podczas czwartkowego seminarium na temat rozwoju płatności mobilnych w Polsce, zorganizowanego przez B&B z udziałem Microsoft i firmy badawczej Capgemini poinformowano, że obecnie głównym problemem naszego rynku płatności mobilnych jest bardzo silna regulacja oraz niewdrożone postanowienia unijnej dyrektywy 2009/110/WE.

Przypomniano, że pod koniec kwietnia br. Komisja Europejska upomniała w tym zakresie Polskę (i kilka innych państw), zobowiązując jednocześnie do intensyfikacji działań ukierunkowanych na przyspieszenie zmian legislacyjnych.

Jeśli w ciągu dwóch miesięcy kraje te nie dokonają tych zmian, Komisja może wnieść sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), który ma prawo nałożyć karę ryczałtową lub tzw. stawkę dobową do czasu pełnego wdrożenia prawa UE.

Maciej Gawroński, partner zarządzający w kancelarii B&B powiedział PAP, że nasz kraj ma szansę uniknięcia kary, bo propozycja nowelizacji istnieje, ale nie wpłynęła jeszcze do Sejmu.

"Komisja Europejska dała nam na przygotowanie planu działania dwa miesiące. Projektodawcy zmian legislacyjnych w tym zakresie wzięli sobie upomnienie Komisji do serca i przeprowadzili dodatkowe uzgodnienia, które zaowocowały projektem ustawy nowelizującej z 1. czerwca 2012. Wydaje się więc, że w sytuacji, gdy prace legislacyjne nie będą opóźniane, Polska uniknie kary za brak implementacji" - ocenił Gawroński.

Gawroński przyznaje, że chociaż w Polsce oficjalnie brak formalnej definicji płatności mobilnych, to nie to ogranicza rozwój tego rodzaju usług w Polsce. Trudność stanowi raczej skorzystanie z możliwości ustawowych przez operatorów GSM, dysponujących najszerszymi kanałami łączności.

"Zarówno dostawca usług telekomunikacyjnych jak i dostawca usług płatniczych są podmiotami ściśle regulowanymi dwoma odrębnymi reżimami. Operator, jako dostawca usług płatniczych, oprócz konieczności spełnienia pewnych dodatkowych w stosunku do regulowanych prawem telekomunikacyjnym wymogów dotyczących np. poziomu kapitałów własnych, podlegałby też nadzorowi KNF lub NBP, w zależności od wybranej roli w systemie płatności" - powiedział Gawroński.

Dodał, że innym problemem jest przetwarzanie i ochrona danych osobowych klientów, rozgraniczenie danych wykorzystywanych wyłącznie do świadczenia poszczególnych usług oraz restrykcyjne podejście regulatora do przetwarzania danych dotyczących płatności.

Jak wynika z cytowanych na seminarium badań Capgemini, w tym roku na całym świecie wartość transakcji mobilnych, czyli dokonywanych za pośrednictwem np. telefonów komórkowych czy tabletów osiągnie 171,5 mld dolarów i będzie o 6. proc. większa niż w 2011 r.

Wzrost popytu na transakcje mobilne Capgemini wiąże ze wzrostem liczby użytkowników smartfonów, czyli telefonów komórkowych wyposażanych przez producentów w dodatkowe funkcje.

Roczną wartość tego rynku w Polsce za dwa, trzy lata oceniono na ok. 1. mld USD.

B&B to jedna z międzynarodowych kancelarii prawniczych. Specjalizuje się w prawie m.in. z zakresu ochrony własności intelektualnej, telekomunikacji, informatyki, ochrony danych osobowych i prawie bankowym. W Polsce działa od 200. roku, zatrudnia 40 osób, w tym adwokatów, radców prawnych i aplikantów.

Capgemini jest jednym z większych światowych dostawców usług z zakresu konsultingu, technologii i outsourcingu. W Polsce działa od 199. roku, zatrudnia 4 tys. osób w oddziałach w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu.

First Data Polska, właściciel marki Polcard, to firma powstała w 199. r. Jest agentem rozliczeniowym kart płatniczych, zapewniającym obsługę transakcji dokonywanych przy ich użyciu.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.